Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Det är ungefär samma förbrukning som jag har, fast det bara är hushållsel, elbilen och bastun som går mycket
Har man sett till att ha ett schysst bundet avtal så kommer man undan med 2000 kr/månad i snitt under året. Är det så mycket för en mellan/höginkomsttagare (som man bör vara om man bor i villa)?
Jag har haft schyssta bundna avtal men såna löper ut vettu. Om du vet nåt magiskt trick för att förhindra att avtal löper ut får du gärna skriva ut det, jag är säker på att många vore intresserade.
2000 per månad är väl ingenting men det kommer inte stoppa på det i vinter. Det kommer kanske handla om 20000 per månad i vinter. Blir det en kall vinter och man har en förbrukning på 2000 kWh i 4 månader (nov-feb) med ett pris på 10 kr per kWh - vilket är högst realistiskt och
lågt räknat om Putin stryper all gas till EU - så är det 20000 per månad. Blir priset 15 kr per kWh så är det 30000 per månad. Detta samtidigt som räntekostnaderna ökar och inflationen är hiskelig. Om du inte fattar vad detta innebär för landet och tror att du själv ska kunna isolera sig från detta är du naiv.
För egen del har jag det rätt väl förspänt ändå. Bra inkomst, bunden ränta, timtaxa på elen, stort sparande, ekonomimedveten. Men jag vet att faller landet in i kaos kommer även jag beröras.