• 2
  • 3
2024-12-09, 12:11
Huvudorsaken måste ju vara att det är svårt och dyrt att sanera resterna efter den som blivit påkörd av ett tåg i 150 km/h.

De flesta spårspring sker väl antingen på grund av:
  1. Dålig infrastruktur inne i städerna (för långt mellan övergångarna)
  2. Bommarna fälls ned alldeles för tidigt
  3. Bommarna tas inte upp mellan tåg som kommer nära i tid
  4. Griffitimålare som ska idka skadegörelse
  5. Utrop av spårbyte med väldigt kort framförhållning
  6. Självmördare
Genom att införa rejäla böter, runt 5 000:-, kommer man tillrätta med allt, utom möjligen självmördarna. Åtminstone bör dödsboet få en räkning på vad stoppet kostade i form av förseningar, arbetstimmar för att samla ihop köttslamsor, tvätt av loket och skadestånd till den stackars lokföraren.
Citera
2024-12-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju olagligt att gå på motorvägar också så det är knappast det som är skillnaden.
Skillnaden är ju att en motorväg inte har någon knapp som Trafikverket kan trycka på så att det blir rött överallt som järnvägen har.
Nu är ju i och för sig inte hela E4 motorväg.

Jo tack jag vet, jag jobbar med drift och underhåll av järnvägen sedan 2013

Visste faktiskt inte att det var olagligt att gå efter e4, men då har man lärt sig något nytt idag 👍🏼

Skillnaden är som du säger, genomförbart att stoppa tågtrafiken relativt enkelt och det är väl främst därför man gör det för att inte folk skall bli

Man får ju även se det ur en arbetsmiljösynpunkt, lokförarna kan inte göra ett dyft om folk står på spåret och dom får leva med det livet ut, och folk ställer sig på spåren oftare än man tror, tyvärr.
Citera
2024-12-09, 13:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Jo tack jag vet, jag jobbar med drift och underhåll av järnvägen sedan 2013

Visste faktiskt inte att det var olagligt att gå efter e4, men då har man lärt sig något nytt idag 👍🏼

Skillnaden är som du säger, genomförbart att stoppa tågtrafiken relativt enkelt och det är väl främst därför man gör det för att inte folk skall bli

Man får ju även se det ur en arbetsmiljösynpunkt, lokförarna kan inte göra ett dyft om folk står på spåret och dom får leva med det livet ut, och folk ställer sig på spåren oftare än man tror, tyvärr.
Alla vägar som är motorväg eller motortrafikled är det förbjudet att båda cykla och gå på. De delar av E4 som inte är motorväg eller motortrafikled är det ju däremot inte olagligt att gå efter om det inte är skyltat med gångtrafik förbjudet.
Citera
2024-12-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Alla vägar som är motorväg eller motortrafikled är det förbjudet att båda cykla och gå på. De delar av E4 som inte är motorväg eller motortrafikled är det ju däremot inte olagligt att gå efter om det inte är skyltat med gångtrafik förbjudet.

Ah okej.
Tack för upplysningen 👍🏼😊
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här