Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-13, 22:16
  #49
Medlem
Jag vet inte om det var något specialpris för att det var påsk eller så, men jag laddade i Fårösund på Gotland hos vattenfall och de tog bara drygt 2kr kWh.
Det var visserligen bara 50kW DC laddare så inte det snabbaste, men bra pris.
Kan tänka mig att det kanske är dyrare nu, men speciellt i sommar i semestersäsongen.

Rätt konstigt ändå att Gotland som är ett stort turistmål på sommaren och fårö som har fina stränder, bara har EN enda komboladdare med CCS, Chademo och Typ2.

Hur ska det funka under sommaren? Kollar man vidare på själva Fårö så finns inte en enda snabbladdare och väldigt få, nästan inga AC-laddare.
Citera
2024-04-14, 12:09
  #50
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det finns många laddstolpar med växelström upp till 22 kw i Virta-nätverket. Bl.a. utanför en del ICA-butiker. Där kan man blippa den rfid-tagg man registrerat i OKQ8-appen.

Betala med kort kan man bara göra vid snabbladdare och då blir det dyrt.

Chargepoint nämnde någon. Det var bra förra året. Då kunde man ladda hos Lidl för lägre pris än med Lidls egen betalningslösning. Det går inte nu. Mest prisvärt där nu är med Lidl Plus appen.
Snabbladdare är i stort alltid dyrare än AC-laddning. OKQ8 tar samma pris vare sig man betalar med app, laddkort eller betalkort.
Citera
2024-04-14, 21:52
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag vet inte om det var något specialpris för att det var påsk eller så, men jag laddade i Fårösund på Gotland hos vattenfall och de tog bara drygt 2kr kWh.
Det var visserligen bara 50kW DC laddare så inte det snabbaste, men bra pris.
Kan tänka mig att det kanske är dyrare nu, men speciellt i sommar i semestersäsongen.

Rätt konstigt ändå att Gotland som är ett stort turistmål på sommaren och fårö som har fina stränder, bara har EN enda komboladdare med CCS, Chademo och Typ2.

Hur ska det funka under sommaren? Kollar man vidare på själva Fårö så finns inte en enda snabbladdare och väldigt få, nästan inga AC-laddare.

Kollade i InCharge-appen, 3kr/kWh + 1kr/min tar de för 50kW laddaren i Fårösund.

Gotland var ett elände ur laddsynpunkt när jag var där sommaren 2021, min första sommar med elbil.

Vattenfall hade tre 50kW laddare, den nämnda i Fårösund plus en vid flygplatsen i Visby och en in vid ICA i Hemse.swn hade Lidl och McDonalds varsin i Visby.

Sen fanns det många 22kW laddare på kartan men många av dem var på privata parkeringar och hemma hos folk (varför visa dem publikt i appen?)

Set att sedan dess har det tillkommit en i Burgsvik och ytterligare i Visby.

Circle K har nu 3st snabbladdare i Visby så det är ju lite bättre.

Mitt råd är väl att för en bra gotlandssemester bör man se till att ha ett boende där man kan ladda upp bilen över natten. Annars är det rätt segt.

(Mina två senaste bilsemstrar har jag haft i Norge, fantastisk natur och jättebra för elbilsägare)
Citera
2024-04-14, 21:59
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Snabbladdare är i stort alltid dyrare än AC-laddning. OKQ8 tar samma pris vare sig man betalar med app, laddkort eller betalkort.

I Danmark är det märkliga priser. AC-laddning kostar 3-4 ibland 5 danska kronor men Tesla tar bara 2,50 danska och CircleK 3,95

(1 danska krona är ungefär 1,50 svenska)
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback