2022-09-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ok

Hopparen har nog ingen särskild försäkring, däremot har förbundet som täcker det. Jag har ingen särskild försäkring iaf och jag hoppar här i sverige med.
Citera
2022-09-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Jag förstår. Ja man kan komma långt i luften under free fall genom att tracka.

Ja, det var bland roligaste när jag höll på med hoppning, speciellt om det fanns lite molntussar att hoppa igenom så man fick lite mer fartkänsla.

Men åter till ämnet, ska bli intressant att höra vad de kommer fram till vad som hänt med reservskärmen, om den vart felpackad.

Hörde när jag tog cert att det hänt när någon lämnat in sin reserv för ompackning att det satt ett "spännband" (som används för att få den riktigt tight packad) kvar runt reserven, så den hopparen hade hoppat utan reserv ett helt år.
Han som packat den blev av med sin licens illa kvickt när det upptäcktes (var en annan kille som tur var så det kom fram)
Citera
2022-09-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, det var bland roligaste när jag höll på med hoppning, speciellt om det fanns lite molntussar att hoppa igenom så man fick lite mer fartkänsla.

Men åter till ämnet, ska bli intressant att höra vad de kommer fram till vad som hänt med reservskärmen, om den vart felpackad.

Hörde när jag tog cert att det hänt när någon lämnat in sin reserv för ompackning att det satt ett "spännband" (som används för att få den riktigt tight packad) kvar runt reserven, så den hopparen hade hoppat utan reserv ett helt år.
Han som packat den blev av med sin licens illa kvickt när det upptäcktes (var en annan kille som tur var så det kom fram)

Egentligen får man ju inte hoppa genom moln
Sjukt, en dålig packning och han skulle varit död
Senast redigerad av Mrcracky1111 2022-09-10 kl. 22:03.
Citera
2022-09-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Egentligen får man ju inte hoppa genom moln
Sjukt, en dålig packning och han skulle varit död

Är väl en definitionsfråga vad som räknas som moln, man ska se landningszonen, så tussar är inget problem, men det får inte vara heltäckande. Så var det reglerna då i vart fall när jag hoppade för 20 år sen. Men det kan ju ha ändrats. Förstod i förra tråden att en del regler och rutiner har ändrats genom åren.

Men coolt var det i vart fall när tillfälle gavs.

Minns att vi hoppade bara hoppledaren fick en snabb glimt av fältet, dvs att han/hon var helt säker på vart vi befann oss.
Citera
2022-09-10, 22:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag har aldrig sett en rigg med tre kalotter…
Vet du vad du talar om?
Jag menade att en skärm löses ut automatiskt vid låg höjd. Inte tre skärmar totalt såklart.
Citera
2022-09-10, 22:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
3 skärmar har man inte, huvudskärm och reservskärm är det man har
Jag menade att en skärm löses ut automatiskt vid låg höjd. Inte tre skärmar totalt såklart.
Citera
2022-09-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Aha!
Citera
2022-09-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Man hoppar med 2 fallskärmar; en huvudfallskärm som man utlöser på c:a 1000 meters höjd. Har den någon form av felfunktion ska man göra en sk cutaway där man släpper skärmen, det beslutet ska tas på senast 600 m. När huvudskärmen kopplas loss dras reserven automatiskt (på en hyrd elevutrustning som i detta fallet) ELLER reserven utlöses automatiskt på cirka 300 m via en räddningsutlösare som ofelbart känner av om fallhastigheten är för hög.
Citera
2022-09-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Du kan väl pröva att tänka på vilka samhällsfunktioner som blir inblandade när ett kötthuvud kraschlandar på någons tak. Eller är du på samma intelligensnivå som den döde?

Som i vilken olycka som helst bil, mc, ridning, fotboll med alla huliganer
Citera
2022-09-10, 23:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyron
Det är omöjligt att vara säker förstås men om jag skulle gissa så tror jag att hans kropp var i ganska hög spinn och troligtvis i ganska hög hastighet i sidled pga rotation från huvudskärmens spinn, det kan ha orsakat trassel när reserven sköts ut.

Men som sagt, omöjligt att vara säker det kunde lika gärna ha fungerar felfritt med reserven i samma situation för någon annan.

Att reserven skulle vara felpackad kan ju också vara möjligt. Det som talar mot är att alla ”riggers” (de som är utbildade att packa reserver) plomberar packningen med personlig plomb, vilket ska garantera kvalite på packningen.
Hur kan man vara "riggers" och riskera att ha en människas död på sitt samvete. Det övergår mitt förstånd. Har de jäkligt bra betalt eller har de inte tänkt till ordentligt tro. Att en plomb skulle garantera något är ju ren galenskap.
Citera
2022-09-10, 23:57
Medlem
Ni snackar massa off topic, kör DM om ni ska jiddra.
Vet någon något om den avlidne?
Citera
2022-09-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hur kan man vara "riggers" och riskera att ha en människas död på sitt samvete. Det övergår mitt förstånd. Har de jäkligt bra betalt eller har de inte tänkt till ordentligt tro. Att en plomb skulle garantera något är ju ren galenskap.
En rigger är den enda som får packa en reserv. Det är en extremt utbildad och godkänd person. Att denne plomberar reserven med sitt personliga nr är för att garantera att den är packat av en person med behörighet. Det är inget man tjänar en massa pengar på utan är av rent säkerhetsskäl. Reserven ska packas om varje år, av godkänd rigger. Vad som orsakade felfunktionen på reserven i dagens tragiska olycka kommer att utredas minutiöst och behöver inte alls ha med packandet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in