2022-09-04, 14:29
Medlem
Om man skakar ordentligt på en oöppnad läskflaska innan man öppnar den, pyser och skummar det mycket kraftigare än normalt när flaskan därefter öppnas. Antar att det är koldioxid som normalt är löst i vätskan som frigjorts och skapat ett övertryck. Men om man inte öppnar flaskan direkt utan väntar tillräckligt länge, reverseras processen då fullständigt så att den ursprungliga mängden koldioxid i drycken (och luften ovanför) återställs?

Och lite relaterat till detta: Om man återförsluter en läskfflaska perfekt efter att ha öppnat den och druckit ur hälften (ingen skakning i detta scenario), vad händer sedan långsiktigt med koldioxidhalten i den luftfyllda delen av flaskan? Vanlig luft innehåller ju cirka 0,04% koldioxid, men i det här fallet finns ju möjligheten att en del av koldioxiden löst i vätskan frigörs och ökar koldioxidhalten i luften. Finns det någon slags jämviktsrelation som styr i vilket grad detta kommer att ske? Nyfiken på relevanta formler, exempel etc.
Citera
2022-09-04, 15:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Om man skakar ordentligt på en oöppnad läskflaska innan man öppnar den, pyser och skummar det mycket kraftigare än normalt när flaskan därefter öppnas. Antar att det är koldioxid som normalt är löst i vätskan som frigjorts och skapat ett övertryck. Men om man inte öppnar flaskan direkt utan väntar tillräckligt länge, reverseras processen då fullständigt så att den ursprungliga mängden koldioxid i drycken (och luften ovanför) återställs?

Och lite relaterat till detta: Om man återförsluter en läskfflaska perfekt efter att ha öppnat den och druckit ur hälften (ingen skakning i detta scenario), vad händer sedan långsiktigt med koldioxidhalten i den luftfyllda delen av flaskan? Vanlig luft innehåller ju cirka 0,04% koldioxid, men i det här fallet finns ju möjligheten att en del av koldioxiden löst i vätskan frigörs och ökar koldioxidhalten i luften. Finns det någon slags jämviktsrelation som styr i vilket grad detta kommer att ske? Nyfiken på relevanta formler, exempel etc.

Den återstående delen av koldioxiden kommer delvis att krypa ur vätskan då mottrycket i flaskan minskats både p g a att vätskan minskat (luftutrymmet ökats) och att man vid öppnandet släppt ut det mottryck som tidigare hållit kolsyran kvar i vätskan.

Öl som förvaras på fat kan ha naturligt bildad kolsyra instängd i ölet, vid servering används konstgjord kolsyra (livsmedelsgas) både som drivgas för att trycka ur ölet ur fatet, men också för att ha ett mottryck som håller den naturliga kolsyran kvar i ölet.

Naturligt bildad kolsyra är godare, än konstgjord som kan vara lite "stickig".

Några formler har jag tyvärr inte.
Citera
2022-09-04, 16:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler

Tycker du skriver lite slarvigt alternativt att du inte vet vad du skriver om. Vad som inträffar när man skakar en försluten dryck med kolsyra för att sedan öppna densamma beror på atmosfärstrycket. Köp en manometer om det intresserar dig. GLHF!
Senast redigerad av MeinKampf 2022-09-04 kl. 16:42.
Citera
2022-09-05, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Naturligt bildad kolsyra är godare, än konstgjord som kan vara lite "stickig".

Några formler har jag tyvärr inte.

H2CO3. Hur exakt en "konstgjord" sådan lite "stickigare"? Frågar åt en vän.
Citera
2022-09-05, 07:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
H2CO3. Hur exakt en "konstgjord" sådan lite "stickigare"? Frågar åt en vän.

Ja du, du kan väl be vännen höra av sig i ett privat meddelande då.

För du är väl ändå inte intresserad? Hoppas vännen är bättre på att skriva, så man säkert förstår vad den menar.
Citera
2022-09-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ja du, du kan väl be vännen höra av sig i ett privat meddelande då.

För du är väl ändå inte intresserad? Hoppas vännen är bättre på att skriva, så man säkert förstår vad den menar.
Klart som fan och min vän var intresserade! När nån påstår att en så simpel sak som kolsyra blir "stickigare" när den har den enkla formeln jag skrev, så måste vi ju fråga om detaljer. Molekylen i fråga har ingen plats för variationer. Den kan alltså inte vara "si eller så" beroende på ursprung.

Men det var kanske enklare att ironisera än att ta i sakfrågan?
Citera
2022-09-07, 01:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Klart som fan och min vän var intresserade! När nån påstår att en så simpel sak som kolsyra blir "stickigare" när den har den enkla formeln jag skrev, så måste vi ju fråga om detaljer. Molekylen i fråga har ingen plats för variationer. Den kan alltså inte vara "si eller så" beroende på ursprung.

Men det var kanske enklare att ironisera än att ta i sakfrågan?

Har du tränat lite på din svenska nu?

Vad jag kan se så är det bara du som hänvisat till någon formel, så den biten får du bolla med dig själv.

Sedan kan du väl berätta för din vän att det kan finnas mer eller mindre rena varianter av en gas, d v s den kan vara uppblandad med något annat till en liten del som förändrar dess egenskaper en smula.

Jag har INTE talat om någon molekyl utan använt ett allmänt begrepp, om din vän har aspberger må han/hon vara förlåten... Annars kan vi ju fundera på vem det var som började ironisera.

Be din vän brygga några fat med öl, dricka ur dom, trycksätta avslaget öl med livsmedelsgas och sedan dricka det.

Sedan kan ni ju återkomma med fler funderingar, om ni inte redan fattat vad det handlar om.
Citera
2022-09-07, 03:27
Medlem
Citat:
Sedan kan ni ju återkomma med fler funderingar, om ni inte redan fattat vad det handlar om.
Så nu är du äntligen tillbaka till sakfrågan, efter alla påhopp på vägen. Att jag skrev formeln för kolsyra och ifrågasatte hur den kunde vara "stickig".

Nu lämnar du det och påstår att det kan vara andra saker inblandade .. så det inte är kolsyran det handlar om. För lite, för sent.
Citera
2022-09-07, 08:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Så nu är du äntligen tillbaka till sakfrågan, efter alla påhopp på vägen. Att jag skrev formeln för kolsyra och ifrågasatte hur den kunde vara "stickig".

Nu lämnar du det och påstår att det kan vara andra saker inblandade .. så det inte är kolsyran det handlar om. För lite, för sent.

Ja vi säger väl så då, nöjd nu?

Nu får du fortsätta att leta andra käfta med över hårklyverier.

Du ju är fortfarande inte intresserad av det jag från början påstod, utan vill tjafsa om en formel SOM DU FÖRT IN i tråden. Du har dessutom inte tillfört mycket till frågeställningen i trådstarten.

Hoppas att du hittar någon annan med aspberger som du kan bolla vidare med, förslagsvis i privata meddelanden. Din svenska blir bättre och bättre by the way...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in