Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-10, 23:51
  #25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Bankerna går omkull när de har varit för giriga och gett människor som inte kan betala tillbaka deras lån, lån. Det var delvis detta som skedde under finanskrisen, i kombination med CDO's på dessa dåliga lån..
Är ju bara att låna ut mer.
Bör inte vara svårt att få låntagare. Att en bank håller på att gå omkull är ju bara ett plus för låntagaren.


Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Höjer centralbanken reporäntan så höjer banken sin ränta för att ha kvar sin vinstmarginal. Reporäntan är pengarna bankerna behöver betala för kortsiktiga lån de tar för att balansera sina böcker. Detta är "reverse repos", och styrräntan, eller reporäntan, är räntan centralbanken tar på dessa lånen.
Detta var egentligen vad tråden gällde när jag startade tråden, men ändrade mig under tiden jag skrev då jag blev mer nyfiken på nuvarande topic-fråga.
Varför påverkar reporäntan andra räntor? När det bara är banker som får ta detta lån.
Vad behöver banker ens låna till? Inte direkt att de behöver göra några stora industriella inköp eller forskning. Omkostnaderna för en bank bör vara minimal jämfört med fysiska och utvecklande industrier.
De behöver bara tugga på och printa pengar.

Alltså, det måste ju finnas några regler och lagar som "onaturligt" tvingar bankerna att påverkas av reporäntan? Inte bara naturlig ekonomiska faktorer som tillgång och efterfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Ju högre ränta de tar desto mer pengar sugs ut ur samhället. Detta påverkar alla delar av samhället då varje krona egentligen är någon annans skuldsedel. Mindre pengar i omlopp, mindre inflation, mindre lån och krediter och lägre tillväxt. En vanlig credit crunch helt enkelt.
Att pengarna sugs ut är väl en överdrift. Bara att pengamängden inte ökar lika kraftigt.

Alltså, inte ett enda lån tas under en period, men produktionen fortsätter, så kommer priserna sjunka i förhållande till valutan. Det finns lika mycket pengar, men fler banankolor, därför får du nu fler banankolor per peng.
Det finns fortfarande lika mycket pengar i omlopp som innan.
Citera
2022-09-11, 04:48
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är ju bara att låna ut mer.
Bör inte vara svårt att få låntagare. Att en bank håller på att gå omkull är ju bara ett plus för låntagaren.

Fast banken måste ju ha gäldenärer som kan betala tillbaka, annars kommer de förlora pengar. Att hitta folk som har fasta jobb, bra ekonomi och vill ha lån är svårt, vilket är varför man som låntagare har möjlighet att förhandla till sig bra villkor.

Du är ju minus efter du lånat någon pengar, som du sedan får tillbaka genom räntor eller försäljning av gäldenärs ägodelar, vilket tar tid och är problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Detta var egentligen vad tråden gällde när jag startade tråden, men ändrade mig under tiden jag skrev då jag blev mer nyfiken på nuvarande topic-fråga.
Varför påverkar reporäntan andra räntor? När det bara är banker som får ta detta lån.
Vad behöver banker ens låna till? Inte direkt att de behöver göra några stora industriella inköp eller forskning. Omkostnaderna för en bank bör vara minimal jämfört med fysiska och utvecklande industrier.
De behöver bara tugga på och printa pengar.

Alltså, det måste ju finnas några regler och lagar som "onaturligt" tvingar bankerna att påverkas av reporäntan? Inte bara naturlig ekonomiska faktorer som tillgång och efterfrågan.

Reporäntan påverkar samtliga räntor, genom att det är den som bankerna själva betalar för att låna pengar av centralbanken. Då banker investerar pengarna de har i räntebärande instrument, i regel obligationer, som de sedan lånar ut till centralbanken under korta perioder för tillgång till kontanter för likviditetsändamål, så påverkar reporäntan hur mycket bankerna betalar för att låna pengar av centralbanken.

Så om de betalsr 3% ränta, så vill de givetvis inte förlora på lånen de gett, därför höjer de räntan på sina lån. Problemen uppstår för bankerna om de gett ut lån till massor med människor som inte klarar av högre räntor, då de i så fall kan ha tagit på sig för mycket risk och har mer skulder än tillgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Att pengarna sugs ut är väl en överdrift. Bara att pengamängden inte ökar lika kraftigt.

Alltså, inte ett enda lån tas under en period, men produktionen fortsätter, så kommer priserna sjunka i förhållande till valutan. Det finns lika mycket pengar, men fler banankolor, därför får du nu fler banankolor per peng.
Det finns fortfarande lika mycket pengar i omlopp som innan.

Nej, att pengar sugs ut är ingen underdrift. Den faktiska penningmängden blir i vissa fall mindre, utöver likviditeten.

Det är inte bara att lån inte ges utan att gäldenärer går i konkurs. Företag går under, folk blir utan jobb och defaultar på sina lån där banken sedan får ta smällen. Pengarna i omlopp är lägre när krediter är lägre, då krediter och skuldsedlar är pengar.

Sedan att det skulle bli deflation som idioten Musk tror är ju väldigt osannolikt, speciellt då man underrapporterar inflationen så, men helt klart kommer priser att gå ner när folk är fattigare.
Citera
2022-09-11, 17:28
  #27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är ju bara att låna ut mer.
Bör inte vara svårt att få låntagare. Att en bank håller på att gå omkull är ju bara ett plus för låntagaren.

...

Om banken gör kreditförluster, dvs att dess låntagare inte betalar tillbaka, så minskar det egna kapitalet och banken måste då minska sin totala utlåning. Annars klarar den inte längre kapitaltäckningskravet.

Att banken gör kreditförluster är definitivt inte bra för dess låntagare. Risken att lånet sägs upp till betalning i förtid ökar. Antingen av banken om den kan rädda sig eller också av bankens långivare som tar över fordringarna om banken går i putten.
Citera
2022-09-11, 18:20
  #28
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Behöver man vara en bank för att få låna av riksbanken?
Nej, ingen kan låna av Riksbanken. Absolut inte banker.
Däremot lånar Riksbanken av banker. Nu har Riksbanken lånat väldigt stora belopp i bankerna.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Jag betalar 2% i ränta för lån mot en privatägd bank, pengar denne inte har utan bara pinky-promise att den har. Nya pengar är skapade ur intet.
Om du lånar 1 MSEK av Nordea så kan ju inte Nordea ha dom.
Vad lånade du?
Vad fick du när du lånade?

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Men samtidigt är riksbankens reporäntan på 1% (exempelsiffror alltså).
Ja. 1% till räntenettot lär banken behöva för att överleva. Eller har du räknat ut att om du startar en bank så kommer din bank att göra mer vinst?

I så fall borde du starta en bank genast.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Så klart hade jag hellre hade lånat direkt av riksbanken. Men det har jag inte möjlighet till.
Nr1. Vad krävs för att jag ska ha möjlighet till det? Måste jag äga en bank? I så fall vad må till för att starta en? Dyra viner till rätt personer och våta tungor kring rätt personers könsorgan, eller bara skicka in en ansökan och få en stämpel?
Nej som sagt ingen får låna av Riksbanken.

Det närmaste du kan komma är ifall du startar ett AB, emitterar obligationer och har bra rating. Då finns en liten sannolikhet att RB skulle kunna köpa någon av dina obligationer, på öppna marknaden. Då kan du teoretiskt hävda att du lånar av RB.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Nr2. Varför har reporäntan så stor påverkan på vanliga dödligas ränta?
Finns en räntestyrnings-mekanism som gör att riskfri kortränta hamnar där (under normala omständigheter).

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Vad behöver banker låna till (om det bara är banker som får låna från riksbanken) när de själva kan printa oändligt med pengar?
Här antyder du kanske att du anar att något är fundamentalt fel i den fetade delen.

Svaret är att det fetade är fel. Och din fråga saknar förankring i verkligheten.
Har du någon gång tittat i en banks balansräkning?

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Nr3. Hur kan en bank ens fallera? De får mycket bättre lån än alla andra, och de kan trycka pengar efter eget behag. De sitter till synes på världshistorians största räkmacka som inte ens en med downs syndrom hade kunnat misslyckas med.
Den här frågan saknar av samma skäl förankring i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Ändå behöver de räddas med hjälp av kundernas skattepengar titt som tätt för att inte konkursa.
Kan du ge ett exempel på när staten/skattebetalarna skänkt pengar till någon banks ägare?
Konkret exempel alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är det något jag missar här? Som inte har att göra med Blå Tåget-låtar och lönndiktatur.
Ja, du har av något skäl, med hull och hår, anammat några vandringssägner.
Men du har så pass verklighetskontakt att du ser att något inte riktigt stämmer.

Om du tittar i någon banks balansräkning så ser du att dom har samma in/upp-låning från allmänheten som de har utlåning.
Det stämmer inte särskilt bra med fantasierna om att de hittar på pengar som de lånar ut.

Öht skulle kreditförluster inte vara ett bekymmer för bankerna, om dom kunde skapa pengar. Något de är i verkligheten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback