Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-19, 22:01
Medlem
oresundsbroens avatar
Vet man exakt vilken tid hon dog den 8 september?
Citera
2022-09-19, 22:03
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Det är nog relativt få som tror att drottningen ligger i kistan på riktigt.

En snabb riskanalys visar på att allt finns att vinna på att inte lägga henne i kistan där hon hade kunnat bli stulen, förstörd eller uppvisad för allmän beskådan i någon variant av terrorattentat.

Ingen hade kunnat påvisa att hon ej ligger där utan att bevisa att det var korrekt att ej lägga henne i kistan.

Tvärtom menar du väl, väldigt få som tror att kroppen inte ligger i kistan.
Förmodligen flögs den till London i ett RAF plan med jaktplanseskort.
Den har hela tiden varit bevakad av militär och polis.
Dom där figurerna i sina tjusiga maskeraddräkter bär inte på några leksaksvapen. De har skarpladdade karbiner mm
Citera
2022-09-19, 22:05
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Oj där vi en som tror att hon ligger i kistan, kul.

Man kan ha lagt henne i kistan i ett sent skede eller bytt kista vid något skede alternativt lagt henne i en hemlig grav som bara hennes närmaste känner till.

Varför i helvete skulle man göra så din åsna?
Citera
2022-09-19, 22:06
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwestos
Det ser nya peddo kungen till, ger det max 32år
Och som nån skrev, vi hade inte internet de första 1000åren. Men klart, västvärlden kanske "bombas" tillbaka till 1700 talet innan 2052

Blandar du inte ihop honom med hans lillebror nu?
Citera
2022-09-19, 23:48
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Tvärtom menar du väl, väldigt få som tror att kroppen inte ligger i kistan.
Förmodligen flögs den till London i ett RAF plan med jaktplanseskort.
Den har hela tiden varit bevakad av militär och polis.
Dom där figurerna i sina tjusiga maskeraddräkter bär inte på några leksaksvapen. De har skarpladdade karbiner mm

Precis som du antyder vore det olägligt för statsmakten att inte klara av att beskydda kistan och därför låg hon heller inte i den. Noll riskaptit.
Citera
2022-09-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Undra om vår kung Calle kommer få en sådan pampig begravning ? Nej det blir kanske inte lika pampigt men en liten kortege från slottet till kyrkan blir det nog. Usch man kommer va ledsen den dagen för jag har alltid gillat Calle

Oskar Ii var den siste svenske kungen som kröntes. Tror att begravningen också kommer vara lite mer lågmäld. Men håller i stort sett med dig.
Citera
2022-09-20, 00:01
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Precis som du antyder vore det olägligt för statsmakten att inte klara av att beskydda kistan och därför låg hon heller inte i den. Noll riskaptit.

Jag antyder inte något åt det hållet.
Jag säger, snarare skriver, att kistan med Drottningens kropp i var, och är, väl skyddad.
Dock verkar det som du är för korkad för att fatta det, tillhör du dom som påstod att Diana skulle framträda på begravningen med?
Vad skulle det överhuvudtaget finnas för allvarliga och seriösa hot mot kroppen?
Citera
2022-09-20, 00:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom som bär kistan 8 personer hur valdes dom nån som vet ?
Är faktiskt nyfiken men vi kommer troligtvis aldrig få veta.
Citera
2022-09-20, 00:14
Medlem
hydrols avatar
Citat:
ord
Jag antyder inte något åt det hållet.

Nej det stämmer, jag som är en smula dryg. Driver lite.

Jag säger, snarare skriver, att kistan med Drottningens kropp i var, och är, väl skyddad.
Ja då. Den är det.

Dock verkar det som du är för korkad för att fatta det, tillhör du dom som påstod att Diana skulle framträda på begravningen med?
Nej Diana dog i bilolycka för länge sedan, det var sorgligt.

Vad skulle det överhuvudtaget finnas för allvarliga och seriösa hot mot kroppen?
Det vore inte första gången som terrorattentat utförs. Jag bedömer att det hade kunnat utföras av aktörer som har stort våldskapital i regionen och kan vilja visa på detta när hela världen har ögonen på spektaklet.

Tack och lov blev det ingenting denna gången. Jag kan tillägga att jag förstås kan tänka mig att drottningen faktiskt låg i kistan hela resan och att man kanske tog den kalkylerade risken. Och att gossarna med skjutvapen hade skrämt bort det mesta. Bra att hon begravd, att allt gick rätt till och må hon vila i frid.
Citera
2022-09-20, 00:37
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Det där är hur det ser ut uppe i kyrkan. Man kan kalla det ett minnesgravkor.

Själva likkistorna ligger gravvalv under kyrkgolvet.
Nej, så är det inte.

Kungen ligger under stenen. Kistan ligger inte i valvet.

George VI ville inte ligga i valvet. Därför lät drottningen bygga den här lilla tillbyggnaden (King George VI Memorial Chapel). Det var kungens önskan.

Prins Philip har legat i valvet tillfälligt, men kommer flyttas upp och begravas med drottningen, vid drottningens föräldrar.

Queen is buried alongside late husband Duke of Edinburgh

The Queen has been buried alongside her late husband, Prince Philip, at the King George VI Memorial Chapel at Windsor Castle, an announcement on the royal family’s official website said.

The Queen was buried together with the Duke of Edinburgh, at The King George VI Memorial Chapel,” the statement said.
Her coffin has been lying in the royal vault at the church, at Windsor Castle, since the committal service this afternoon.

Members of the Royal family will return to the chapel for the intimate event, where she will be buried in the King George VI Memorial Chapel. It will begin at 7.30pm. The memorial chapel is a small annex at the church.

She will be buried alongside her father King George VI, the Queen Mother and her sister Margaret.

Her late husband, Prince Philip, will have his coffin moved to join her, after his death and burial last year.
https://www.theguardian.com/uk-news/...-abbey-updates

Her Majesty's final resting place will be in the King George VI Memorial Chapel, which is an annex to St George's.

Her mother and father are buried there, as are the ashes of her sister Princess Margaret. Prince Philip's coffin, which was interred in the nearby Royal Vault following his death last April, will also be moved and put next to the Queen's.

The Queen had the memorial annex built line with her father King George VI's wishes, who did not want to be buried in the royal vault long-term.

The chapel, which is just 18 feet high, 10 feet wide and 14ft deep, was completed in 1969 and was the first addition to St George's Chapel since 1504.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ip-buried.html
Citera
2022-09-20, 02:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Vad var dödsorsaken egentligen?

Hon var hur kry som helst 2 dagar innan, när hon tog emot den nya premiärministern...

Så gamla människor kan dö bara knall och fall, utan någon särskild orsak. De är så sköra. Hjärtat bara upphör att slå.
Citera
2022-09-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Vad var dödsorsaken egentligen?

Hon var hur kry som helst 2 dagar innan, när hon tog emot den nya premiärministern...
Tror inte hon var kry, tror redan hon var döende. Tror det var en viljedemonstration att utföra sin sista plikt, den med premiärministrarna.

Hon stod still på samma plats, kunde inte gå. Och handen var blå, troligen från dropp som höll henne vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in