2023-05-21, 14:21
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad gäller de 68 miljarder träffarna så är det förståligt att du inte kna "scrolla" genom dem. Dina kunskaper rent allmänt verkar brista när du tror att du genom att stega 10 resultat åt gången skulle kunna gå igenom dem på en halvtimme. Det skulle - om du ägnade EN sekund åt varje resultat ta 2156 ÅR att läsa igenom din sökning. Så kanske är det du som är korkad och inte google...
Dessutom kan man undra hur många av dessa 68 miljarder träffar som kommer från unika domäner och hur många som trafikerar fler än, säg, tio besökare om dagen.

Har man lite grundläggande förståelse för hur internet fungerar och att sökmotorer försöker hitta mest relevanta resultat baserat på inmatade ord så är det en ganska enkel ekvation. Jag går aldrig förbi första sidan när jag googlar. Är jag missnöjd med resultatet ändrar jag sökorden.
Citera
2023-05-22, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Har man lite grundläggande förståelse för hur internet fungerar och att sökmotorer försöker hitta mest relevanta resultat baserat på inmatade ord så är det en ganska enkel ekvation. Jag går aldrig förbi första sidan när jag googlar. Är jag missnöjd med resultatet ändrar jag sökorden.
Det är en miss. Det finns vettiga sidor som aldrig når upp till första sidan oberoende av söktermer givet googles algoritmer som premierar stora websidor som wikipedia och MSM. Ett par tre sidor är ofta värt att bläddra.
Citera
2024-12-12, 21:04
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag får iallafall upp fler och annorlunda sökresultat med Bing än med Google. Jag gissar att Google med tiden har gått in för att den stora massan ska tro att Google är den enda sökmotor som finns eller att den är helt överlägsen andra sökmotorer, för att kunna censurera och kommersialisera sina sökresultat utan att behöva oroa sig för att folk går över till andra sökmotorer.

Det är väl typ bara runt 5% av alla internetanvändare som använder Bing regelbundet och ännu färre som använder eller ens känner till Duckduckgo, Brave och andra alternativ. Med Bing kan du fortfarande få upp "politiskt inkorrekta" resultat eller sidor som Google av olika anledningar inte väljer att indexera, vilket får mig att föredra den.
Citera
2024-12-14, 00:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag får iallafall upp fler och annorlunda sökresultat med Bing än med Google. Jag gissar att Google med tiden har gått in för att den stora massan ska tro att Google är den enda sökmotor som finns eller att den är helt överlägsen andra sökmotorer, för att kunna censurera och kommersialisera sina sökresultat utan att behöva oroa sig för att folk går över till andra sökmotorer.

Det är väl typ bara runt 5% av alla internetanvändare som använder Bing regelbundet och ännu färre som använder eller ens känner till Duckduckgo, Brave och andra alternativ. Med Bing kan du fortfarande få upp "politiskt inkorrekta" resultat eller sidor som Google av olika anledningar inte väljer att indexera, vilket får mig att föredra den.

Med Google måste man vara väldigt specifik när man söker något som anses politiskt inkorrekt. Porr exempelvis, annars slängar Google bara upp sanerade sökresultat på de första 100 sidorna.

Bing har jag inte provat så mycket. Så vet inte om de är bättre.
Citera
2024-12-14, 06:33
Medlem
anledningen till att man använder Google är ju för att man INTE ska behöva gå igenom hundratals resulat.

Det är skillnaden på Google och andra. Har Testat Bing och andra, men med Google hittar man det man vill inom de första 5 resultaten, men med andra måste man kolla igenom 20 eller mer. Lätt val.
Citera
2024-12-14, 06:58
Medlem
jag har också fastnat för google, så det är väl naturligt att man får flest träffar med den sökmotor man vet hur den fungerar

t-ex googlar jag sällan bara på namnet på saken jag är intresserad av, utan jag lägger till något ord där jag vet att det funnits vettig information i ämnet tidigare. site: , inurl: används om det behövs i ett andra steg, och jag har inte haft energin för att lägga andra sökmotorers funktioner på minnet.

använder gärna kommandotolken , vet att jag hade ett skript som googlade och visade resultat enkelt. ska försöka komma ihåg vad det hette men fanns massa funktioner där, och en funktion som kan vara värt är något som använder flera söktjänster och visar de första resultaten
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-14 kl. 07:01.
Citera
2024-12-16, 17:11
Medlem
Cosmouses avatar
Jag har med tiden slutat använda Google helt som sökmotor och använder nästan primärt Chatgpt för denna funktion. Om jag vill få fakta för något så går det 9/10 gånger snabbare att få fram det via chatten där än att behöva skrolla igenom.

Är dock väldigt nyfiken hur denna ''utsållning'' av information sker på Chatgpt. Hur vet Chatgpt vad som är viktigt och oviktigt?
Citera
2024-12-17, 19:39
Medlem
Jag tror internet måste vara extremt kontrollerat. Ett helt fritt internet och extremt stora massor kan bli dupade och sen orsaka samhällkollaps.

Om det funnit tidigare globala civilasitioner så var det förmodligen total nuclar war eller urspårat masskommunikation som missbrukats för att skapa total samhällskaos som lett till deras undergång
Citera
2024-12-17, 21:45
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Jag har med tiden slutat använda Google helt som sökmotor och använder nästan primärt Chatgpt för denna funktion. Om jag vill få fakta för något så går det 9/10 gånger snabbare att få fram det via chatten där än att behöva skrolla igenom.

Är dock väldigt nyfiken hur denna ''utsållning'' av information sker på Chatgpt. Hur vet Chatgpt vad som är viktigt och oviktigt?

Chatgpt är bara ett (programmerat) försök att svara på frågor på ett sätt som liknar en människas svar. Allt som Chatgpt och CoPilot svarar kan du hitta med enkla sökningar.
Citera
2024-12-18, 19:07
Medlem
brianmolkos avatar
Tiden när de fanns fansidor osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in