Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-01, 23:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tja behöver skicka ett mail med en fake avsändare typ "kalle.anka@socialstyrelsen.se" till en gmail-adress, jag har testat emkai.cz men inga mail levereras om det är sidan som är trasig eller gmail som blockerar vet jag inte.

vilka fler sidor finns det?
/A.A
Citera
2022-09-01, 23:56
Medlem
SMART4SSs avatar
https://www.makeuseof.com/tag/deadfa...mail-messages/
Citera
2022-09-02, 07:54
Medlem
Bananboxens avatar
Ska du scamma någon? Hör med Indierna, de borde väl veta, de ringer ifrån spoofade nummer.
Googla på hindi "fake email adress"
Citera
2022-09-02, 11:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Ingen av dom funkar, står att mail skickats iväg men ingenting kommer fram när jag testar.
Citera
2022-09-02, 12:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Kan den jag mailar besvara mailet så att jag kan läsa svaret utan att röja min identitet?
Citera
2022-09-05, 13:15
Medlem
Rent teoretiskt så kan du skicka mail från vilken adress du vill. Problematiken ligger i att mottagaren nu för tiden har möjlighet att kolla om det mail som just mottagits faktiskt ägs av dig som skickat mailet, genom exempelvis SPF, DKIM och DMARC vilket sköts helt automatiskt.

Något som man skulle kunna göra är att skapa ett nytt gmail-konto, och sedan skriva in den adress man vill fejka som namn på kontot. E-postklienter tenderar att visa avsändarnamnet betydligt mer än själva e-postadressen. Exempelvis sätter man "Jörgen Jörgensson" som förnamn, och "<jorgen.jorgensson@socialstyrelsen.se>" som efternamn. Adressen kan sedan vara vad som helst, eftersom den knappt syns.

Alternativet är att registrera en snarlik domän som är svårare att skilja från den riktiga, genom att lägga till eller ändra lite i domänen. Exempelvis info-socialstyrelsen.se, socialsstyrelsen.se eller social-styrelsen.se men tänk på att det troligtvis blir ett spår till dig då du måste betala för den. Antar att du skulle kunna registrera socialstyrelsen.tk gratis om det nu fortfarande är möjligt. Sedan kan man använda Purelymail eller något för att skicka e-post.
Citera
2022-09-05, 14:22
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ingen av dom funkar, står att mail skickats iväg men ingenting kommer fram när jag testar.

Det är för att domänen du försöker spoofar ha implementerat skydd mot just det.
Citera
2024-12-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostboll
Rent teoretiskt så kan du skicka mail från vilken adress du vill. Problematiken ligger i att mottagaren nu för tiden har möjlighet att kolla om det mail som just mottagits faktiskt ägs av dig som skickat mailet, genom exempelvis SPF, DKIM och DMARC vilket sköts helt automatiskt.

Något som man skulle kunna göra är att skapa ett nytt gmail-konto, och sedan skriva in den adress man vill fejka som namn på kontot. E-postklienter tenderar att visa avsändarnamnet betydligt mer än själva e-postadressen. Exempelvis sätter man "Jörgen Jörgensson" som förnamn, och "<jorgen.jorgensson@socialstyrelsen.se>" som efternamn. Adressen kan sedan vara vad som helst, eftersom den knappt syns.

Alternativet är att registrera en snarlik domän som är svårare att skilja från den riktiga, genom att lägga till eller ändra lite i domänen. Exempelvis info-socialstyrelsen.se, socialsstyrelsen.se eller social-styrelsen.se men tänk på att det troligtvis blir ett spår till dig då du måste betala för den. Antar att du skulle kunna registrera socialstyrelsen.tk gratis om det nu fortfarande är möjligt. Sedan kan man använda Purelymail eller något för att skicka e-post.

Nåt nytt som hänt på denna fronten?

Kan man koda en egen mailservern i tex Python och på så vis kunna skicka mail med fake avsändare?
Citera
2024-12-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Nåt nytt som hänt på denna fronten?

Kan man koda en egen mailservern i tex Python och på så vis kunna skicka mail med fake avsändare?
Nej, som rostboll skrev är problemet att om du spoofar att mailet t ex kommer apple.com så kommer mailservern som tar emot mailet, dvs dit du skickar det, kontrollera att det verkligen kommer från Apple. Vad du gör i din mailserver kommer inte hjälpa.
Citera
2024-12-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Nej, som rostboll skrev är problemet att om du spoofar att mailet t ex kommer apple.com så kommer mailservern som tar emot mailet, dvs dit du skickar det, kontrollera att det verkligen kommer från Apple. Vad du gör i din mailserver kommer inte hjälpa.

Tack för svaret.

Sker denna kontrollen av alla mailservrar?

Jag kan inte exakt hur det fungerar men om man skickar ett mail från tex sitt gmail konto till regeringskansliet, passerar mailet då flera mailservrar eller är det endast regeringskansliets mailservern som gör kontrollen att avsändaren är äkta?
Citera
2024-12-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Tack för svaret.

Sker denna kontrollen av alla mailservrar?

Jag kan inte exakt hur det fungerar men om man skickar ett mail från tex sitt gmail konto till regeringskansliet, passerar mailet då flera mailservrar eller är det endast regeringskansliets mailservern som gör kontrollen att avsändaren är äkta?
Kort svar: Det kommer inte att hjälpa om ditt mail vidarebefordras via andra servrar.

Lång svar: Hur det fungerar är alldeles för komplicerat för att gå igenom här. Men ja, alla servrar på vägen kan kontrollera avsändaren om de vill, och själva avgöra om de vill skicka vidare.

Generellt sett skulle jag säga att glöm alla idéer med att spoofa avsändare. Det gick att göra för många år sedan men nu, nja…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in