Vad ska detta med ”gruppen” i namnet implicera?
Är det att företaget består av några personer till skillnad från ett ensamföretag, eller är det några olika företag som gått ihop?
Eller låter det bara bra liksom, så att man kan kalla sig grupp fastän man kör solo.
Finansinstitut och internationella företag heter oftast någonting liknande. Då kan det vara lockande för den skrytsamme flanören att kalla sin badrumsfirma med sig själv och två underbetalda släktingar som anställda för tex Badrumsgr*ppen i stället för Al waheel bygg firma badrums firma. Då kan man vinna upphandlingar som man inte kan backa upp.
Stig-Gunnar vill mäkla övergivna och förgiftade industrifastigheter. Då kan ju något med property group ligga fint att säga när man ska träffa nya svärföräldrarna.
Jag köper om det bygger på att man samlar ett gäng tidigare fristående företag som varit verksamma i samma bransch. Men många verkar vilja heta -gruppen ändå, trots att det inte finns någon grupp. Blir lite lätt äcklad av det beteendet.
Det kan handla om enskilda aktörer som verkar under samma paraply så dem bildar en grupp men arbetar gemensamt under aktiebolaget. Så är fallet i många fall, men jag antar att många använder "gruppen" för att det också låter bra.
Man kan väl generellt säga att det då handlar om ett bygg/entreprenadbolag som tar lite större projekt och alltid har för avsikt att gå i konkurs inom något år eller två.
Nu verkar ju även alla större svenska företag vilja byta till ”namn [Group]”. Enligt mig kan det inte vara någonting annat än att man försöker passa in internationellt och det låter bara så fantasilöst och äckligt att alla följer strömmen. Istället för sitt kända varumärke sedan kanske +50 år tillbaka som ex ”Trästolen AB” byter man istället helt till något pajasaktigt ”TR Group” och kastar allt varumärkesstatus i toaletten för att verka ”inne” internationellt med något runt överanvänt typsnitt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!