Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-02, 00:08
Medlem
swebarbs avatar
Dom enda som kan spara såna summor som 50 000kr som det pratas om är ju alla jävla politiker med sina feta löner över 100k/månaden, vanliga människor kan fan knappt spara den summan på ett jävla år än mindre 1 fucking månad! rätt enkelt matematik att det blir många fall för kronofogden framöver ifall inget drastiskt görs nu snarast för många privatpersoner och småföretagare kommer inte klara detta.... huga
Citera
2022-09-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fan vet om inte all elproduktionen BORDE VARA statligt ägd.

Och alla elkunder och konsumenter borde betala samma pris för en KWh oavsett var i landet man bor.

El borde aldrig kunna få lov att bli en lyxvara.

Marknadsrkonomins hemland USA har redan gått igenom detta för ganska många år sedan så det borde ha lärt våra politiker vad som händer när elproduktionen lämnas i händerna på privata företag.
Citera
2022-09-02, 00:49
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tur för regeringen att valet är nu och inte i december eller januari när det sitter massa människor med enorma elräkningar som de inte kan betala.

Jag tror nog att folk kan räkna ut hur det blir och inser vilka som bär skulden redan nu. Sosseriet kommer få betalt i förskott på valdagen.
Citera
2022-09-02, 01:26
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom enda som kan spara såna summor som 50 000kr som det pratas om är ju alla jävla politiker med sina feta löner över 100k/månaden, vanliga människor kan fan knappt spara den summan på ett jävla år än mindre 1 fucking månad! rätt enkelt matematik att det blir många fall för kronofogden framöver ifall inget drastiskt görs nu snarast för många privatpersoner och småföretagare kommer inte klara detta.... huga

90-talskrisenn kommer att bli en walk in the park.
Citera
2022-09-02, 01:46
Medlem
-Andreas-s avatar
Dags att ditcha EU projektet.
De dränerar Sverige på pengar, energi, blod till förmån för andra skurkar utöver sig själva.
Citera
2022-09-02, 01:53
Medlem
Kul att vara sosse till vintern när svenne går man ur huse och letar upp de ansvariga till en elräkning på 125 000kr.
Citera
2022-09-02, 04:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Fast de har nog "fyllt ladorna" rätt bra hittills i år. Lönerna har väl knappast stigit i takt med elpriset för de anställda? Inte heller tror jag de utökat antalet anställda.

Så kan det vara.
Citera
2022-09-02, 05:40
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Otroligt att folk accepterar sånt här ocker och galenskap.

Betänk att många villaägare KAN inte ens spara 50.000 på ett halvår(5 månader om man ska räkna rätt)idag, utan lever i princip från räkning till räkning med lite över.

Medianen på svenskens sparande är 2000kr. 46% av svenskarna sparar 1000kr, eller inget alls. Det blir inga 50.000 på ett halvår.

Blir spännande framöver. Huvuden kommer rulla har jag en känsla av.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Om man bor i villa och inte har åtminstone 50k i buffert så gör man någonting fel. Antingen så har man köpt ett hus som är för dyrt i förhållande till ens inkomst eller också konsumerar man för mycket istället för att spara.

Därmed inte sagt att jag "accepterar situationen". Energipolitiken i hela EU måste förändras.
Citera
2022-09-02, 07:04
Medlem
santos_devilles avatar
Alla har väl 2 årslöner sparat på kontot?
Citera
2022-09-02, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
90-talskrisenn kommer att bli en walk in the park.

Detta här kan defintivt bli spiken i kistan på svensk välfärd. Det finns ingen som kan ta höjd på en räkning som sticker iväg från typ 10 000 kr till 100 000 kr på ett år och värre lär det bli. Fattar inte att det ens kan vara tillåtet att fakturera på så sätt. Hade vilket annat företag fakturerat så, så hade det kallats för ocker och bedrägeri, men nu beror det på Putin, höga skatter osv. och när företagen faller pga höga elräkningar, så mister folk jobben. Ja, vi har fattat att det är brist på el, vi har hört det ett antal gånger nu, men hur blir det mer el i uttagen med svinhöga räkningar till konsumenterna? Sedan i detta ökar räntan på bolån, drivmedel, mat, följt av helvetes massa invandrare som inte hade jobb innan detta och fortfarande ska ha bidrag, samt sina hyreskåkar med saltade hyror betalda. Vi är på väg in i vad USA hade på 30-talet om inte detta styrs upp jävligt fort.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-09-02 kl. 07:49.
Citera
2022-09-02, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Man binder på sommaren när det är billigt…..

Allt är ju iofs relativt. I juli var det då fan inga 100-150öre för att binda i ett år eller längre.

Och sen ska vi nog vara glada för att inte alla valt fast pris. För då hade elbolagen gått minus och börjat upphäva alla fasta avtal med hänvisning till Force Majore pga kriget.
Juni ska det vara. Fel av mig. 21 juni kostade det 116 öre att binda 3 år i SE3 från Skellefteå Kraft. 120 öre från Fortum. I början av Juni hade Vattenfall 136 öre för 3 år. Faktum är att de faktiskt dippade under kronan där några dagar. 123 öre inklusive moms och påslag var nog det billigaste jag såg (98 öre/kWh). Tyvärr hann jag själv inte hugga på det, men när det vände upp efter den bottennoteringen så band jag.

Men det är klart, trodde man på allvar att priserna i vinter skulle vara lägre än mitt i sommaren, när vi har sanktioner mot Ryssland som kommer vara kvar i minst flera år, och Europa gör typ 25-30% av sin elektricitet av naturgas, ja, då får man nog skylla sig själv. Buhu.
Citera
2022-09-02, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om man bor i villa och inte har åtminstone 50k i buffert så gör man någonting fel. Antingen så har man köpt ett hus som är för dyrt i förhållande till ens inkomst eller också konsumerar man för mycket istället för att spara.

Därmed inte sagt att jag "accepterar situationen". Energipolitiken i hela EU måste förändras.

Fast den bufferten är tänkt att räcka till allt annan än EL! så nu behöver villaägare ha minst 100 lakan liggandes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in