Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
r det s att man arbetsvgrar anser jag att vissa myndigheter fr bli uppsagda.
Antar att vi kan rkna med att typ migrationsverket kommer att strejka och facket skall bli inblandat.
Samtidigt r det ju som s att myndigheter mste respektera lagarna, det handlar inte om ddskjutning, kan vara bra att f bort dessa jvla feta tantar till socionomer som sker sympati fr afghaner. Satans krringar som frstr Sverige.
Vad pratar du om? Regeringen bestmmer, Riksdagen kontrollerar den. Regeringen, statsrd osv str allts under Riksdagen. 50-100 lagar om ret blir nya. Politiker och tjnstemn kan bli entlediga.
Riksdagen har speciallagar fr vad kommunrna mste gra ssom skta skolan och d alla annan barnomsorg. ldreomsorgen, plan- och byggomsorg, renhllning och avfallshantering. Rddningstjnst, vatten och avlopp, hlso- och miljskydd.
Dremot skter de inte (givetvis inte eftersom deras uppgifter delegerats nert) Regeringen och Riksdagens uppgifter. Partierna har nd riksdagsledamter eftersom det r mandat.
Sedan vet jag sklart inte exakt alla myndigheter kommunen har ansvar fr. Det finns skl till att jag inte gick och nominerade olika personer fr olika uppdrag. Den enda jag vet hur den frhller sig politiskt r mig sjlv och ven om de sa till mig att man kan nominera sig, vore det mental sjukt om jag gjort. Politiska tjnster och befattningar r det folk som ska representeras genom och inte ens egna uppfattningar om hur man sjlv anser. Sedan mste kommunen arbeta efter regeringens mlsttning och regler liksom de lagar som gller. Det sger sig sjlvt.
Jag frstr inte riktigt din pong i den hr kontexten?
Att sga upp en hel myndighet, r en sikt som fr mig att inse att du r vldigt okunnig eller extremhger med nskeml om att strta det demokratiska samhllet och dess styre. Strejkrtt ingr liksom rttigheter att demonstrera etc.
Du kan dessutom inte bestmma ver hur kommunen skter socialtjnsten. Du sitter knappast p den positionen att du fr vara med och delaktig i kommunstyret. Tjnstemn med mera ska dremot sjlvklart rtta sig efter lag och paragrafer och inte arbeta efter personliga sikter. Varken mot staten eller individen. Personligen nskar jag dr utkat tjnstemannaansvar med mjlighet till avsked vid tjnstefel som snarare slr mot individer n vad det fr mot styret d somliga inte passar i positioner dr de kan utva maktmissbruk.