Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-09-20, 18:56
  #73
Medlem
anomaligns avatar
Det absolut första spelet jag minns att jag spelade, eller kanske snarare att jag såg på när de vuxna spelade för jag var väldigt liten, bara ett par tre år, var ett flygplans- eller möjligen luftballongsspel till C64 (kan också ha varit Spectrum eller Vic). Jag kommer ihåg att det var ganska häftigt. Och jämfört med ingenting så var det ganska bra ändå.

Det första spelet som jag själv blev helt insugen i var The Legend of Zelda til NES. Det var definitivt bra.
Citera
2022-09-30, 18:33
  #74
Medlem
Super Mario Bros 1. Magiskt.
Citera
2022-10-06, 21:04
  #75
Medlem
shitmagnets avatar
Mario spelen har ju alltid varit så otroligt välbalanserade så första till NES sitter ju så klart djupt rotat, då man e 80 talist.

Med det sagt så var NES, för mig, all about 2-player couch co-op.
Jag kan faktiskt inte avgöra om det är Ice Climber eller Life Force som ligger högst i topp.
Citera
2022-10-06, 21:40
  #76
Medlem
hydrols avatar
Atari Breakout
Citera
2022-10-06, 22:07
  #77
Medlem
Elementarts avatar
Jag skulle nog säga Super Mario Bros. Det förändrade verkligen allt, hade ordentlig grafik som faktiskt var snygg, bra spelkontroll, bra upplägg med banor och bossar. Än idag håller spelet.
Citera
2022-11-05, 18:52
  #78
Medlem
DoktorNos avatar
Storebrorsan köpte ett Luxor tv-spel 1977.
De spelen som var bäst, eller roligast att spela, var Sonarsökning, där man skulle sänka skepp, och Pinball, som var en variant av Breakout.
Grafiken var lika avancerad som text-tv och även ljuden, det lilla som fanns, var väldigt enkla. Handkontrollerna var dock mycket bra.

Några år senare ställdes på det lokala kaféet in ett Pacman som bordsspel, alltså ett arkadspel man kunde sitta ner och spela på. Spelkvaliteten var i toppklass, jämfört med tidigare. Pacman byttes senare ut mot Rally-X, Donkey Kong och Pole Position och allihopa var väldigt bra spel. Det gick åt mängder av enkronor på den tiden.

När Commodore 64 och sen Nintendo NES kom hade andra intressen som bilar tagit över och tv- och datorspel var lågt prioriterat, även om jag ibland spelade på dessa hos kompisar. Summer och Winter Games på den förstnämnda och Mario Brothers var i alla fall tv-spel som var i klass med arkadspelen.

Nintendo var faktiskt snäppet bättre och det var väl också det som gjorde att arkadspelen försvann, åtminstone i min hemstad.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2022-11-05 kl. 18:57.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback