Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-10, 19:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Först ska staten ha 25% i moms när tjänsterna säljs.
Momsen dras inte bort från företagarens intäkt. Moms betalas av köpare och är aldrig säljarens pengar. Det är bara av administrativa anledningar som säljande företag betalar in pengarna till Skatteverket. Annars hade ju varenda privatperson varit tvungen att bokföra alla sin köp på ICA för att sen betala in rätt moms.
Citera
2022-08-10, 20:11
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Momsen dras inte bort från företagarens intäkt. Moms betalas av köpare och är aldrig säljarens pengar. Det är bara av administrativa anledningar som säljande företag betalar in pengarna till Skatteverket. Annars hade ju varenda privatperson varit tvungen att bokföra alla sin köp på ICA för att sen betala in rätt moms.
Momsen är inte en skatt för företagaren utan privatpersonen. Men ja, du skulle kunna se det som att SKV norpar 25% direkt, men så är det inte. När du är företagare vet du att du inte kan räkna med momsen från pp överhuvudtaget.

OnT: tack för förklaringen, det var ungefär som jag trodde. Jag blir inte klok på dessa sensationsrubriker, ska man känna missunnsamhet, avund, bli imponerad, vad? För att någon fick ut ett par miljoner från sin lukrativa verksamhet men också fick skatta x miljoner för det. Det enda man bör känna är irritation mot staten.
Citera
2022-08-10, 20:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ja? Gå och lägg dig så du går nyktra till. Att köra på i samma regi är precis vad jag menar!
Snackar vi fåmansföretag där tanken är att man låter bolaget vila i 5 år för att undvika att en eventuell vinst/utdelning beskattas enligt 3:12 reglerna, så är det faktiskt glasklart att du inte kan starta ett nytt bolag med samma eller likartad verksamhet. Då återställs 5-års fristen.

Källa: kapitel 57 inkomstskattelagen.
Citera
2022-08-10, 20:17
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Snackar vi fåmansföretag där tanken är att man låter bolaget vila i 5 år för att undvika att en eventuell vinst/utdelning beskattas enligt 3:12 reglerna, så är det faktiskt glasklart att du inte kan starta ett nytt bolag med samma eller likartad verksamhet. Då återställs 5-års fristen.

Källa: kapitel 57 inkomstskattelagen.

Det kringgår du utan problem genom att sätta upp ett holdingbolag i Cypern som moderbolag. Ännu bättre om du har som ambition att plocka vinsten 5 år senare är att starta två likartade bolag under samma holdingbolag. Då kan du ”fasa” ihop de anställda till ett och samma bolag sen låta det sekundära bolaget vara vilande i 5 år.
Citera
2022-08-10, 20:39
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vafan inte undra på att folk kör med offshore" accounts. Giriga statjävlar.
Sverige har ett bra klimat för att driva företag. Rätt låga skatter och möjligheter till bra aktieutdelning. Inkomstskatten och att ha anställda är däremot dyrt.
Citera
2022-08-10, 22:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
När man läser sådana rubriker, visst är det så att X då även behövt betala bolagsskatt på 20% på sin uttagna vinst, om man inte använt skatteupplägg utomlands, varvid det inte ens borde blivit känt att X plockat ut några miljoner överhuvudtaget?
Korrekt. Sedan betalar dom skatt på det igen.

Så företag fakturerar 125k för ett jobb. 25k moms. Kvar 100. 20% skatt. 80k. Sedan skatt på utdelningen och vips så har halva summan försvunnit ner i statens ficka innan det hamnar i företagarens plånbok.

Och detta utan att vi ens börjar blanda in vanliga kostnader som företag har för personal och insatsvaror och hyra osv
Citera
2022-08-11, 12:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Korrekt. Sedan betalar dom skatt på det igen.

Så företag fakturerar 125k för ett jobb. 25k moms. Kvar 100. 20% skatt. 80k. Sedan skatt på utdelningen och vips så har halva summan försvunnit ner i statens ficka innan det hamnar i företagarens plånbok.

Och detta utan att vi ens börjar blanda in vanliga kostnader som företag har för personal och insatsvaror och hyra osv

Momsen är ingen intäkt. Och den moms företaget betalar på inköp får företaget tillbaka från staten (förutom icke mompliktig verksamhet).

Och kostnaderna är vanligen avdragsgilla så skatten 20% tas ut på resultat efter kostnaderna.
Citera
2022-08-11, 21:14
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Momsen är ingen intäkt. Och den moms företaget betalar på inköp får företaget tillbaka från staten (förutom icke mompliktig verksamhet).

Och kostnaderna är vanligen avdragsgilla så skatten 20% tas ut på resultat efter kostnaderna.

Eftersom du kände det nödvändigt att svara på mitt inlägg som om något jag skrev va fel:

En kund köper en vara eller tjänst för 125kr av ett företag. Ägaren av företaget tar ut allt (som blir kvar) i utdelning. Hur mycket blir det kvar efter staten norpat sitt? Anta att företaget inte har några kostnader för produkten eller administration alls.

Jag skrev att det blir:
125kr -25kr moms, sedan 20% bolagsskatt -> 80kr kvar. Sedan skattar företagaren på den utdelningen och kvar är hälften av vad kunden betalade. Och det blir ännu mindre om företaget har några kostnader alls.

Vad av det menar du är fel?
Citera
2023-04-19, 22:24
  #33
Medlem
Hej
Med anledning av bolag i träda:
Jag har ett bolag som ligger i träda. Jag har fått besked av min skattejurist att man får starta ett nytt bolag, men det får inte vara inom samma eller liknande verksamhet som det trädade bolaget. Det blir isåfall, vad dom kallar smittat. Jag fick även starta enskild firma, och vad jag förstod fanns det då inget krav på vilken typ av verksamhet man fick bedriva. Man är dock tvungen att ha ett antal uppdragsgivare för att kunna få F-skattsedel till den enskilda firman. I mitt fall har jag tagit uppdrag som timanställd, med lön från dem jag jobbar till.
Citera
2023-04-24, 08:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Eftersom ett bolag är en juridisk person så finns det inga regleringar i förhållningen till andra bolag. Om ditt Snick Snack AB är 5:25 bolag så är du fri att starta upp Snick Snack 2 AB om du så skulle vilja. Vad trodde du egentligen? Att du är bunden till ett och samma bolag?
Det där spelar ingen som helst roll. Den som beskattas vid vinstuttag från ett aktiebolag är du som fysisk person, inte bolaget. Om du tar utdelning från flera bolag så finns det såklart en koppling där skattetekniskt eftersom båda bolagen är kopplade till samma fysiska person.

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ja men vad i helvete tror du? Klart att vd får stå på någon annan inom familj eller vänkretsen men du kan fortfarande sitta kvar som suppleant i det nya bolaget medans det gamla trädar.
Vem som är VD eller sitter i styrelsen spelar heller ingen som helst roll. Ingen av de rollerna ger någon rätt till utdelning. Det enda som ger dig rätt till utdelning är att äga aktier i bolaget och därmed är bara det som är relevant.
Det handlar alltså endast om ägandeskap av bolagen.


Du har tyvärr inte så bra koll på det här som du verkar tro.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback