Citat:
Ursprungligen postat av
seranoskinkan
Tack för svar, men gud så mycket antaganden och påhopp, riktigt otrevlig stämmning så fort man frågar något (tråden överlag). Och nej jag är INTE insatt men hade velat bli insatt, inte ur ekonomiska skäl utan älskar att göra egna produkter. Har ett eget trädgårdsland där jag producerar mycket hemgjort, syltar, saftar och jagar också. Nu har jag kommit till stadiet där jag vill producera upp till 50% eget, för lever på 50% princip bara så enkelt. Började med FB för här svarar folk (eller på andra sidor av forumet) av egen erfarenhet, inte ur säljarens syn. ALLT på hembryggeriets hemsida är toppen enligt dom själva, såklart. Frågade om Länkar till bra produkter, och till tillagning och recept, men inte videor, för jag läser 10gånger så snabbt som en video går på.
Som sagt, är erfaren att producera "matvaror" själv, och har inte en akademisk utbildning innom jästeknik. Vet såklart grunden, men med den gör man inte så mycket, om man vill ha eftersökt öl, i mittfall norrlands.
Och vad är grejjen att man inte får gilla Norrlands? skäms verkligen inte? tycker den är god och står för det. Dricker det som är gott inte det som skall anses vara gott. Var inte så hårda på andras smaker det är väll ens personliga val att dricka vad man gillar.
Okej, det kanske var lite lösa antaganden, men du gav själv intrycket av att "jag vill göra billig öl utan att behöva lära mig, tala om hur jag ska göra"
Är du intresserad så tycker jag att du ska titta på
https://www.lindhcraftbeer.com/ där det finns en hel del nyttigt, samt att köpa och läsa hans bok. Jag tror ändå att du kommer att behöva titta på en del Youtube för att få en komplett bild av hur vissa moment går till.
När det kommer till utrustning så beror det ju lite på vilken bryggmetod man vill använda, enklast är BIAB, och att då köpa ett färdigt kit att utgå ifrån och komplettera med mer prylar efter hand. Själv började jag med ett kit från Köksbryggeriet och några hinkar från Jula. För 2-3000 får man en hyfsad grundutrustning, det dyraste är kokkärlet och ev. värmekälla om spisen är för klen. Jag tycker att det är viktigt att lära sig metoderna med bryggning genom att brygga små satser och testa varför det blir som det blir när man gör som man gör innan man ger sig på att skaffa bryggverk.
Efter några satser så kanske du känner att du vill skapa egna recept och då kan jag rekommendera appen Brewfather. Den finns i gratisversion, men om man vill spara fler än några recept så får man köpa premiumverisonen för ett par hundringar per år och det är absolut värt det!