Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-02, 20:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Nu är ju 50000 kr väldigt mycket pengar så jag tror att de flesta som bor ensamma i t ex villa är väldigt oroade, där finns nog inga resor eller dylikt inplanerade, inte heller julklappar...

Vi är med i EU, en union, kanske dags att samarbeta utifrån det... Sänk priserna drastiskt.

Håller med dig, men jag har bott i villa under en massa år, och då nollbelånad villa.
/Sedan 1900-talet, lånen betalade jag tillbaka själv.
(Mot "Flashbacks experters råd som var "belåna allt och köp aktier på börsen!")

Har levt med en boendekostnad på kanske 3000/mån. Knappt. Under årtionden.
Har hunnit lägga upp en buffert under årens lopp, så det är inget jag "jätteoroar mig för". Alltså om vinterns "elräkningar" blir 50.000, 100.000 eller ens 200.000,
Men skittråkigt om det blir så mycket, givetvis.

Möjligen ska vi "få tillbaka" säger politikerna. De säger att de har typ 60 eller 90 miljarder att dela ut?
Citera
2022-09-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
I Norge har vi haft strömstöd sedan februari. Jag märker knappt av att det kostar 800öre per kilowattime.

Varför i helvete är Sveriges politiker så jävla sega?

Varför fungerar allt i det land som mest liknar Sverige, Norge alltså, men i Sverige så är allt bara helt och hållet dysfunktionellt.

Be fan till gud att det blir regimskifte nästa vecka för annars kommer Sveriges villaägare gå under i vinter.

Ni betalar världens högsta skatter för att slippa tänka på sånt här, hur fan kan det accepteras?

Att inte människor slänger sten på politikerpacket var helst de visar sig.

Nu har de skyldiga politikerna gått i pension för länge sedan, väljarn då gick på att valfrihet var något bra. Om jag inte minns fel var "foten" Karlsson, Kalle Bildt och Gurra Persson alla inblandade i avregleringen. Skylla på höger eller vänster spelar ingen roll.
Kasta sten är inte accepterat i Sverige, nu har man äntligen börjat utvisa sånt avskum.
Citera
2022-09-02, 20:32
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Det är ironiskt nog delvis unionen och den obligatoriskt öppna elmarknaden som gör att vi har elbrist. Hade inte våra elbolag kunnat sälja el till Tyskland, skulle vi ha så vi klarade oss med vår egen el. Vi exporterar sedan 2011 mer än vi importerar. Ändå är det effektbrist i landet.

Jo, men nu är det ju kris, kanske kan förhandla som storexportör så kan tyskjävlarna m fl skämmas och ta åt sig...
Citera
2022-09-02, 20:34
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Ingen dålig idé. Men jag läste att elpriser uppe i Norrland är en bråkdel av de här nere. 20-40 öre. Man kan ju flytta dit.

Så varför skiljer det sig?
Citera
2022-09-02, 20:34
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med dig, men jag har bott i villa under en massa år, och då nollbelånad villa.
/Sedan 1900-talet, lånen betalade jag tillbaka själv.
(Mot "Flashbacks experters råd som var "belåna allt och köp aktier på börsen!")

Har levt med en boendekostnad på kanske 3000/mån. Knappt. Under årtionden.
Har hunnit lägga upp en buffert under årens lopp, så det är inget jag "jätteoroar mig för". Alltså om vinterns "elräkningar" blir 50.000, 100.000 eller ens 200.000,
Men skittråkigt om det blir så mycket, givetvis.

Möjligen ska vi "få tillbaka" säger politikerna. De säger att de har typ 60 eller 90 miljarder att dela ut?

Mm, vem vågar lita på det i valår...
Citera
2022-09-02, 20:40
Medlem
Kommer knäcka varenda företag.
Citera
2022-09-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedal
Nu har de skyldiga politikerna gått i pension för länge sedan, väljarn då gick på att valfrihet var något bra. Om jag inte minns fel var "foten" Karlsson, Kalle Bildt och Gurra Persson alla inblandade i avregleringen. Skylla på höger eller vänster spelar ingen roll.
Kasta sten är inte accepterat i Sverige, nu har man äntligen börjat utvisa sånt avskum.
Bara sitt ner och fortsätt knyta näven när familjen fryser och det knappt går att handla middag på en vanlig lön.

Det är där ni hamnar inom kort.
Citera
2022-09-02, 20:49
Medlem
Studsbolls avatar
Det blir väl bara att flytta till Norrland. Billig el och inga babbeluringar, så win-win. Husen på landsbyggden är riktigt billiga och vi som inte längre är löneslavar mer än av fri vilja behöver inte tänka på brist på jobb. Och om krisen fortsätter lär väl tillverkningsindustri flytta norröver de också; att få upp ny kärnkraft kan ingen vänta på.
Citera
2022-09-02, 21:03
Medlem
Honkenbonkens avatar
Elbolagen går med vinst...vi får betala...politiker skrattar bara...
Dags att göra uppror och skita i att betala elen kanske ??
Citera
2022-09-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förlorar de jobbet för att de får en hög elräkning?
Tror inte facket går med på att det skulle vara skäl för uppsägning.
Jobbet förlorar sin marginal och går storback. Då varslar dom för att klara av stormen. Tvingas dom (av t.ex facket) ha kvar sina anställda så går dom istället i konkurs och alla blir arbetslösa oavsett vad facket säger.

Tänk en sekund längre nästa gång så du inte framstår som efterbliven.
Citera
2022-09-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Bara sitt ner och fortsätt knyta näven när familjen fryser och det knappt går att handla middag på en vanlig lön.

Det är där ni hamnar inom kort.

Finns väl gigjobb att ta tex volt uber mfl. Sitta hemma och gnälla och vänta på bidrag från staten är väl lite osvenskt.
Citera
2022-09-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Jobbet förlorar sin marginal och går storback. Då varslar dom för att klara av stormen. Tvingas dom (av t.ex facket) ha kvar sina anställda så går dom istället i konkurs och alla blir arbetslösa oavsett vad facket säger.

Tänk en sekund längre nästa gång så du inte framstår som efterbliven.
Varför skulle företaget förlora sin marginal i landet med lägsta elpriserna?
Eller pratar du om svenskar som jobbar i franska eller tyska företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in