Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-05, 11:37
Medlem
Det r bra att svenskarna europerna drabbas av kriser. Sllan drabbas ni av kriser. Men nu r det eran tur 😁
Citera
2022-09-05, 12:05
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
1. Du sger att det finns brist p lgenheter/bostder p landet som gr det mer OK?
Samma brist eller strre finns p lgenheter i storstderna. S hr blir ditt resonemang lite fel tycker jag.
Nej, jag sger att det r dligt med lgenheter p landet och att det generellt stt r billigare med hus dr n i storstderna. Detta uttryckte jag inte i mitt frra inlgg men jag trodde att detta var underfrsttt.
Citat:
2. Ja, vi har rd med det. S klart om bda hade ftt sparken och vi inte hade kunnat f nya jobb s hade det blivit svrt. Men s hade det nog varit fr 99% av de med boln ocks. Som jag sa i mitt inlgg till dig innan s har vi flyttat s lngt ut som mjligt frn staden och vra jobb fr att f s billigt som mjligt. Vi har kopplat till vra gemensamma lner ett 'relativt sett' lgt boln.
Kul fr er, bra jobbat!
Citat:
Som jag sa till dig i mitt tidigare inlgg s finns det grader i helvetet, eller stora skillnader i det vi har kpt relativt till andra. Och i vissa fall nr man r rejlt verbelnade s kan jag frst dit resonemang mer.

Men det finns brister i hela landet och bor man 'p landet' s har man inte mer rtt till att kpa ett stort hus och maxebelning n de i storstderna. Det mer logiska hr hade varit om man hade kpt ett allt fr dyrt hus kopplat till vad man tjnade fr man ville ha ett lyxhus, etc.

Jag frstr inte hur du fr in rttigheter i detta, det handlar om pengar och vad man faktiskt har rd med, inte vad du anser dig ha rtt till.

Citat:
Om man bor p landet s kan man efter dina tankebanor flytta till storstderna ocks, om det nu skulle finnas s mnga lgenheter billigt att hmta in dr. Nej men d ska man inte gra snna uppoffringar men i storstderna ska man?
Var snll och gr inte halmgubbar, jag har inte psttt att det r ltt att f lgenhet, jag har sagt att det finns mer i storstderna n p landet.

Citat:
BTW - jag tycker inte att om man bor p landet och vill bo kvar dr att man SKA BEHVA gra snna uppoffringar. Utan jag tycker argumentet att vissa har mer rtt att kpa hus n andra pga bor p landet r en allt fr enkel och felaktig logik.

Men nu blandar du in rttigheter i det hela igen, det handlar inte om det, det handlar om ekonomi och vad man faktiskt har rd med.

Citat:
Bttre logik hade varit att se hur mycket man tjnar, se ver utbudet som finns tillgngligt lokalt och att man har gjort sitt bsta fr att kpa det billigaste mjligt och inte g ver vad man egentligen har rd med som bttre val.

Ja, och fljer man denna logik s kan man ltt bli verbelnad eller hur?
Citera
2022-09-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det r bra att svenskarna europerna drabbas av kriser. Sllan drabbas ni av kriser. Men nu r det eran tur 😁
s du r en invandrad babbe?
Citera
2022-09-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Sjlv lagar jag mer billig mat, ter mindre ute och har en buffert infr ndfall. Man kan ju se ver sin elkonsumption och brja infra vanan att inte ha exakt allt p standby hela tiden.

Gemene svensken kommer klara sig, dom som lever p marginaler lr dock f problem, ensamstende lginkomsttagare med barn tror jag kommer f det bkigt om dom inte r bra p privatekonomi.

Min sympati fr verbelnade villagarna r dock begrnsad, frutsatt att man inte bor p landet.

Jag tror att den gemene svensken behver lite av en metaforisk rfil fr att brja tnka om kring sin ekonomi samt sina konsumtionsvanor.

Knner samma ingen sympati fr belnade bostad/ villagare. Tycker absolut inte dessa ska ha ekonomisk std fr elen.
Citera
2022-09-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannyboy1983
Jag fick bara en knsla ver att proportionerna inte stmde. Siffrorna kanske var tagna luften.

Beror ju p om man fick ln innnan eller efter amorteringskravet
Citera
2022-09-05, 13:30
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
s du r en invandrad babbe?

Frmodligen. Vi ger dem allt - de behver inte ens jobba - och de hatar oss. 👍 Det r ondska. De r en produkt av sin kultur och sin religion.
Ett primitiv och underlgset slkte som varit i krig med allt och alla inklusive sig sjlva, alltsedan Muhammed flg till himlen p en sna (inte mnga knner till att snan blev s knckt vid Profetens dd att han begick sjlvmord).

Fljaktligen ingen id att vara arg p dem. Det r vi som r idioterna. Nr vargen str fr drren ppnar vi den p vid gavel istllet fr att hra det vettiga.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2022-09-05 kl. 13:34.
Citera
2022-09-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Fr flesta normalbegvade med jobb kommer det att g... Men man kommer dra in p mycket....

Problemet r vl att svensson kommer att f dra in p s mycket, s folk som jobbar med konfektion kommer att bli av med jobbet fort.

Hur mycket buissness fr blomsterhandlaren? Skofrsljaren? Frisren?
Citera
2022-09-05, 15:52
Medlem
samuels avatar
Det r i sammanhanget varken dyrt eller svrt att stta in en eller flera luft-luft-vrmepumpar. Det minskar kostnaden fr uppvrmning radikalt.

Om folk fortfarande sitter med direktverkande el efter frra vintern, ja d kanske man r lite dum inuti huvudet.
Citera
2022-09-05, 15:57
Medlem
Ghastens avatar
Folk fr helt enkelt planera lite bttre. Kra mindre bil om det gr. Snka vrmen ett par grader.
Inte kpa senaste tekniken nrmaste ret.
Citera
2022-09-05, 17:30
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja.

Lt oss ta ett exempel en smbarnsfamilj i villa med kanske redan knappa marginaler.

Elrkning p cirka 15 - 25 tusen tusen. (ldre hus me direktverkande el)
Rntekostnad 10tusen. (4 procent rnta p 3 milj boln)

Lgg p kade matpriser samt dyrt att tanka.

Kan ngon frklara fr mig hur svenskarna ska klara sig denna vinter? Och hur blir det med fretagen? Kommer nsta r bli vrre n finanskrisen 2008?

Det var en optimistisk siffra. Kr man p rrligt avtal s kan man frvnta sig 8-10 kronor/kWh i vinter och villan med direktverkande el lr dra 4000-5000 kWh per mnad under de kallaste mnaderna. You do the math.
Citera
2022-09-05, 17:45
Medlem
Jag tror att alla med en ngorlunda inkomst kommer klara sig. Men man kommer helt klart behva dra ner p konsumtionen.
Citera
2022-09-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Slnge man inte r en luffare som sitter hemma utan jobb klarar man sig, det blir tufft fr mnga men hrda tider skapar hrda mn.

r det inte dessa som klarar sig bst d sociala betala rubbet? Svrare fr den med dlig ln d bde el och mat blivit dyrare eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in