Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-27, 18:57
  #25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Friidrott.se ger i sina referat inget mer än vad man redan kan läsa från resultatlistan.

Så är det ju, men när det görs ett sådant världsresultat så tycker man det borde uppmärksammas. Har de som skriver för friidrott.se inte känsla för sådant. De hade faktiskt en intervju med Trulssoen tidigare i sommar på temat inte bara talang utan supertalang också.
Citera
2022-08-27, 22:25
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
47.29 på Trulsson.
Hänger inte med riktigt. Är detta en tid som är omvandlad till manuell tid eller är tiden den rätta elektroniska? Skiljer väl 24 hundradelar mellan manuell och elektroniskt tid så en viss betydelse. Dvs sprang han på 47.29 eller 47.53? Har någon sett loppet? Löpte han fullt hela vägen eller var det avstannande. Han lär ju inte varit direkt pressad.
Citera
2022-08-28, 08:12
  #27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Hänger inte med riktigt. Är detta en tid som är omvandlad till manuell tid eller är tiden den rätta elektroniska? Skiljer väl 24 hundradelar mellan manuell och elektroniskt tid så en viss betydelse. Dvs sprang han på 47.29 eller 47.53? Har någon sett loppet? Löpte han fullt hela vägen eller var det avstannande. Han lär ju inte varit direkt pressad.

Eltidtagningen fungerade inte i början av lördagen och alla löpningar försenades i väntan på att man skulle få igång eltidtagningen. Man fick inte igång eltidtagningen och då beslutade tävlingsledningen att man skulle köra på manuella tider. Efter de första loppen, 300m häck bla, så började eltidtagningen att fungera, i alla fall kom det upp eltider i liveresultattjänsten och tidsdisplayen vid målgång. Men vid de första loppen efter att eltiderna kommit igång så omvandlade man eltiderna till manuella tider, därav min förvirring. När Trulsson sprang sitt finallopp på 400 meter så fungerade eltidierna och man hade slutat omvandla eltiderna till manuella tider. 47.29 var den tid som Trulsson kom i mål på och det är den tid som finns i resultatlistan. Så inga tveksamheter kring hans tider.

Jag såg Trulssons lopp i friidrottskanalens sändning, han var helt överlägsen från start till mål, hann vann med dryga tre sekunder.
Citera
2022-08-28, 09:01
  #28
Medlem
Alkibiadess avatar
Mer från lördagen:

- Karl Ottfalk (P16) och Noa Steiner (P15) dominerar medeldistansloppen i killklasserna, två guld var så här långt
- Albin Friberg med två kast över 60 meter i P16 spjut, 61.47 som längst, hade pers på typ 55 meter förut. Alltid bra när vi har svenska killar som kastar över 60 meter i spjut, är ju annars en svag svensk gren
- tätt mellan Jacob Lennermark 39.39 och Axel Rogö 39.42 i P15 300m häck. Rogö är en sådan där som verkar vara bra i flera olika grenar
- Alva Back vinner spjut i F16 på 48.29, ganska stabil på de långa längderna
- Viktor Lögdahl fick se sig besegrad i P17 spjut, Leon Bodén vann på 67.97 före Lögdahl på 66.81
- tvillingarna Nielsen tog en dubbel till, denna gång på 1500 meter där Wilma vann
- Maja Åskag vann K22 längd med en cm med 6.32 före Tilde Johansson 6.31, Lovisa Karlsson typ sist efter tre misslyckade hopp. I F19 vann Katharina Gråman med 6.04
- Sara Forssell vann K22 slägga på ett 64 meterskast, i F19 vann Thea Löfman med 61.57 före Saga Berg som kastade höga 55 meter. Synd att Löfman misslyckades helt på JVM.
Citera
2022-08-28, 10:39
  #29
Medlem
Ser att det dyker upp en del i friidrottskretsar kända namn bland dagens ungdomar. Holm, Granath och Trulsson känner man ju till varifrån de härstammar. Men en ung spjutkastare som heter Bodén och en ung medel/långdistansare som heter Knutsson har jag inte sett förut. Kan de möjligen härstamma från Patrik respektive Inger? Finns säkert många fler med kända friidrottsföräldrar bland de yngre som nämns här.
Citera
2022-08-28, 11:48
  #30
Medlem
Upplagt för beskedliga resultat idag antar jag.
Än så länge inget regn, i åtminstone norrort, men blåsigt värre och verkar genomgående vara motvind på upploppet i Sollentuna. I Uppsala lär det regna duktigt redan från start idag(?).
Citera
2022-08-28, 15:05
  #31
Medlem
Zion Eriksson DNF. Då är han väl skadad igen.
Citera
2022-08-28, 18:21
  #32
Medlem
Alkibiadess avatar
Svårt att värdera resultaten från USM i Uppsala där regnet började vräka ned en bit in under förmiddagen. Alla stavtävlingar kördes inomhus och F15-tresteget fick avbrytas efter tre omgångar och också flytta inomhus. Framför allt på de två innerbanorna stod det mycket vatten vilket gjorde att 800m-löparna fick plaska sig runt och när man skulle köra finaler på 80mh/100mh/110mh så kunde man inte köra finaler med åtta löpare utan var tvungen att köra med två finalheat med fyra löpare i varje heat och där man sprang på bana 3/4 och utåt. Även svårt för spjutkastarna som hade rejält mycket vatten på sin ansats. Heder till alla ungdomar som genomförde sina tävlingar under dessa förhållanden.

Innan regnet verkligen bröt ut var det en hel del favoritsegrar, bla Noa Steiner på P15 2000 meter, Majken Söderlund Larsson på F15 2000 meter, Oliver Ericsson i P16 tresteg, Patricia Kamga i F16 slägga, Ludvig Ellgren i P15 kula och Ivano Bevanda i P15 300 meter. Fler favoritsegrar i regnet blev det med Ludvig Fredman i P16 slägga, Kajsa Cabanas Andersson i F16 kula, Esther Magi Theorin i F16 1500m hinder, Linnea Englund i F16 200 meter, Esther Sahlqvist i F16 100m häck, Isa Lindberg i F15 spjut, Ludvig Fredman i P16 kula, Hannah Kinane i F16 800 meter.

Jag tycker särskilt resultaten på 80m häck i regnet står ut, Axel Rogö 10.50 och Lisa Erkfält 11.77. Erkfält hade innan idag inte varit under 12 sekunder och var helt överlägsen i både försök och final.
Citera
2022-08-28, 18:34
  #33
Medlem
Alkibiadess avatar
Ganska många favoritsegrar på JSM i Sollentuna också. Några resultat som jag noterar är
- Victor Törnström på 300m häck i P17 med 37.68, riktigt vass tid
- Gustav Rydåker som tog två guld i kula och slägga i P17
- tredje dubbelsegern till tvillingarna Nielsen under helgen
- Saga Provci som verkligen dominerar medeldistans i sin åldersklass
- EbbaCronholms två guld på 800 meter och 1500m hinder i F17
- Beatrice Pettersson i F17 kula på nytt pers 14.70
- att det blev dubbelseger till Upsala i F17 slägga. Att Malin Garbell infriade favoritskapet med att vinna på 65.25 var inte oväntat men att Ruth Eklöf skulle ta silvret var desto mer oväntat, särskilt med tanke på motståndet (visserligen har Eklöf blivit allt bättre under säsongen men ändå)
- Moa Granats seger i F19 400m häck med 57.91 som saknas i resultatsammanställningen
Citera
2022-08-28, 18:36
  #34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Ser att det dyker upp en del i friidrottskretsar kända namn bland dagens ungdomar. Holm, Granath och Trulsson känner man ju till varifrån de härstammar. Men en ung spjutkastare som heter Bodén och en ung medel/långdistansare som heter Knutsson har jag inte sett förut. Kan de möjligen härstamma från Patrik respektive Inger? Finns säkert många fler med kända friidrottsföräldrar bland de yngre som nämns här.

Om du tänker på de löpande systrarna Knutsson vid förnamn Ida och Clara så tror jag det inte är något släktskap med Inger. Jag har i alla fall inte sett något om det och jag har följt de under flera år.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback