Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-22, 18:23
  #13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cylek
Jag ska backpacka i några månader så har tänkt skaffa mig ett kreditkort, gärna med låga/inga uttags- och valutapåslagsavgifter. Är 21 så kan inte ha tex norweigan pga åldersgränsen. Tycker Santanders kort verkar bra just pga avgifterna (inget valutapåslag tex), har dock fått upp mycke dåliga recensioner men det verkar det iförsig vara på typ alla banker haha. Så min fråga är, nån som kan rekommendera Santander eller någon annan bättre? Tack på förhand!

Många länder har egna påslag tyvärr. Dessutom begränsningar på hur mycket man kan ta ut.

I Filippinerna kan det variera mellan 3000 pesos upp till 10 000 pesos inte så billigt att ta ut i en automat som enbart tillåter 3000 med ett påslag på 60 pesos för uttaget. Så håll även koll på hur mycket automaterna tillåter och ta ut pengar i de automater som har högst "LIMIT".

Du kan även skicka pengar till din själv via Western union ex 3000 usd och ta ut i landet du är i ganska omedelbart efter ankomsten. Så gjorde jag och frun vilket blev billigare.

Finns andra liknande bolag också man kan göra detta med.
Citera
2022-08-22, 18:35
  #14
Medlem
Koppla dina kort till ett Curve kort
https://www.curve.com/
Citera
2022-08-22, 19:26
  #15
Medlem
rattata22s avatar
Jag har kört Klarnakortet på mina utlandsresor. Funkar mycket bra. Google Pay, inga valutaavgifter, osv.
Citera
2022-08-22, 19:43
  #16
Medlem
[quote=Milldue|81360400]Många länder har egna påslag tyvärr. Dessutom begränsningar på hur mycket man kan ta ut.

I Filippinerna kan det variera mellan 3000 pesos upp till 10 000 pesos inte så billigt att ta ut i en automat som enbart tillåter 3000 med ett påslag på 60 pesos för uttaget. Så håll även koll på hur mycket automaterna tillåter och ta ut pengar i de automater som har högst "LIMIT".

Du kan även skicka pengar till din själv via Western union ex 3000 usd och ta ut i landet du är i ganska omedelbart efter ankomsten. Så gjorde jag och frun vilket blev billigare

För en månad sen kunde jag ta ut 20000 peso Per uttag. Men varje uttag kostade 250 peso
Citera
2022-08-22, 20:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cylek
Jag ska backpacka i några månader så har tänkt skaffa mig ett kreditkort, gärna med låga/inga uttags- och valutapåslagsavgifter. Är 21 så kan inte ha tex norweigan pga åldersgränsen. Tycker Santanders kort verkar bra just pga avgifterna (inget valutapåslag tex), har dock fått upp mycke dåliga recensioner men det verkar det iförsig vara på typ alla banker haha. Så min fråga är, nån som kan rekommendera Santander eller någon annan bättre? Tack på förhand!
Du ska vara borta ensam. Tycker därför att du ska ha två olika kreditkort, ett Visa och ett Mastercard. Ha dem gärna på olika banker ifall det skulle bli något strul med "IT-underhåll" eller liknande.

Diskutera även med anhöriga i Sverige hur de ska gå tillväga om de behöver skicka pengar till dig via exempelvis Western Union, https://www.westernunion.com/ ifall du blivit rånad på dina kreditkort. Bättre att ha kollat upp det hemma i lugn och ro.
Citera
2022-08-22, 21:12
  #18
Medlem
Lunar kort alla dagar i veckan
Citera
2022-08-22, 22:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Inte som jag ser det ärligt talat.

Lunar är en svensk kopia som dök upp när de såg att Revolut fick 100,000-tals kunder på bara något år. Revolut är värt hundratals miljarder. Klockrent extrakort som jag använder utomlands och funkar hur smidigt som helst. Inga avgifter eller växlingsavgifter, slipper byta valuta (kortet märker av vilket land jag är i) när jag gör kortköp etc.

Däremot tror jag det är en avgift om du tar ut mer än 2000 SEK (motsvarande) i automat per månad. Du får kolla upp det närmre. Men man använder väl kort mestadels överallt i världen nu oavsett var man är eller hur liten butiken man handlar hos är.

Men lunar kan nog funka lika bra, har dock inte kollat närmre på dem. Men vet att de försöker göra exakt det Revolut gör.

Enligt vissa sidor så är det en avgift på helger när man använder Revolut? Hittar inte något om det på deras sida, är det något du har upplevt när du har använt det? Och vet du vad avgiften blir om man överskrider 2000kr i uttag?
Citera
2022-08-23, 12:58
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cylek
Enligt vissa sidor så är det en avgift på helger när man använder Revolut? Hittar inte något om det på deras sida, är det något du har upplevt när du har använt det? Och vet du vad avgiften blir om man överskrider 2000kr i uttag?

Det verkar stämma det du säger. Billigare än ett vanligt kort dock.
Revolut Cons

- When markets are closed at the weekend, fees are charged of 0.5% and 1% on currency exchange rates.
- Foreign Exchanges over £5000 cost 0.5%
- Free Cash withdrawals are limited to £200 per month. Above is 2% fee.
- No physical bank branches.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3446849

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback