Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-06-08, 18:30
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Att jaga älg är rasistiskt. Ni som gör det borde sluta med det omedelbart om ni inte vill bli kallade rasister.

Vad är det då som gör älgjägare till rasister? Jag ska beskriva det. Idéer om vissa individers överlägsenhet har funnits genom mänsklighetens historia, men rasismen som formell ideologi uppkom först på 1800-talet, efter inspiration från bland annat nationalromantik och socialdarwinism. Många målningar från nationalromantiken visar hur jägare dödar älgar, bland annat av konstnären Rev Samuel Manning. Och varför dödar de älgarna? Jo, för att människan ser sig själv som en högre ras (human race) än älgen.

Under 1800-talets integralism och holism ansågs man som en jägarmästare om man under en jakt kunde fånga ett större djur. Och gissa vilket djur som är störst att fånga? Jo, älgen! I samband med att älgen anses ha positiva genetiska egenskaper (stor, stora horn osv) så övergav man andra raser för att fokusera helt på älgen.

Vi avslutar med en retorisk fråga: Skulle en jägare skjuta en älg om älgen såg ut som han själv? Svaret är uppenbarligen nej. Och vad är detta då? Jo, RASISM.

Nå, vad sa ni nu då? Att jaga älg är rasistiskt. Ni som hävdar annat kan ju försöka motbevisa mig med andra teorier.

Älgen är inte en annan ras.

Det är en annan art.

Så. Bevisat och klart.
Citera
2023-06-18, 13:14
  #26
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Ok så jägare är alltså art-hatare istället för rasister.
Förstår du ens själv vad du jiddrar om? Tror inte det och hade du haft någorlunda koll på läget tror jag du hade skämts rätt rejält för att du påstår som du gör!
Citera
2023-07-25, 20:36
  #27
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Förstår du ens själv vad du jiddrar om? Tror inte det och hade du haft någorlunda koll på läget tror jag du hade skämts rätt rejält för att du påstår som du gör!

Vi lever i en balkaniserad pluralism med inslag av integralism och holism. Älgar jagas för sina karaktärsdrag och därmed väljs andra raser bort och därmed är det rasistiskt.
Citera
2023-07-31, 23:28
  #28
Medlem
Craiggs avatar
Socialdarwinismen kan med hjälp av holismen och integralismen demonstrera hur älgjakt är grundat i rasism. Jag blir så förbannad på detta! Rasismen finns fan ÖVERALLT!
Citera
2023-09-24, 20:49
  #29
Medlem
Craiggs avatar
Varför föreslår inte vänster/miljöpartiet älgjaktsförbud? De som brukar vara så PK.
Citera
2023-09-24, 20:55
  #30
Medlem
No-n-sences avatar
Älgar är ju inte en annan ras, de är en annan art.

Alltså är man snarare artistisk om man jagar älg.
Citera
2023-10-01, 15:26
  #31
Medlem
Craiggs avatar
Hmm okej artistisk eller vad det nu heter kanske från människans perspektiv. Men det är nog rasistiskt också eftersom man överger de raser som är mindre än den största inom älgsläktet.
Citera
2023-12-15, 20:41
  #32
Medlem
Craiggs avatar
Under feodalismen gav feodalherren alltid order om att skjuta älgar. Varför tror ni? Ni vet nog. Man väljer bort älgar som inte uppfyller kraven, därav rasismen!
Citera
2023-12-15, 20:48
  #33
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Hör noga på´tomte, min morbror är en bonde och har en egen skog som han avverkar delvis på vintrarna och när han gör det så planterar han nya plantor och gissa vilka som äter upp dem?

Rasisterna?
Citera
2024-02-12, 16:27
  #34
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Rasisterna?

Menar du älgjägare? De är ju rasister.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback