Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-05, 10:10
  #469
Medlem
FNLSs avatar
Sportbladet skribent saknar när de slogs under loppen men tycker det är bra att de inte slåss längre
2022-09-05, 19:40
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Sportbladet skribent saknar när de slogs under loppen men tycker det är bra att de inte slåss längre
Fram tom. sjuttiotalet var antalet internationella mästerskap betydligt färre än i dag, vilket gjorde att finnkampen kunde vara årets viktigaste friidrottshändelse. Kampen mellan länderna var därför allvarligare då. Minns när Päivärinta först släppte iväg sina sämre landsmän så att de fick tillräckligt försprång, sen sprang ifrån övriga svenskar (eller om det bara var en, Nåjde eller Bengtsson) och hånfullt lyfte på kepsen när han enkelt sprang ifrån. Minns också hur Helsingforspubliken kraftfullt kunde bua så fort en svensk skulle hoppa i höjd eller stav. Som beskrivs i Aftonbladet ställde man på trettiotalet för övrigt in kampen några år och så sent som 1992 diskades samtliga deltagare på herrarnas 1500. Så visst är det mycket lugnare nu, kanske för att kampen inte länge är lika viktig med alla internationella mästerskap.
2022-09-05, 20:28
  #471
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Fram tom. sjuttiotalet var antalet internationella mästerskap betydligt färre än i dag, vilket gjorde att finnkampen kunde vara årets viktigaste friidrottshändelse. Kampen mellan länderna var därför allvarligare då. Minns när Päivärinta först släppte iväg sina sämre landsmän så att de fick tillräckligt försprång, sen sprang ifrån övriga svenskar (eller om det bara var en, Nåjde eller Bengtsson) och hånfullt lyfte på kepsen när han enkelt sprang ifrån. Minns också hur Helsingforspubliken kraftfullt kunde bua så fort en svensk skulle hoppa i höjd eller stav. Som beskrivs i Aftonbladet ställde man på trettiotalet för övrigt in kampen några år och så sent som 1992 diskades samtliga deltagare på herrarnas 1500. Så visst är det mycket lugnare nu, kanske för att kampen inte länge är lika viktig med alla internationella mästerskap.

Mina första minnen av Finnkampen är från 80-talet. Då hade det ännu inte gått inflation i mästerskap, och som bekant arrangerades VM för första gången 1983, och fram till 1991 bara var fjärde år. Därutöver var det OS och EM var fjärde år. 1981, 1985 och 1989 var det inget stort internationellt mästerskap, och eftersom det dessutom var få svenskar och finnar som platsade på de stora galorna (varav bara ett fåtal tv-sändes i Sverige) så var Finnkampen en stor händelse för både aktiva och publik. Själv älskade jag tävlingen på ett sätt som jag aldrig kommer att göra igen. Fullt naturligt måhända, men ändå lite vemodigt.
__________________
Senast redigerad av ingetbranick 2022-09-05 kl. 20:30.
2022-09-05, 21:20
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, det är du som är ute och cyklar. Om man tittar på alla mästerskap som ägt rum under denna sommar, såväl senior som junior- och ungdomsmästerskap, så är det uppenbart att det finns många talanger i Finland och att man har en stor bredd i Finland. Och du nämner svenska stjärnor men utelämnar alla finska stjärnor som funnits. Sedan är det ett större intresse för friidrott än Finland. Finnkampen har dragit mer publik i Finland än vad den har gjort i Sverige. Och betydligt mer fullsatt på Paavo Nurmi Games än vid Bauhausgalan. Och jag tror också att friidrott har en större status bland finska skolungdomar än bland svenska skolungdomar.

OK. Ingen ide att bråka om detta. Hoppas att Finland i fortsättningen kan ge bättre motstånd än de senaste åren och i år. Jag tittade förresten på FM och SM i friidrott och nog tycker jag mig minnas att resultatnivån och bredden i SM var högre än FM. Kul förresten att Paavo Nurmi Games drar mycket folk. Jag har studerat i Åbo för ett antal år sedan och tränat i Turun Urheilupuisto med omnejd. Trevlig stad.
2022-09-07, 01:45
  #473
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat "Stefan och Staffan Holm"

Elina Lampala knulligast i Finnkampen, eller hur? maskulin kropp så det räckte

Meyer är snyggaste svenskan, Finnkampen är en skönhetstävling!

Kan någon förklara varför feminina Sverige alltid!!! väljer en kvinnlig speaker
som pratar i megafonen på arenan, men det finns ju inte på kartan att Finland inte istället
skulle ha just en gastande störig finsk karl med sträv röst med magstöd, jag törs lova att det
inte ens finns utbildade kvinnliga bingoutropare i Idrottsarrangemang i Finland

Varför är det svensk kultur att ha en tjej?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-09-07 kl. 02:24.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback