Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-09-05, 09:26
  #37
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kan inte tro att jag kommer hjälpa liksom-fb här men du har verkligen inte förstått dig på varför Kina säljer LNG till Europa och det har absolut ingenting med Ryssland att göra annat än att Ryssland inte längre skeppar gas till Europa. Kina exporterar gas därför dom har ett överflöd då deras produktionssektor står stilla på grund av huvudlösa COVID-lockdowns och enorm ekonomisk oro som är betydligt värre än vad den är i Europa för tillfället (även om detta givetvis kan förändras med tiden..). Det ter sig hyfsat naturligt att Kina då säljer sitt överflöd för att få in stålar snarare än att utöka kostnader i lagringsavgifter.


Källa: https://asia.nikkei.com/Politics/Int...th-LNG-resales

I övrigt så är du en mega idiot om du tror att Ryssland 'blomstrar' i en tid där man är sanktionerad av merparten av världen och är aktiv part i en militärkonflikt som dom mycket väl kan komma att förlora.


Nej. Det är du som är en megaidiot, nej en multipel megaidiot efter som du inte fattar något, bara rapar upp det du läser i någon random blaska utan trovärdighet som en annan papegoja..
Citera
2022-09-05, 16:02
  #38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Nej. Det är du som är en megaidiot, nej en multipel megaidiot efter som du inte fattar något, bara rapar upp det du läser i någon random blaska utan trovärdighet som en annan papegoja..

Om du är otillfredsställd av min källa så är du välkommen att söka i frågan själv varpå du snabbt kommer inse att jag tog en artikel ur mängden där budskapet är mer eller mindre det samma. Kinesisk industri har fått backa vilket även inneburit att man nu har ett överflöd av energi vilket leder till att man exporterar detta överflöd till Europa som just nu betalar mest för LNG. Har du en legitim källa som hävdar att det är som så att Kina agerar mellanhand åt Ryssland i någon betydande utsträckning?

Det du skriver om att Ryssland "blomstrar" är ju bara löjligt och ren och skär idioti. Inte nog med att alla ekonomer är eniga om att Ryssland står inför ett existentiellt hot om samhällskollaps så är det egentligen bara att lägga ihop 1 + 1 där Krig + Sanktioner = Ekonomisk kris för en nation som är beroende av väst för att hålla sin ekonomi på fötterna.
Citera
2022-09-05, 16:51
  #39
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
jonte400 försöker komma med en saklig kommentar med det är bara tomt.

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vem försöker du lura? Titta på statistik på pensioner i Europa så ser du att Sverige ligger i botten. Du hittar på saker som inte stämmer och alla har sett igenom dina återkommande lögner
Vad skulle inte vara sant. Eftersom du påstår det så borde du ha seriösa källor som visar att det jag skriver inte stämmer. Men det är symptomatiskt att ni som påstår detta inte kan hala upp källor som falsifierar det jag skriver.

Jag har inga problem med seriösa källor för det jag skriver.

Era fantasier är inte sanningen.
Citera
2022-09-05, 17:02
  #40
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du verkar inte fatta att Asien köper billig naturgas av Ryssland och säljer det dyrt till Europa som tror att dom lyckats strypa Ryssland ekonomiskt genom att boycotta deras gas. Tvärtom, så är det Europa som stryper sej själva medan Ryssland blomstrar. Jag vet inte hur jag ska förklara det enklare för dej men om du inte vill förstå så vill du inte. Inte mitt fel iaf. Lycka till.
Du kan inte förklara det genom att bara påstå.
Du behöver hala fram data från verkligheten som är konsistent med detta. Det saknas helt.

Vidare så steg priset på naturgas i den asiatiska hubben sedan förra våren. Och den har varit prisledande. Och Europa-hubben följt efter.

Det visar att det är i asien som efterfrågan varit större och man har varit villig att betala mer och mer.
Så var det ända fram till 23 Feb i år när invasionen kom.

Sedan kan det mycket väl ha varit så att någon i asien tagit av sitt lager och sålt till EU, när priset drog iväg här efter att Freeport hamnen brann. Det är bara ordinär business.

Och skulle nu någon i Kina kunna köpa Ryska gas och göra om det till LNG och skeppa det till enda LNG-terminalen här så är väl inte det ett bekymmer.
I EU har man inget emot Ryska gas. Man tom är arga på Ryssarna för att dom inte exporterar mer.
Däremot lär inte Ryssarna uppskatta att någon i Kina tar profiten. Så jag är tveksam till någon nämnvärd omfattning på LNG transporter från Kina till Polen. Det är en ganska lång och dyr transport så kineserna lär inte tjäna mycket på det.
Citera
2022-09-06, 10:30
  #41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Flyktingpolitiken stänger inte igen industrin.
Sossarna har gått med på MP's krav på att stänga kärnkraften. Detta enbart för att kunna sitta kvar vid makten & kunna fortsätta att köra på med "Total Massinvandring". Så visst finns det ett samband. Samtidigt som vår elförsörjning varit dimensionerad för 7 miljoner svenskar så har det till kommet miljontals blattar som också behöver el (även om dom sällan själv betalar för det)

Genom att detta varit så viktigt för sossarna så har ett skitparti som MP kunnat förstöra vår tidigare världsledande energiförsörjning.

Detta är första gången den politiskt korrekta medelklassen på allvar får känna på effekterna av sin egen efterblivenhet.
Vilket givetvis är bra.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback