2022-09-09, 15:45
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoreOfBabylon
Är det godhetsknarkandet som är igång hos majoriteten eller känner totalt orelaterade människor till Queen Elizabeth genuin sorg och i så fall varför?

Jag kan inte känna någon genuin sorg för en person som levt 96 år i otroligt lyx på alla andras bekostnad. Personen i fråga är inte ens relaterad till Sverige. Så jag undrar verkligen varför vissa människor blir så upprörda över en person som de har ingen som helst relation till?

Varför blev så många ledsna när hockeyspelaren Stefan Liv omkom? Många som blev ledsna utan att ha känt honom personligen. Jo det handlar om empati man kan sörja ihop med andra människor även fast man inte känner dom. Men många i Sverige är empatilösa tyvärr. Det är bara mitt och ditt som gäller.
Citera
2022-09-09, 15:59
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför blev så många ledsna när hockeyspelaren Stefan Liv omkom? Många som blev ledsna utan att ha känt honom personligen. Jo det handlar om empati man kan sörja ihop med andra människor även fast man inte känner dom. Men många i Sverige är empatilösa tyvärr. Det är bara mitt och ditt som gäller.

Självklart, men för min del är det ju minst lika synd om alla andra som man inte känner till som dör hela tiden på massor olika sätt. Svält, mord, krig, sjukdomar osv. Hur ofta tänker du eller andra som har ''empati'' på dessa människor?
Citera
2022-09-09, 16:03
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Självklart, men för min del är det ju minst lika synd om alla andra som man inte känner till som dör hela tiden på massor olika sätt. Svält, mord, krig, sjukdomar osv. Hur ofta tänker du eller andra som har ''empati'' på dessa människor?

Jo fast det är en annan sak det är ofta inga kända människor så det blir inte lika påtagligt men självklart lika tragiskt. Jag vet inte riktigt varför det är så det kanske någon annan har ett bättre svar på?

Hur som Queen Elisabeth II var känd över hela världen och hymnen God Save The Queen kan väl alla som sett på OS och annat.
Citera
2022-09-09, 16:05
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Gammalt hederligt rövslickeri
Citera
2022-09-09, 16:20
Medlem
Obegripligt. Inte alls konstigt att en människa som är 96 år avlider.
Citera
2022-09-09, 16:21
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Behöver en gammal död drottning vår empati - är det synd om henne som dog en tragisk, våldsam död och så ung också!?

Jävla fjant.
Citera
2022-09-09, 16:22
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Behöver en gammal död drottning vår empati - är det synd om henne som dog en tragisk, våldsam död och så ung också!?

Jävla fjant.

Nej jag har empati med det brittiska folket. Dom har levt med drottningen i alla år .
Citera
2022-09-09, 16:25
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Nej jag har empati med det brittiska folket. Dom har levt med drottningen i alla år .
Hmm, trådens topic är inte din relation till de sörjande. Läs TS igen.
Citera
2022-09-09, 16:26
Medlem
Citat:
Är det godhetsknarkandet som är igång hos majoriteten eller känner totalt orelaterade människor till Queen Elizabeth genuin sorg och i så fall varför?

Jag kan inte känna någon genuin sorg för en person som levt 96 år i otroligt lyx på alla andras bekostnad. Personen i fråga är inte ens relaterad till Sverige. Så jag undrar verkligen varför vissa människor blir så upprörda över en person som de har ingen som helst relation till?
Det kan vara så att en del människor bär på en inneboende sorg, som de inte har lyckats hantera och gömt inom sig själva. När sedan något händer, som egentligen inte handlar om någon nära och kär, kommer ändå den inneboende sorgen ut. Ungefär som när folk gråter på bio. Det är ju inte sällan något berörs som handlar om dem själva och inte biofilmen i sig.
Citera
2022-09-09, 16:28
Medlem
DennisOlofs avatar
Det här har inget att göra med folk i England eller Kungahuset. Det här är precis samma fenomen som gäller kändisar och folk som är besatta eller mycket upptagna med vad kändisar gör etc. Deras liv och allt kring detta.

Jag bryr mig inte men det är tydligen ganska vanligt att folk associerar till dessa människor. Orkar inte förklara men jag sökte lite på nätet och det finns mycket att läsa om detta "kändisar" fenomenet om man är intresserad.

https://www.livescience.com/18649-os...y-worship.html

Det här är en patetiskt kvarleva från förr i tiden när man jagade status, det kan vara bra att känna till mycket om dessa kändisar för man kanske kan dra nytta av det osv. Vilket självklart är BS men folk låter deras hjärna lura dom.

Men om vi prata om det mer lågmält så är det klart att folk påverkas av det eftersom det kavlas ut på nyheterna över allt osv. Det är ju samma sak som kungen skulle gå bort här i Sverige. Kanske inte blir en lika stor grej av det men precis samma fenomen.
Citera
2022-09-09, 16:29
Medlem
dwgs avatar
Jag har då inte bytt mig. Då hon inte är svensk
Citera
2022-09-09, 16:33
Medlem
Därför att folk är får och följer strömmen. Precis som när en massa människor ändrar sina profilbilder relaterat till en aktuell händelse fast dom innerst inne skiter totalt i det såfort hypen lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in