2022-08-17, 11:40
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu är det ju inte vindkraften som förklarar Norrlands låga elpriser 😁. Var lite ärlig i argumentationen. Sämst vägar, nja det vet jag inte. Då har du inte sett våra vägar. Järnvägar är skit över hela landet.

Södra landsändens elpriser är som sagt resultatet av beslut på riksplanet. Det finns ingen logik i att låta effekterna av dessa beslut bäras av enskilda individer i södra delen av landet som inte haft ett dugg med dessa beslut att skaffa. Det är bara random och slumpmässigt.

Även om man har gjort vad man kan för att energieffektivisera kommer man drabbas av konsekvenser som kommer att knäcka många enskilda individer, eftersom kostnadshöjningarna kommer så snabbt och ligger på en nivå som blir helt ohanterlig för den enskilda individen. Håll inte på att gagga om att hela landet ska leva om ni i Norrland inte är villiga att ge till övriga landet. I så fall stryper vi skatteutjämningen så kan ni själva bära konsekvenserna av era långa avstånd. Tycker ni att ni har långt till vård i skolor nu så får ni se vad som händer då.

Ni stryper skatteutjämningen Skatteutjämningen är en löjligt liten rabatt på alla skatter Norra Sverige skickar söderut från energiproduktion, malm, skog med mera. Det gäller för övrigt andra delar av landet som göder storstadsregionerna också. Utjämningsystem :P
Citera
2022-08-17, 11:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Har man inte fattat det här sedan tidigt förra vintern kan man fan sitta där..
Det är sjuka priser, sett historiskt, men det kommer ju inte som en chock heller.
När jag flyttade in i min villa för fem år sen var den installerad med fjärrvärme. Mycket bra. Det var ändå ett förhållandevis genomtänkt val. Hade varit tveksam till att flyttat i i samma villa, till samma peng, om det varit vanlig elvärme. Då hade jag inte värderat den till samma pris och lagt mellanskillnaden på ett nytt uppvärmningssystem. Trots inte i närheten av de elpriserna då som nu. Det var praktiskt taget gratis med el sommartid, och fjärrvärmen var förhållandevis dyr. Men ändå stabil. Det var ändå genomtänkt som sagt.
Såklart varken jag eller någon annan trodde på elpriser som detta, men att fundera över sin uppvärmning i villan är ju relevant. Elvärme var inte modernt då och är det inte nu. Grannarna borrade för bergvärme för 20 år sen.

Likaså har jag en elbil snart, om ca 2 mån. Beställd för 11 månader sen. Där har jag lurat och grunnat i månader på hur jag ska göra med elavtalet. Timpris, fastpris, osv. Varit väldigt aktiv i mitt sökande och läst en del om vad marknaden tror och tänker. Till sist hittade jag efter mycket noggrant letande ett förmånligt pris, fastpris bundet fyra år. Det hittade jag i juni. Inte genom någon söktjänst utan genom aktivt och noggrant letande på egen hand. Söktjänsterna typ Elskling erbjöd betydligt högre pris.
Bor i SE3.

Jag säger inte att det är billigt med el, men man får ju fan lägga manken till och tänka över sina beslut när man flyttar in i hus, köper bilar, etc. Någon jävla livrem måste man ha. Elpriset har varit åt det extremare hållet i ett års tid snart. Varenda jävel som kan läsa har kunnat förstå att det knappast blir billigare denna vinter.
Har man bara suttit och tittat på spektaklet har jag svårt att tycka synd om folk, som dessutom tror det är ett Svenskt problem. Det är det inte, och våra höga priser kommer inte att räddas av någon kabelklippare eller ett nytt kärnkraftverk.
Verkligheten är någon annan.

Nu talas det om nytt räddningspaket i vinter. Det kommer säkert. Oavsett valutgång. Men till vilket pris? Stötta företagen så de inte går i konkurs, fine, men folk får fan spara till sina räkningar. Ska staten rädda en för att man suttit på röven i tio år med extremt låga räntor, stora värdeökningar på hus, osv. De allra flesta har haft precis alla möjligheter i världen att tänka över sin uppvärmning, förbrukning och elavtal.

Du verkar grovt underskatta antalet fattiga i vårt land som helt enkelt inte har ens råd att flytta för dom hankar sig fram dag för dag och bor i någon sket-kåk på bygden som dom hyr. Som sagt: Flytta har dom inte råd med och något att flytta till finns inte då allt billigt redan är uthyrt t.om i no-go-zonerna.

Finns säkert 100 000 sådana personer bara i el-område 4. Vad säger du till dom?
Citera
2022-08-17, 11:43
Medlem
heggeness avatar
Jag tror vi kan avsluta detta lilla krig mellan norr och söder

Det är inte orimligt att det är (stora) skillnader mellan pris och service på olika varor och tjänster mellan norr och söder. Elpriset borde naturligtvis vara mycket högre i söder. Tillgång och efterfrågan.

Men i söder tjänar man mer, och har varenda varuhuskedja inom några kilometers avstånd oftast. Det åtnjuter man inte i norr. I norr kan man gå utanför knuten och fiska. I söder kan man gå utanför knuten och gå på restaurang eller pub.

Olika livsstilar som man väljer.
Citera
2022-08-17, 11:43
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har du tilläggsisolerat? Bytt till markvärme/fjärrvärme/bergvärme? Har du åtminstone installerat en luftvärmepump? Annars kan du knipa klo och betala elräkningen.

Dom som tror att någon annan kommer lösa det här är otroligt naiv. Sverige har inte längre makten att lösa det här.
Jag har som sagt bergvärme och i övrigt gjort vad jag kunnat utifrån mitt hus förutsättningar. Av den anledningen har jag idag inte högre förbrukning än 15000 kWh, utifrån ett slösigt beteende. Det kommer vi med enkelhet kunna sänka säkerligen 15%. De ca 12000-13000 kWh kommer dock kosta skjortan pga rikspolitikernas och EUs politikers misslyckanden. Varför ska jag acceptera att bära detta som enskild individ utan påverkan på detta? I så fall kan du bära ditt beslut att bosätta dig i avkroken på din skattsedel. Varsågod.
Citera
2022-08-17, 11:47
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Jag har som sagt bergvärme och i övrigt gjort vad jag kunnat utifrån mitt hus förutsättningar. Av den anledningen har jag idag inte högre förbrukning än 15000 kWh, utifrån ett slösigt beteende. Det kommer vi med enkelhet kunna sänka säkerligen 15%. De ca 12000-13000 kWh kommer dock kosta skjortan pga rikspolitikernas och EUs politikers misslyckanden. Varför ska jag acceptera att bära detta som enskild individ utan påverkan på detta? I så fall kan du bära ditt beslut att bosätta dig i avkroken på din skattsedel. Varsågod.

Det är ungefär samma förbrukning som jag har, fast det bara är hushållsel, elbilen och bastun som går mycket

Har man sett till att ha ett schysst bundet avtal så kommer man undan med 2000 kr/månad i snitt under året. Är det så mycket för en mellan/höginkomsttagare (som man bör vara om man bor i villa)?
Citera
2022-08-17, 11:49
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ni stryper skatteutjämningen Skatteutjämningen är en löjligt liten rabatt på alla skatter Norra Sverige skickar söderut från energiproduktion, malm, skog. Det gäller för övrigt andra delar av landet som göder storstadsregionerna också. Utjämningsystem :P
Bra då gör vi det. Då låter vi de miljarder som stockholmarens årligen betalar i skatteutjämning gå till subventioner av stockholmarnas elkonsumtion.

Vad bor du i för värdelös kommun? Hur mycket bidrag får du årligen? Bara Stockholmskommuner som är bidragsgivare. Men vi kan behålla pengarna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...ner/?var=17876
Citera
2022-08-17, 11:53
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Men se där. Då har du knappast något att klaga på egentligen. Själv har jag absolut inget att klaga på. Även jag har vattenburen värme. Även om du höjer min elkostnad 10 gånger spelar det liten roll på mina månadsutgifter.

Jag kan absolut tänka mig att betala mer för min el till fördel för södra Sverige. Jag är inte så jävla nogräknad och har aldrig tidigare gnällt på orättvisorna som existerar åt något håll. Men det ska fan inte vara direkt ersättning för hög elanvändning för det är hål i huvudet. I så fall ska pengarna oavkortat gå till förbättringar.
Citera
2022-08-17, 11:56
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så är det.

Men begå inte misstaget att tro det är Miljöpartiets fel att det ser ut som det gör, detta ligger på de stora partierna tillsammans med väljarna. Miljöpartiet är en nischparti med 4% stöd och har ingen verklig makt.

Om det inte fanns bred politisk och folklig vilja att lägga ner kärnkraften så hade den funnits kvar i full eller utökad kapacitet.

Exakt! Folket får det samhälle folket vill ha och förtjänar, alla problem idag har folket förtjänat genom sitt röstande och stöd för viss politik.
Citera
2022-08-17, 12:00
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är ungefär samma förbrukning som jag har, fast det bara är hushållsel, elbilen och bastun som går mycket

Har man sett till att ha ett schysst bundet avtal så kommer man undan med 2000 kr/månad i snitt under året. Är det så mycket för en mellan/höginkomsttagare (som man bör vara om man bor i villa)?
Jag har haft schyssta bundna avtal men såna löper ut vettu. Om du vet nåt magiskt trick för att förhindra att avtal löper ut får du gärna skriva ut det, jag är säker på att många vore intresserade.

2000 per månad är väl ingenting men det kommer inte stoppa på det i vinter. Det kommer kanske handla om 20000 per månad i vinter. Blir det en kall vinter och man har en förbrukning på 2000 kWh i 4 månader (nov-feb) med ett pris på 10 kr per kWh - vilket är högst realistiskt och lågt räknat om Putin stryper all gas till EU - så är det 20000 per månad. Blir priset 15 kr per kWh så är det 30000 per månad. Detta samtidigt som räntekostnaderna ökar och inflationen är hiskelig. Om du inte fattar vad detta innebär för landet och tror att du själv ska kunna isolera sig från detta är du naiv.

För egen del har jag det rätt väl förspänt ändå. Bra inkomst, bunden ränta, timtaxa på elen, stort sparande, ekonomimedveten. Men jag vet att faller landet in i kaos kommer även jag beröras.
Senast redigerad av Zurfarn08 2022-08-17 kl. 12:03.
Citera
2022-08-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
70 000 liter olja eldas nu upp varje timme i Karlshamnsverket. Tycker verkligen Mp att detta är bra för klimatet?

Det är så sjukt dåligt planerat att dom måste köra oljekondenskraftverk mitt i sommaren när det
är + 27 C ute. Sommarsverige förbrukat extremt lite just nu, kanske 15 % av vad som förbrukas
i Januari/februari.

Nej, gott folk. Dags att åka till Jula och köpa en generator/reservkraft inför vintern för er som
inte redan har en.
Citera
2022-08-17, 12:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Bra då gör vi det. Då låter vi de miljarder som stockholmarens årligen betalar i skatteutjämning gå till subventioner av stockholmarnas elkonsumtion.

Vad bor du i för värdelös kommun? Hur mycket bidrag får du årligen? Bara Stockholmskommuner som är bidragsgivare. Men vi kan behålla pengarna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...ner/?var=17876

Det måste vara allt som Stockholm producerar som bridrar till er ofantliga rikedom. Vi i resten av landet tackar och bockar med mössan i hand för att Stockholmarna är så otroligt generösa försörjer oss

Manna från gudarna!
Citera
2022-08-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Ja. All el som produceras men som inte förbrukas bör säljas till högstbjudande annars är det som att kasta elen i soptunnan då den inte kan lagras. Vad är det som är så svårt att förstå?

Kärnkraft i södra Sverige innebär stabil elförsörjning för södra Sverige, vilket vi hade innan Ringhals 1 & 2 lades ner - igen, vad är det som är så svårt att förstå?

Nej, det stämmer inte. Du har fått saker och ting fel för dig och det behöver du förstå.
Man behöver inte slänga bort överskottselen.Man Kan dra kablarna åt Andra hållet , återanvända dem(miljövänligt och bra) och tina upp och piffa upp Sveriges kallaste och mest eländiga plats och göra en resort.Badstränder , spa , Varma gejsrar osv.Om turister vill betala for att sova på isblock I Kirunahotellet så Finns säkert de som vill göra tvartom , sola och bada I minus 20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in