2022-09-04, 13:40
Medlem
Vad för faktorer gör att en människa av 46 klarar sig? Tänker på Alexander Sizov som överlevde kraschen i Ryssland som Stefan Liv dog i.
Citera
2022-09-04, 13:44
God fysik med stora muskler (i och för sig väldigt lätt om det är ett sportlag), gynnsam träff med marken, inga övriga sjukdomstillstånd, god mental hälsa.
Citera
2022-09-04, 13:48
Medlem
CalzoneItalias avatar
Han som överlevde tillhörde väl besättningen och inte en i laget. Tror han var flygmekaniker
Citera
2022-09-04, 13:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Tur? Något spädbarn har ju överlevt någon gång också. Det nog beroende på att barnet var full av spädbarn-fetma och därmed överlevde.

Men sedan ja tur mest. Det finns ju vissa undersökningar som visar. Att om något skulle hände är det bäst att sitta nära vingen och nära en dörr för evakuering. Men ibland ryker de först och de som överlever sitter längst bak. Så ja mer tur tror jag.
Citera
2022-09-04, 14:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Vad för faktorer gör att en människa av 46 klarar sig? Tänker på Alexander Sizov som överlevde kraschen i Ryssland som Stefan Liv dog i.

Var man sitter i planet spelar stor roll.
Citera
2022-09-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tur? Något spädbarn har ju överlevt någon gång också. Det nog beroende på att barnet var full av spädbarn-fetma och därmed överlevde.

Men sedan ja tur mest. Det finns ju vissa undersökningar som visar. Att om något skulle hände är det bäst att sitta nära vingen och nära en dörr för evakuering. Men ibland ryker de först och de som överlever sitter längst bak. Så ja mer tur tror jag.
Förutom uppenbara dödliga mekanismer som brand, fastklämning, penetrerande eller trubbigt våld etc, så beror överlevnadschans mycket på retardationskraften. Ju våldsammare stopp desto svårare för hjärna, ryggmärg och stora blodkärl att undgå isärslitning.

Finns olika studier som pekar åt lite olika håll, antingen ska man sitta långt bak eller inom 7 platser från en nödutgång. Sådant som alltid gynnar är att vara utvilad och nykter samt ha lyssnat på säkerhetsgenomgången.

Lite kuriosa, många dör efter nedslag på grund av brand och rök för att de blir sittande i stolarna. De kommer inte loss för de letar efter knapplåset vid sidan som i en bil för det är så invant. De hittar inte låset mitt på magen.
Citera
2022-09-04, 16:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Förutom uppenbara dödliga mekanismer som brand, fastklämning, penetrerande eller trubbigt våld etc, så beror överlevnadschans mycket på retardationskraften. Ju våldsammare stopp desto svårare för hjärna, ryggmärg och stora blodkärl att undgå isärslitning.

Finns olika studier som pekar åt lite olika håll, antingen ska man sitta långt bak eller inom 7 platser från en nödutgång. Sådant som alltid gynnar är att vara utvilad och nykter samt ha lyssnat på säkerhetsgenomgången.

Lite kuriosa, många dör efter nedslag på grund av brand och rök för att de blir sittande i stolarna. De kommer inte loss för de letar efter knapplåset vid sidan som i en bil för det är så invant. De hittar inte låset mitt på magen.

Jo det bästa man kan göra är nog att ta några sekunder och bara lyssna på vad de säger innan start. Hur exakt tar jag av mig bältet, vart ligger nödutgångarna. Sedan om skit skulle hända och det är ju rätt osannolikt att det någonsin kommer göra det men prio 1 är att ta sig så jävla långt från planet som möjligt om order om evakuering ges.

Sedan kommer det ju säkert finnas de som kommer boka platser sett till undersökningar vart bäst sitta.
Citera
2022-09-04, 18:11
Medlem
Normalt sett är de bakre platserna de billigaste och minst åtråvärda, men i händelse av kritisk situation där planet kraschlandar är det där man brukar finna de överlevande. Finns massvis med statistik i ämnet.

"Resultatet visade att de absolut säkraste platserna är de som är långt bak och i mitten av planet. Det dödligaste stället att befinna sig på enligt undersökningen, var i mitten av den främre tredjedelen av planet. Där var dödligheten 44 procent."

https://nyheter24.se/nyheter/forskni...atsen-flygplan
Citera
2022-09-04, 19:21
Medlem
Serbiskan Vesna Vulovic klarade sig i livet på sprängt flygplan i över 10.000 meters höjd som enda överlevande...hon satt fastklämd I bakdelen av planet då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in