2022-09-10, 18:33
Medlem
Jag är vittne och såg förloppet, har själv hoppar fallskärm för många år sedan.

Det som hände var att första skärmen kom ut normalt men med grov spinn, troligtvis snodd på bärlinorna.

Han drog reserven på ganska hög höjd.
I samband med reseavdrag så lossnade huvudskärmen, och drar med sig reserven ut.

Linorna till reserven var helt utdragna men skärmen hade trasslat sig och förblev som en ”boll” i luften. Så full han i ca 10 sekunder tills han försvann bakom en skog. Så jag såg inte mer.

Cyklade förbi huset han träffade. Taket över altanen på framsidan var helt penetrerar, trallen under taket likaså.

Det kan inte varit en rolig syn för räddningstjänst som anlände.

Mina tankar går till de anhöriga.

Ps. Såg att någon frågade varför man hoppar över ett villaområde. Det beror på hur vinden ligger. Man vill att alla landar på fältet och när man hänger under skärm så driver man med vinden. Och denna sträcka tar man hänsyn till när man fäller hoppare från flyget.
Citera
2022-09-10, 18:35
Medlem
Haajibs avatar
Om det är 3 dödsfall på mindre än 7 månader på samma jävla område med samma jävla klubb kanske det är dags göra en utredning om vad fan de håller på med?
Citera
2022-09-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Fast varför hoppar man ovanför ett bostadsområde?

Någon som är insatt i fallskärmshoppning som kan göra ett uttalande. Men tre olyckor på några månader låter sjukt. Som någon skrev misstänker man att det rör sig om sabotage/mord.
Redan utrett
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-09-10 kl. 19:28.
Citera
2022-09-10, 18:37
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Vilket är vad jag skrev fast i mer lättförståeliga termer. 1 av 68 hoppare.
Att fallskärmshoppare dör är lite tragiskt med knappast överraskande.
Ingen har ju bett dem att kasta sig ut från ett flygplan från en hög höjd.
Citera
2022-09-10, 18:37
Medlem
Tänk rättsfallet i USA när gubben gjorde så hans frus fallskärm imte fungerade men han torska sen för mord
Citera
2022-09-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Om det är 3 dödsfall på mindre än 7 månader på samma jävla område med samma jävla klubb kanske det är dags göra en utredning om vad fan de håller på med?

2 dödsfall och en allvarlig olycka.

Hur ska klubben lastas för felfunktioner på fallskärmarna?

Hur hade du tänkt att de ska förhindra det? Klubben har inte med själva fallskärmarna att göra överhuvudtaget, utan organiserar själva hoppande.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-09-10 kl. 19:28.
Citera
2022-09-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xyron
I samband med reseavdrag så lossnade huvudskärmen, och drar med sig reserven ut.
Tack för vittnesmål,
Vad betyder "I samband med reseavdrag"?

Har du några teorier om varför även reservskärmen kunde trassla sig? Felpackad? Oturlig turbulens? 1 på miljonen otur?

Vi kan nu förmodligen avskriva självmord, men mord genom manipulation av fallskärmen kanske är en möjlighet..?
Citera
2022-09-10, 18:47
Medlem
Pethuglins avatar
Här är bild på hustaket där fallskärmshopparen kraschade i.
RIP

http://www.bilddump.se/bilder/202209....176.51.11.jpg
Citera
2022-09-10, 18:51
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyron
Jag är vittne och såg förloppet, har själv hoppar fallskärm för många år sedan.

Det som hände var att första skärmen kom ut normalt men med grov spinn, troligtvis snodd på bärlinorna.

Linorna till reserven var helt utdragna men skärmen hade trasslat sig och förblev som en ”boll” i luften. Så full han i ca 10 sekunder tills han försvann bakom en skog. Så jag såg inte mer.

Cyklade förbi huset han träffade. Taket över altanen på framsidan var helt penetrerar, trallen under taket likaså.

Det kan inte varit en rolig syn för räddningstjänst som anlände.

Mina tankar går till de anhöriga.

Ps. Såg att någon frågade varför man hoppar över ett villaområde. Det beror på hur vinden ligger. Man vill att alla landar på fältet och när man hänger under skärm så driver man med vinden. Och denna sträcka tar man hänsyn till när man fäller hoppare från flyget.

Får ångest bara av att läsa detta. Hans hopp på någon minut måste ha varit fruktansvärt, speciellt när han insåg att det är kört… damn
Citera
2022-09-10, 18:56
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Det stämmer inte. Vatten är vatten oavsett fallhöjd, men i fritt fall är risken överhängande att man ändå får för stor skador. Läste någon som räknat ut att ifall man landar helt perfekt med fötterna nedåt och slår i vattenytan i 200km/h(fritt fall) så deaccelererar man med 40kmh den första sekunden och det är möjligt att överleva förutsatt att vattnet är tillräckligt djupt(en swimmingpool pool räcker inte) , men man kan räkna med stora skador brutna ben osv. Träffar man däremot betong så är det med 99.9999999999% chans godnatt om man inte landar så att alla ben bryts helt perfekt och tar upp smällen så att vitala organ klarar sig. Väldigt låg chans att överleva fritt fall ned i vatten också, men den är åtminstone flerfaldigt bättre än att slå ned i jord/betong. Hade inte min fallskärm vecklas ut hade jag dock siktat in mig på något träd med stort lövverk. Har man tur slår man i ett ben som tar upp smällen påvägeb genom trädet.
Rambo hoppade ju i ett träd i First Blood, så det är ju fullt möjligt.
Citera
2022-09-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Här är bild på hustaket där fallskärmshopparen kraschade i.
RIP

http://www.bilddump.se/bilder/202209....176.51.11.jpg
Undrar om det täcks av hemförsäkringen....
Citera
2022-09-10, 19:00
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Rambo hoppade ju i ett träd i First Blood, så det är ju fullt möjligt.

Det gäller att hitta något som har chans att bromsa upp fallet. Ett buskage kan också funka. Även om sannolikheten inte är så stor att man överlever och blir invalid resten av livet är det att föredra framför barmark om man nu vill överleva till varje pris. Ett djupt vattendrag är kanske att föredra om det finns folk i närheten som har möjlighet att gripa in, annars är det stor risk att drunkna om man inte dör av nedslaget.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-09-10 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in