Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 15:49
  #2137
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Om man vill undvika att säga ”neger”, hur skulle ni (i tal) för tredje part referera nedanstående uttalanden:

”Jag tar illa upp om någon säger neger.”

”Jag tar illa upp om någon säger n-ordet.”
Om man vill undvika säga neger, men ändå vill poängtera att någon sa neger och inte "n-ordet", så kanske man kan uttrycka det som:
X använde uttryckligen n-ordet (utan omskrivning) när han förklarade att han tar illa upp om någon använder uttrycket.

Eller så är man inte så orolig av sig och säger istället:
När X skulle beskriva vad han tog illa upp av att kallas så använde han, jag citerar nu, uttrycket "neger".
Citera
2024-04-24, 15:50
  #2138
Medlem
Crabbofixs avatar
Vi vet inte.

Enligt Barakat drabbas vi av "teoretiskt ångest"

Lösningen på detta problem är att boka Barakat, det kostar många sköna tusenlappar!

Barakat lever på detta.

Det är detta som bekostat hans bostadsrätt på Södermalm i Stockholm och hans kontor på Östermalm i Stockholm.
Citera
2024-04-24, 15:54
  #2139
Avstängd
På engelska brukar det ofta skrivas "N****r" (observera att första vokalen alltså är i).
Citera
2024-04-24, 16:13
  #2140
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Det är banne mig lite humor ändå, att det kommer negrer till Sverige och talar om för svenskar vad de får och inte får säga i sitt eget land

Typiskt negerbeteende.
Jag har umgåtts med måånga negrer och inte en enda av dem har brytt sig. Bara ängsliga fegsvennar som börjar dilla när man yppar det.
Citera
2024-04-24, 16:29
  #2141
Medlem
supremanics avatar
Man kan istället för neger säga Nogger. Det är ju som bekant namnet på en smarrig glass, men använder man det i rätt sammanhang så brukar folk ändå fatta vad som avses
Citera
2024-04-29, 20:08
  #2142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
På engelska brukar det ofta skrivas "N****r" (observera att första vokalen alltså är i).

Är det inte lättare att skriva ”nigger”?
Citera
2024-04-29, 20:27
  #2143
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Är det inte lättare att skriva ”nigger”?
Försök det i en offentligt publicerad löpande text på engelska (i tex en tidning) så får du se.
Citera
2024-04-30, 02:00
  #2144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Är det inte lättare att skriva ”nigger”?

Detta är beteckningen för den specifikt amerikanska avarten av rasen, som uppstod efter att deras urfader, Kunta Kinte, bestigit den amerikanska kontinenten och fyllt dess fruktbara fåror med sin säd, efter att först ha bearbetat dem grundligt med sitt kraftiga spett!

Neger bör snarare användas på tal om rena afrikaner.
Citera
2024-05-02, 11:01
  #2145
Medlem
Ringhals3s avatar
För att förläna tråden ett uns seriositet så undrar jag hur kontroversiellt trådens ord är i de länder där svart heter negro?
Citera
2024-05-02, 13:53
  #2146
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
För att förläna tråden ett uns seriositet så undrar jag hur kontroversiellt trådens ord är i de länder där svart heter negro?

Inte alls, tror jag. Det är bara vita idioter i länder som Sverige, England, USA etc som ens kan komma på tanken att det ordet är kränkande.

Rövslick heter förresten "besos negros" - svarta kyssar - på spanska och portugisiska
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback