2025-01-27, 14:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kommer det inte resultera i en massa "var är källan"-frågor?

Det är därför är Flashback enligt min mening borde visa och uppmana användare att trådstarten helst inte skall innehålla länkar till låsta texter utan skriva om de artiklar man utgår från, i de fall man gör det. Om länkarna försvinner eller blir låsta har vi då informationen på Flashback utan att behöva regelrätta citat som är besvärliga enligt regel 1.02.
Citera
2025-01-29, 00:19
Medlem
Numera kommer man ju åt väldigt mycket med ett abonnemang på antingen DN eller någon lokaltidning. Givetvis måste det gå att länka även till betalartiklar! Men kanske med en kompletterande förklaring om vad det handlar om och en länk till någon gratisartikel om sådan finns.
Citera
2025-01-29, 07:44
Medlem
tempeZZts avatar
Problemet är ju också att den som länkar inte vet om att det är en låst artikel om denna själv har tillgång till innehållet.

Aftonbladet har sina gula pluttar med plustecken men hos många andra tidningar märks ingenting förrän man klickar på den låsta länken.

Det vore ohållbart om den som länkar ska behöva logga ut för att kontrollera om det är en låst artikel eller inte.
Citera
2025-01-29, 08:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ja, som flera skriver - när man länkar till något bör man skriva vad som står på länken. Inte citera hela innehållet, men nån sorts sammanfattning.

För även om sidan man länkar till är öppen, läsbar och relevant just när man länkar dit, så händer det ofta att innehåll ändras, låses, försvinner eller flyttar på sig - så när något klickar på länken någon vecka eller månad senare - så syns inget, eller nästan värre - något helt annat.

Men, det är ju svårt att förbjuda eller kolla upp det maskinellt. För som sagt, just när länkningen sker, så kan det ju vara helt ok.

Och jag har då ingen lust att regelbundet kolla av allt som länkas i de forum jag modererar, för att se om nån länks innehåll har ändrats.
Citera
2025-01-29, 17:16
Medlem
-Grillo-s avatar
Man ska ju helst ha nån källa att hänvisa till, även om den är låst. Har man själv tillgång till artikeln kanske man kan citera det intressantaste, då man inte får citera hela artiklar. Ska man vara petig, ska alltid ett citat ha källhänvisning som också innehåller siduppgift.

Jag uppskattar om man skriver typ LÅST ARTIKEL; o sen www.aftonslaskan.com En del har ju faktiskt abonnemang o kan gå in o läsa. Upptäckte först nyligen att min fars inloggning till lokaltidningen funkar på alla Bonnier-tidningar...

Det blir mer trovärdigt att man länkar till källa, om man vill veta mer så får man väl googla på ämnet eller fråga i tråden?

Sen beror det ju lite på vad tråden handlar om. I t.ex. Aktuella brott kan man ju inte bara skriva "Skjutning i Solna" o inte hänvisa till något, om det är något som hänt nyligen o som majoriteten inte känner till, såvida det inte är något man själv sett eller hört. Finns någon form av källa, så länka till den, är det en låst artikel, så skriv det framför "LÅST ARTIKEL"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in