• 8
  • 9
2022-09-24, 12:18
Medlem
skoputss avatar
Citat:
- Hej. Du glömde packa med Kalles fotbollskor, han har ju fotboll idag. Det var inte så bra, detta hände ju förra gången också.

Tänk över ditt eget sätt att kommunicera.

- Hej, läget?
- Ok, själv då?
- Helt ok med mig. Såg att Kalle har fotboll idag och jag hittar ej skorna i packningen. Har du någon aning om vart de tagit vägen? (sägs med empatisk röst, du vill lösa problemet, inte hacka på ditt ex)

Hur gammal är Kalle? Om han är tillräckligt gammal kan ni finna ut ett sätt att han kommer ihåg tillsammans med pappan. Minneslista osv.
Citera
2022-09-24, 13:23
Moderator
Maviels avatar
Det finns väl en anledning till att han är ditt ex tänker jag.

Du får minimera den kontakten du har med honom till det mest nödvändiga. När han förolämpar dig så får du hitta sätt att bemöta eller att ignorera det. Egentligen tror jag du retar honom mest om du bara är glad och inte alls bemöter det.

Varje gång han är dum mot dig och förolämpar dig kan du le för dig själv och tänka att du faktiskt får lov att lägga på telefonluren och slippa honom.

Nu vet jag inte om han är fullblodsgalning eller ej, men oavsett kan du aldrig förändra honom utan bara dig själv och dina egna reaktioner.

Försök att inte grubbla så mycket över honom och vad han eventuellt gör och säger.
Citera
2022-09-24, 18:31
Bannlyst
Klart han lackar när du beter dig som du gör. Han är lugn.
Citera
2022-09-26, 14:17
Medlem
chockemegentlys avatar
Suveränt!

Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Om du är den klokare så får du ladda med ödmjukhet och tålamod, det tar tid att bygga upp förtroende och en relation där ni kan ägna er åt konstruktiv problemlösning. Du kommer att få ta skit, gör bara ditt bästa för att inte eskalerar situationen.

Håll dig helt neutral bara, skriv/prata bara om själva problemlösning. Tex: Är Kalles fotbollsskor hos dig?

Det är ju bra om man kan prata, det är väldigt lätt att misstolka text. Men blir det bråk så får man nog hålla sig till text ett tag. Det nödvändiga går att ta via e-post. Man behöver inte prata.

Har du någon förståndig och neutral i närheten så låt den hjälpa dig med att skriva meddelanden. Bara att rensa bort allt personligt, det är ju bara barnens bästa man fokuserar på.

Jo, jag tycker också att det är viktigt att samarbeta om barnen. Det är bra om man har liknande rutiner mm, men kom också ihåg att barn är flexibla. VÄLJ dina strider.

Det är lite mer komplicerat än att bara "samarbeta" . Är ni båda vårdnadshavare och separerade har du inget att säga till om hur han gör i sitt hem. Bara barnen inte utsätts för direkt fara för liv och hälsa så finns det inte så mycket att säga till om. Det är en sak man måste låta sjunka in (det är svårt, det tar tid, man vill ju sina barns bästa) . Så om de äter godis dagligen, går och lägger sig sent, borstar tänderna slarvigt, ja det är inget du kan göra något åt. Spelar de rysk roulette och skjuter heroin - ja då är det en annan femma då måste du aggera. Ditt ex känner sig kontrollerad av dig och det är helt naturligt att han reagerar på sina känslor, tyvärr är du fel person att hjälpa honom på det här sättet just nu. Din välmening kommer tyvärr att misstolkas. Ge honom tid, så kanske det svänger.

Sen är det otroligt svårt att hålla sig neutral om man är sårad eller arg. Det lyser igenom. Har varit där själv. I mitt ex fall såg hennes jobbarkompisar vad hon skrev till mig och tog över konversationen (det har hon berättat för mig i efterhand). Det brukar ge med sig efter en tid, men då måste man medvetet arbeta med det (vilket du verkar vara medveten om och faktiskt göra).

I de exempel du skrivit här lägger du alltid till något om vad du känner, tycker. Det är väl egentligen ett tillägg där du försöker förklara problemet för eller "lära" ditt ex något. Det är där det går fel. Om Kalle inte har sina fotbollsskor så kommunicera bara praktiskt om fotbollsskorna.

- Är fotbollsskorna hemma hos dig?
...
- Kan du/jag lämna/hämta skorna kl 17?

Jag löste mycket klädöverlämningsproblematik genom att ha en extra uppsättning, dyrt blev det men helt klart värt det för att minska konflikten.

Vet inte om du fick någon hjälp, men det här var saker som hjälpte mig och det har fungerat bra. Det är jobbigt och frustrerande och tar tid.

Hojta till om du vill diskutera mer. Du verkar ha självinsikt, vilja lösa det här och vara konstruktiv. Du är en bra bit på vägen där! Bra jobbat!
Citera
2025-01-10, 12:05
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Nu orkade jag ej läsa allt men:

Gray rock method.

Knäcker fan alla män haha. Han säger så för att han LEVER för dina reaktioner. Ju argare du blir desto mer bränsle. Va the bigger person, gör bort honom totalt genom likgiltighet. Ex ”nu är hon igång igen med sitt borderline”
Du svarar då ”okej, jag tänkte diskutera tiden för hämtning, ska vi göra det nu eller ska vi vänta tills imorgon om du vill lugna ner dig lite?

Därefter, så fort minsta förolämpning kommer markerar du den, låter det inte gå obemärkt. Tänk en butiksägare som har speglar vid kassan så att tjuvarna blir självmedvetna haha. Han nämner att du är instabil, du säger att du inte uppskattar att kallas instabilt och oavsett era meningsskiljaktigheter är du mamman till hans barn.

Alltså: kommentera beteenden, men släpp det därefter fort som fan. Helst av allt avslutar du konversationen direkt efter att han kommenterar något negativt. Du gör detta konsekvent. Så får du se vilken av er som blir psycho mot slutet lol.

Gray rock method. Wow... den räddade verkligen mitt liv 🙂 de problem jag beskrev i TS är idag borta.

Vill bara meddela detta, 2+år senare. För nytillkomna tittare & för alla som behöver hjälp.

Tack vare dig kan jag numera umgås med mitt ex, vilket är värdefullt då det ger mig ännu mera tid med barnen. Tusen tack! 🌹
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in