Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-01, 23:38
  #1
Medlem
Extrema summor statliga pengar går till olika branscher och bolag, som kontrolleras och ägs av eliten.

El industrin väntar på stora mängder pengar från staterna inom kort.

Covid-hanteringen ledde till absurda summor pengar till medicinbolagen, några specifika men branschen i sin helhet.

Krig och allt som hör till det, leder till att krigsindustrin matas med pengar, utrustning skickas iväg och nytt ska produceras.

Media drar in stora summor på allt ihop och styr narrativen.

Vad mer händer och vad mer kommer hända framöver?

Är det rimligt, är det rån på statskassorna vi ser som drivs av makteliten efter dess inflytande och ägande i väst senaste decennier?
Citera
2022-09-02, 02:21
  #2
Medlem
antagligen kommer det mer av allt det dårliga lite som en medeltidsfilm där en ledare ska övertyga resten om vilka tryga händer dom befiner sej i.
Citera
2022-09-02, 02:30
  #3
Medlem
Socialdemokraterna har stulit pengar ur pensionsfonderna, alltså folks pensionspengar, många gånger. Sist var det Göran Persson som tog, om det var, 250 miljarder.
Citera
2022-09-02, 06:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Socialdemokraterna har stulit pengar ur pensionsfonderna, alltså folks pensionspengar, många gånger. Sist var det Göran Persson som tog, om det var, 250 miljarder.

Kan vi inte bara ta den där myten bakom ladan och ge den nådaskottet? Hur illa man än tycker om sossarna så är den inte sann.

Pengarna fördes över för att ansvaret för garantipensioner, förtidspensioner och efterlevandepensioner samtidigt gick över från pensionssystemet till staten. Redan på den tiden så var det lite för lite som fördes över enligt beräkningarna och med den enorma mängd garantipensionärer Sverige importerat sen dess så har pensionssysemet med facit i hand blivit en ännu större vinnare.

Beslutet togs av en stor riksdagsmajoritet. Alla röstade för utom Vänsterpartiet och Ny Demokrati som la ner sina röster.

När beslutet togs var Carl Blidt statsminister.

Det enda Persson gjort sig skyldig till är att han var statsminister när överföringen sedan skedde.
Citera
2022-09-02, 06:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Kan vi inte bara ta den där myten bakom ladan och ge den nådaskottet? Hur illa man än tycker om sossarna så är den inte sann.

Pengarna fördes över för att ansvaret för garantipensioner, förtidspensioner och efterlevandepensioner samtidigt gick över från pensionssystemet till staten. Redan på den tiden så var det lite för lite som fördes över enligt beräkningarna och med den enorma mängd garantipensionärer Sverige importerat sen dess så har pensionssysemet med facit i hand blivit en ännu större vinnare.

Beslutet togs av en stor riksdagsmajoritet. Alla röstade för utom Vänsterpartiet och Ny Demokrati som la ner sina röster.

När beslutet togs var Carl Blidt statsminister.

Det enda Persson gjort sig skyldig till är att han var statsminister när överföringen sedan skedde.
Du kan ju inte ens levt/varit vuxen när det hände om du är så dåligt informerad om vad som hände. Låt dig inte luras av Socialdemokraternas egna eftergjorda historiebeskrivning. Det fanns enorma tillgångar i pensionsfonderna, men inte efter att Socialdemokraterna flera gånger tömt dem på pengar. Det måste väl vara minst 500 miljarder de stulit ur dem. Därav är pensionerna så dåliga idag!
Citera
2022-09-04, 16:54
  #6
Medlem
Heauxms avatar
Hej ville kommentera en annan tråd där du citerade mig men kunde inte det av någon konstig anledning får jag inte tillgång till tråden längre.

Jag försökte även skicka ett privat meddelande till dig men ditt konto är för nytt.

Så jag skickar mitt svar här istället

”Ville bara säga tack för ditt fina meddelande angående kurderna.

Jag ville svara dig i tråden men det verkar som att jag inte tillåts delta i den längre. Förmodligen en mod som inte tyckte om att jag kunde vara både stolt svensk och stolt kurd. Många stör sig på att jag finner stolthet i båda, jag är medveten om att jag inte är blond eller blåögd men jag har aldrig uttalat mig om att jag skulle ha en svensk etnicitet.

Du har mycket rätt, kurderna har gjort mycket för omvärlden. Vi fyller på med politiker, egenföretagare, journalister och militära styrkor men det känns som att man häller i en kopp som aldrig blir full. Det är antingen korruption inom folket (som du nämnde att många kurder skiter i den kurdiska saken och hellre ger sig för sina förtryckare) eller så räcker vi inte till. Det gör ont i hjärtat.

Mina föräldrar växte upp i kriget, jag föddes här men växte upp med att barnen i skolan alltifrån när jag var i lågstadiet till gymnasiet skrek och spottade och förnedrade mig på diverse sett för att jag var kurd. Speciellt mycket för att jag sade att jag var kurd och inte från ”irakiska Kurdistan”. Så många gånger jag har hört folk skrika ”bergsburk”. Det är extremt tröttsamt och sorgligt.

Jag vet inte vad framtiden kan ge, men det är riktigt tråkigt när kurder, precis dom TS, vägrar erkänna eller inse sin kurder utan nästan känner ett slags hat mot kurder. De blir provocerade som fan. Samtidigt kämpar kurder som lever under hot om de ens namnger sina barn ett kurdiskt namn med att lära sig kurdiska i underground skolor för att inte glömma sitt ursprung.

2016 var jag i Kurdistan och hade utflykt djupt in i bergen med några kusiner och min far. Vi hade hört talas om en grotta, en upptäckt dör en familj hade sovit och fått ett stenbrott över sig vilket hade bevarat kropparna rätt så bra. De var neandertalare. Det var en brittisk forskningsgrupp. När vi kom dit var det många människor där som vandrade dit i sina finaste kläder. Äldre, yngre, skolklasser. Alla hade sina bästa klänningar och traditionella kostymer. Att man funnit dessa kroppar under stenbrottet var en stor grej och många var stolta. Det firades med att alla vallfärdades dit. Det var så jävla fint att se den gemenskapen.

Utgrävarna var helt paffa. De beundrade hur det hade blivit en så stor grej att folk var villiga att klättra upp för brant berg i sina fina kläder med musik och sötsaker för att få en 10 sekunders blick av fyndet. ”
Citera
2022-09-04, 17:22
  #7
Medlem
Förstår inte hur det där fungerar men banker spekulerar i en marknad mellan sig själva där ingen myndighet har kontroll. Till skillnad om man jämför med aktier eller vanliga terminer. Enorm hävstång många gånger större än världsekonomin. När de förlorar pengar så ber de väl centralbankerna om hjälp som då trycker pengar. Just nu debatteras om Fed kommer kunna hålla sitt löfte. Terminerna för eurodollar tror inte det.

Ser ut som den här maffian håller världen som gisslan. Får de inte sina pengar så faller allt samman.

https://www.signalsmatter.com/repo-market/

"In fact, everything now boils down to how much (and for how long) money printing can sustain the demands of the current “everything bubble” and the various market niches, like the repo market, which survive on pumping printed money into their ever-thirsty wells.

The fact that markets and economies have come to the point where such measures are all that keep our financial systems afloat is, in and of itself, both depressing and alarming.

We really are in dangerously uncharted waters. If more “liquidity” (i.e. printed money) isn’t available, rates rise, as we briefly saw last week.

And as for the growing disconnect between the drying supply and over-demand for U.S. dollars, my next article on the extremely dangerous Euro Dollar phenomenon (i.e. U.S. dollars held overseas) will serve as just further (yet largely unknown to most) evidence that Fed is losing its control over this key dollar-supply source as well."
__________________
Senast redigerad av czxq 2022-09-04 kl. 17:27.
Citera
2022-09-04, 17:38
  #8
Medlem
Gigantiska summor.
https://www.youtube.com/watch?v=DtEnuURdmlQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback