Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-30, 23:03
  #121
Medlem
Flickpojkens avatar
Hur bär man sej åt för att jämföra listor (data baser)?

Om man rent hypotetiskt skulle ha en temporär och en permanent lista på de sätt som vi är inne på ovan. Skulle man då kunna lägga till en tredje lista som exempelvis innehåller villkor som måste råda för att data ska föras över från den temporära listan till den permanenta?

Den här tredje listan skulle kunna vara en extärn data bas som man kan ändra kritiker i. Vilket skulle va mycket praktiskt.

Detta är sidospår men om uppdatering av den tredje listan skulle automatiseras kan jag tänka mej att man kommer in på något som förmodligen ligger bortom vad jag skulle kunna åstadkomma inom överskådlig framtid nämligen nån form av simpel maskininlärning
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-11-30 kl. 23:11.
Citera
2022-11-30, 23:47
  #122
Medlem
Flickpojkens avatar
En sak jag funderat på är om man kan blanda python kod och seleium grejer hej vilt? I samma fil?
Citera
2022-12-01, 13:33
  #123
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
En sak jag funderat på är om man kan blanda python kod och seleium grejer hej vilt? I samma fil?
Well, Selenium är ett separat program som kan styras av flera olika programspråk, däribland Python.
Selenium har alltså en Python API. Selenium-anropen som görs av dig görs alltså (i ditt fall) i Python.
Citera
2022-12-01, 13:36
  #124
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
1. Hur bär man sej åt för att jämföra listor (data baser)?

2. Om man rent hypotetiskt skulle ha en temporär och en permanent lista på de sätt som vi är inne på ovan. Skulle man då kunna lägga till en tredje lista som exempelvis innehåller villkor som måste råda för att data ska föras över från den temporära listan till den permanenta?
1. Jag tror du menar hur man gör relevanta urval från databaser (baserat på olika kriterier/villkor). Ett vanligt sätt för detta är SQL, något nytt att lära sig alltså

2. Ja, det är möjligt att ha urvalskriterierna i en databas som kan ändras separat.
Citera
2022-12-01, 15:09
  #125
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1. Jag tror du menar hur man gör relevanta urval från databaser (baserat på olika kriterier/villkor). Ett vanligt sätt för detta är SQL, något nytt att lära sig alltså

2. Ja, det är möjligt att ha urvalskriterierna i en databas som kan ändras separat.

Ja de finns verkligen mycket att lära sej l! Och man inser vilka intressanta ideer man faktiskt kan realisera med kod destå mer man läser. Om man kan programmera dvs!

De skulle va roligt att få till nån slags sammanhängande "arkitektur". Även om de är långt ifrån "slut produkter".
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-12-01 kl. 15:22.
Citera
2022-12-03, 20:33
  #126
Medlem
Flickpojkens avatar
Vilken CSV fil är bäst föresten? Provar med standard filen i Ubuntu (text Editor). Men varje gång man vill ladda in ny data så måste filen laddas om. Men de hela ska så att säga fungera "live". Och kunna läsas live.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-12-03 kl. 20:38.
Citera
2022-12-03, 21:03
  #127
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Vilken CSV fil är bäst föresten? Provar med standard filen i Ubuntu (text Editor). Men varje gång man vill ladda in ny data så måste filen laddas om. Men de hela ska så att säga fungera "live". Och kunna läsas live.
I vilket program måste den laddas om?
Menar du i OpenOffice eller i Editor?
Citera
2022-12-03, 21:31
  #128
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I vilket program måste den laddas om?
Menar du i OpenOffice eller i Editor?

Jag använder Editor. Så fort man matar på med mer data så står de the "file .... Changes on disk" och så måste man ladda om den.

Jag har inte fixat nån loop än men tanken är att docket bara ska fyllas upp varje gång loopen startas om så att säga.

Vill hälst inte använda oppenoffice (just nu) eftersom de verkar som att selenium inte kan använda datan i en open office fil utan vidare.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2022-12-03 kl. 21:35.
Citera
2022-12-03, 23:52
  #129
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag använder Editor. Så fort man matar på med mer data så står de the "file .... Changes on disk" och så måste man ladda om den.

Jag har inte fixat nån loop än men tanken är att docket bara ska fyllas upp varje gång loopen startas om så att säga.

Vill hälst inte använda oppenoffice (just nu) eftersom de verkar som att selenium inte kan använda datan i en open office fil utan vidare.
https://askubuntu.com/questions/5161...hout-prompting
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback