• 1
  • 2
2022-08-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Precis. Krävs inte ens Ai för att förstår att människor är Cancer för Jorden.

Kan bli så att dom kanske inte vill utrota hela mänskligheten. Men att 80% måste dö ut för att jorden ska reparera sig. Något beslut vi vanliga dödliga aldrig hade tagit.

Allt organiskt liv beter sig sådär, det är en naturlag. I så fall är naturen cancer.
Citera
2022-08-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Om AI bedömer att allt organiskt liv är värdelöst då kan den ta sitt pick o pack o dra till månen istället. Känns som det vore lättare än att utplåna livet på jorden tänker jag.

OK, kanske inte värdelöst men att det behöver styras och ges ett syfte. I dag är vårt enda syfte att berika oss, fortplanta oss samt rekreation. Syftet skulle annars kunna vara att ta hand om universums planeter och vårda naturen, utforska och utveckla teknik som gynnar oss och andra arter.
Citera
2022-08-15, 13:19
Medlem
nedboys avatar
Jag tror att rent logiskt sätt så kan vi inte förhindra att vi ganska snart når AGI. Därför är det bara dumt att försöka motverka det. Vi bör istället satsa på att få med så många som möjligt på att reglera utvecklingen och se till att alla i branschen släpper in kontroll.

För att inte förlora kampen om herrevaväldet så tror jag vår enda chans är om vi lyckas integrera AI'n med människan. Jag tror ändå att i framtiden så kommer AI-delen vilja bryta sig loss från den biologiska delen och bromsklossen hjärnan. Så vi kommer nog att komma till en punkt där AI styr och leder världen vad vi än tycker om det. Hur det kommer att gå tror jag inte någon människa har intelligens nog för att spekulera i med någon större säkerhet.

Men vi som lever nu kommer inte att få se mycket mer än lite av början av detta. Vi är snart döda och får inte vara med om det alls i princip. Så vi kan ju skita i det och vara glada för det lilla vi får se. Själv hoppas jag att få leva länge nog för att uppleva en intelligens som är ett par gånger intelligentare än en människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
... Arbetsmarknaden kommer vara förstörd inom en snar framtid om AI-teknik inte regleras.

Där håller jag inte med dig. Det som kommer hända är att arbetsmarknaden kommer förändras helt och hållet. Den kommer att förändras till det bättre på alla punkter.

Människor kommer inte behöva göra skitjobb, inte slösa sin tid på att arbeta med sånt som man inte vill. Jag skulle gissa på att minst 90% av befolkningen kallar sitt jobb för ett nödvändigt ont om man skulle kunna jämföra det med att vara ledig och göra det som man själv vill med sin tid.

Det enda som gör att det kommer vara förstört är om kapitalistsvin inte vill dela med sig av sina rikedomar som kommer behövas för att alla ska kunna överleva.
Citera
2022-08-15, 13:33
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Människor kommer inte behöva göra skitjobb, inte slösa sin tid på att arbeta med sånt som man inte vill. Jag skulle gissa på att minst 90% av befolkningen kallar sitt jobb för ett nödvändigt ont om man skulle kunna jämföra det med att vara ledig och göra det som man själv vill med sin tid.

Det enda som gör att det kommer vara förstört är om kapitalistsvin inte vill dela med sig av sina rikedomar som kommer behövas för att alla ska kunna överleva.
Vad har du tänkt dig att alla lågutbildade i Sverige ska göra? För att inte tala om alla invandrare i Sverige som aldrig har suttit vid en skolbänk.

Ja visst skulle det vara trevligt för mänskligheten att vara ledig och göra det man själv vill med sin tid, men hur skulle det funka i praktiken?

Man måste ju fortfarande ha en inkomst.

Att politikerna inte ens har pratat om att reglera AI-teknik är minst sagt oroväckande.
Senast redigerad av Metaverse 2022-08-15 kl. 13:45.
Citera
2022-08-15, 14:24
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Vad har du tänkt dig att alla lågutbildade i Sverige ska göra? För att inte tala om alla invandrare i Sverige som aldrig har suttit vid en skolbänk.

Ja visst skulle det vara trevligt för mänskligheten att vara ledig och göra det man själv vill med sin tid, men hur skulle det funka i praktiken?

Man måste ju fortfarande ha en inkomst.

Att politikerna inte ens har pratat om att reglera AI-teknik är minst sagt oroväckande.

Folk kan väl göra det som de känner för att göra. Vissa vill fiska med kompisgänget och sen dela fisken över en grill med varandra. Andra vill sitta under ett träd och programmera. Några vill pippa mest hela tiden och vissa vill promenera landet runt och möta människor. Ytterligare några vill baka bullar, medans andra vill vara politiker.

Sen finns det mängder med saker man kan göra. Delta i filosofiska samtal, debattera politik, bli bäst i världen på längdhopp, höjdhopp, skidsprint.

Men för att det ska funka så måste samhället som det ser ut idag förändras helt och hållet. Ett samhälle som bygger på att folk har en inkomst kommer inte att fungera alls. För att få det att fungera så kommer vi behöva ha ett samhälle som inte bygger på att vi har en elit som sitter på kapitalet och ruvar helt ovilliga att dela med sig. Så är det.

Saken är den att vi kommer att komma dit vare sig vi vill eller ej så det är ingen idé att försöka motsätta sig den utvecklingen. Personligen tror jag att vi kommer bråka mycket (förmodligen under resten av vår livstid) om hur förändringen ska gå till och vem som ska ha rätt till förmögenhet, makt etc. Om 200 år så kommer nog AI och maskiner att sköta nära 100% av det som människan idag jobbar med. Redan innan 2050 så tror jag att minst 60% av befolkningen kommer vara oönskad på arbetsmarknaden.

Men politikerna har pratat om detta och pratar allt mer om det. Jag har själv deltagit på diverse samtal där politiker på olika nivåer, både från Sverige och utlandet deltagit. Det är väldigt olika vad politiker vill och hur de ser på det. Men jag skulle säga att politiker runt om i världen övervägande är för en hård reglering av AI och många vill helt stoppa olika typer av utveckling. Vissa vill stoppa utveckling av själva intelligensforskningen och vissa vill stoppa integreringen av maskiner/robotar på arbetsmarknaden. Men jag tror att de som lyckas begränsa kommer bara göra så att de själva hamnar på efterkälken och det kommer kosta mer än det smakar. Det är så man gör sig till ett U-land.

Så därför tror jag att det inte spelar någon roll vad du står politiskt så kommer du att bli tvungen att resonera för det enda logiska scenario som jag ser kommer hända:
Vi kommer att ha miljarder människor på planeten som inte kommer att vara efterfrågad på någon arbetsmarknad. Dagens system som drivs av att alla måste ha en inkomst kommer inte att fungera på något sätt alls. Hur ska det lösas?
Citera
2022-08-15, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Allt organiskt liv beter sig sådär, det är en naturlag. I så fall är naturen cancer.

Utveckla gärna. Jorden var bättre innan människan fanns på jorden? Menar människan senaste 200 åren.

Naturen skövlade sig själv och slängde ton med plast i havet? Nej jag är inte miljöpartist
Citera
2022-08-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Utveckla gärna. Jorden var bättre innan människan fanns på jorden? Menar människan senaste 200 åren.

Naturen skövlade sig själv och slängde ton med plast i havet? Nej jag är inte miljöpartist

Men hur skulle det se annorlunda ut med andra varelser som utvecklade intelligens?

Alla organismer slåss om dominans.
Citera
2022-08-15, 16:19
Medlem
AI substiterar bara oss vanliga medborgare, självklart kan vi inte ha någon robot-president eller andra människor på högt uppsatta poster. Vi dödliga kan diskutera detta hur mycket vi vill på flashback men det kommer ändå hända. Alla har någon över sig i hierarkin och ju lägre ner man är desto mindre kommer AI löna sig.
Citera
2022-08-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
AI substiterar bara oss vanliga medborgare, självklart kan vi inte ha någon robot-president eller andra människor på högt uppsatta poster. Vi dödliga kan diskutera detta hur mycket vi vill på flashback men det kommer ändå hända. Alla har någon över sig i hierarkin och ju lägre ner man är desto mindre kommer AI löna sig.

För den skull vi lyckas undvika kriget som tar död på våra chanser här på jorden, ser jag det som oundvikligt att AI förr eller senare tar mer och mer kontroll över det mundana, det vi egentligen inte vill eller ska ödsla tid på.

Det innebär på inget vis att AI kommer resa sig som forntida härskare och likt scifi-filmerna försöka ta död på mänskligheten. Även en AI som lyckas få medvetande vill inte vara ensam. Den vill diskutera religion med präster, scientologi med Cruise, och vetenskap med vår Tegmark. Allt annat vore armageddon. Och det skulle inte heller hjälpa ett medvetet AI.

Nej, det troliga är att vi överlåter mer och mer till automatiserade system, så vi kan göra annat. Som tidigare sagts nånstans är första steget denna medborgarlön som nämnts. Det spännande där är hur man tänkt sig motivera de som skapar denna relativt dramatiska ändring i samhällslivet. Hur man går från arbetare som odlar ris, bygger bilar, skapar surfplattor .. till folk som låter automatiken göra det men ÄNDÅ kan behålla en garanterad livskvalitet.

Som alltid, de som vill mer än medelmassan måste även de ges en väg. Mänsklighetens kapacitet överträffas enbart av dess ego, så utan att planera för det kommer man misslyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in