Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-08-26, 17:31
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Bedrövligt beteende. Du kan ju föreställa dig hur dom personerna ser ut i verkligheten.

Du har inte övervägt att ta bort Snapchat?
Man klarar gott och väl utan den appen.
Ja, de hade ingen fagra Bitmojis direkt. Jag gillar snapfiltren. Mest för att jag har folk jag känner där.

Det är bara att strunta i att acceptera men imorgon ska jag undersöka om huvudsyftet är scam eller kontakt.
Citera
2022-08-27, 01:46
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Bedrövligt beteende. Du kan ju föreställa dig hur dom personerna ser ut i verkligheten.

Du har inte övervägt att ta bort Snapchat?
Man klarar gott och väl utan den appen.
Sant, men det är en lite roligare app att använda med bilderna. Brukar ta mycket selfies i appen på skoj och skicka till mina närmsta för att ge dem ett gott skratt när jag har tråkigt.
Citera
2022-08-27, 02:12
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Vad är en bitmoj ?
Hur funkar snapchatt ?
Är det som skype och zoom ?
I början när man skaffar snap fotar man sitt ansikte och då skaffas en avbild av ens ansikte och hår (?). Osäker för det var ett tag sedan jag skaffade appen.

Sedan får man välja kläder/outfit till den. Meningen är att det ska vara som en animerad kopia av sig själv. Självklart går det att efterhandsredigera sin bitmoji och byta kläder på den samt bakgrund och posering den har. Min är blond, smal och välklädd och det är väl det dem tänder till på slemmen. Kanske ska göra den fulare? Haha.

Snapchat är en app i mobilen där du kan ställa in att meddelanden försvinner efter att personen har läst det typ. Så är du full och skriver knepiga saker du ångrar behöver du inte bry dig då det försvinner efter att personen har läst det. Du kan också se om din vän tar en screenshot av din profil eller er chattkonversation då det aviseras.

Inte som zoom och skype. De är föråldrade och används mest för samtal. Zoom är mer för flerpartssamtal/jobb/studier. Du kan ha videosamtal och vanliga samtal över snap men inte med flera parter vad jag vet. Så på det sättet är det mer som messenger/whatsapp.

Sedan har du alla snapfilter. Vissa filter sminkar dig utan att du själv behöver slösa tid på det + roliga filter som du som bebis, du som gammal, du som broccoli, du med en nalle runt halsen, du med hjärtan runt dig osv.

Du kan också ha storys på snap där du lägger ut saker som folk kan se genom att trycka på din profil i sin vännerlista. För när du skapar en story ändras din bitmoji i vännerlistan till typ en bild. Trycker man på den kan det vara korta filmsnuttar eller bilder. Din story kan vara publik, endast för vänner eller helt privat.

Snapchat är inte för knarklangare. De använder Wickr och Signal. Kanske snap initialt men det är ingen kryptering + att snap gärna lämnar ut uppgifter till polisen.
Citera
2022-09-05, 21:51
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ett nytt oroväckande fenomen har uppstått på Snapchat under den senaste tiden.

Varje morgon försöker flertalet av motsatt kön adda mig på Snap. När jag accar och frågar vad dem vill så svarar dem något i stil med "är ensam och vill lära känna dig för jag tycker att du är snygg." Jaha, undrar jag. På frågan hur de kan veta hur jag ser ut hänvisar dem till min Bitmoji?!

Det här bedrövliga beteendet går emot sociala koder på sociala medier imo. Jag känner till mellanstadietjejer som använder Snapchat för att kommunicera med varandra och sina föräldrar. Det är genomvidrigt att det här förekommer. Är Snapchat den nya pedofilfällan? Det är en hel drös av ensamma män varje morgon som ögonknullar min Bitmoji.

Känner ni igen företeelsen? Har det hänt er? Har det hänt era barn? Det här med requests från randoms är relativt nytt för mig och ett sjukt irriterande inslag. Uppmanar er att hålla koll på era barn som använder Snapchat så inget gubbslem lurar dem till något.

Stämmer det du skriver, har också fått massor av konstiga förfrågningar.
Bra att du varnar föräldrar, de måste hålla koll på barnens aktiviteter på Snap.

Jag brukade också göra misstaget att lägga till folk i tron att det var någon bekant.
Tur att man kan blockera folk väldigt enkelt.

Finns också väldigt bra inställningar som hindrar okända från att kontakta en.

Jag själv använder Snapchat väldigt mycket, har en offentlig profil, låter mina vänner se mig på kartan, lägger ut olika aktiviteter jag gör och tycker att det är ett bra sätt att kommunicera med min kille, vi skickar uppdateringar om roliga saker vi ser / gör i vardagen.

Men som du skriver så är det en risk för barnen, de kan ju inte sätta gränser och har läst att de inte vågar säga nej, finns ju några fall som gått till rättegång där barn har blivit övertalade att skicka sexiga bilder på sig själva.

Synd att en så bra app missbrukas.
Citera
2022-09-06, 00:35
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Stämmer det du skriver, har också fått massor av konstiga förfrågningar.
Bra att du varnar föräldrar, de måste hålla koll på barnens aktiviteter på Snap.

Jag brukade också göra misstaget att lägga till folk i tron att det var någon bekant.
Tur att man kan blockera folk väldigt enkelt.

Finns också väldigt bra inställningar som hindrar okända från att kontakta en.

Jag själv använder Snapchat väldigt mycket, har en offentlig profil, låter mina vänner se mig på kartan, lägger ut olika aktiviteter jag gör och tycker att det är ett bra sätt att kommunicera med min kille, vi skickar uppdateringar om roliga saker vi ser / gör i vardagen.

Men som du skriver så är det en risk för barnen, de kan ju inte sätta gränser och har läst att de inte vågar säga nej, finns ju några fall som gått till rättegång där barn har blivit övertalade att skicka sexiga bilder på sig själva.

Synd att en så bra app missbrukas.
Tack, och instämmer. Jag gillar appen skarpt och tur att jag råkade upptäckte detta någorlunda tidigt.

Trodde först att det var spam med alla dessa förfrågningar, men icke. Det är olika individer/män, och i vissa fall även kvinnor. Oklart vad kvinnorna vill. När jag frågar kvinnorna får jag oftast något bitchigt svar typ "eeehh jag vet inte hur jag hamnade i din vänlista".

Hoppas att fler ser denna tråd så att fenomenet får lite fart/uppmärksamhet så att fler ser att det inte är en oskyldig applikation för mellanstadiebarn längre.

Senast häromdagen ringde en nyaccad kille mig på videosamtal. När det görs mot mig som vuxen finns det ingen lag att luta sig mot när en onanerande man dyker upp i bild, men det borde gå under blottning/ofredande, eftersom det är påtvingat porr av den ansvarige för snapkontot. Nu är jag vuxen så jag överlever ett sådant trauma även om det är ett onödigt inslag i vardagen. Jag kan aktivt välja att neka men ville veta vad männen var kapabla till utan att jag interagerade med dem.

Det här är väldigt lätt för barn att råka svara på. Särskilt när de börjar nå tonåren och nyfikenheten och experimenterandet kring sex börjar ta fart och föräldrarna avskärmas lite från deras privacy. Då kan vad som helst hända. De kan utpressas att ta bilder på sig själva och skicka iväg mm.

Var rädd om er och era barn och se till att ha ögonen öppna på diverse applikationer. Det är många appar att hålla reda på nu. Se till att hålla er uppdaterade om det senaste. Barn ska få utveckla sin sexualitet på egen hand under trygga förhållanden med jämnåriga.

Jag, om någon, vet hur det är att falla offer för män online. Dessvärre har inte alla barn upplysta eller ansvarstagande föräldrar som har en överblick över sina barns nätaktiviteter. Vissa barn lever ett fullkomligt oskyddat liv online, vilket är skrämmande.

Jag kan ta screenshots och lägga upp för er som vill se hur det kan se ut och maskera namn om det går.
Citera
2022-09-06, 07:04
Medlem
Yoros avatar
Ytterligare ett bevis på hur hänsynslösa och vidriga killar/män kan vara (troligen incels). Jag har haft appen i några år och inte en enda okänd tjej har lagt till mig eller skrivit nåt olämpligt. Trots att min bitmoji är skållhet hahaha 😅
Citera
2022-09-07, 16:30
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoro
Ytterligare ett bevis på hur hänsynslösa och vidriga killar/män kan vara (troligen incels). Jag har haft appen i några år och inte en enda okänd tjej har lagt till mig eller skrivit nåt olämpligt. Trots att min bitmoji är skållhet hahaha 😅
Haha vad fan! Finns väldigt fina Bitmojis därute och min är verkligen inte särskilt speciell men de klickar väl igenom 100 varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in