Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-16, 20:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
I Sverige har vi en representativ demokrati. Vi väljer en riksdag och sedan bestämmer riksdagen vilka som sitter i regeringen. Det fungerar alltså precis som tänkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati
Det är det som är problemet när vi stoppar listor med av partierna godkända kandidater, i kuvert.

De gör som partierna vill när de tillsatts, inte vad folket förväntar.

(Storbritannien har inte det systemet. Det hade inte Ukraina heller, innan västmakterna började infiltrera landet.)
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 21:03.
Citera
2022-09-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag trodde inte det var så illa. Tidningarna har talat om "högern", men den har aldrig funnits. De kallas "högern" innan valet. Men efter valet splittrar de upp sig och klarar inte att regera. De har inte haft något program.

Politikerna i riksdagen väljer sin egen regering och struntar i vad folket röstat.
Det är ju folket som valt politikerna, och det mindre än en vecka sedan. Det går inte att bortse från knappt 80% valde annat parti än sd.
Vill moderaterna ha makt måste det ske i samarbete med sd eller s. Båda alternativen bör med sig sina problem för moderaterna.
Citera
2022-09-16, 20:46
Medlem
Citat:
Det är det som är problemet när vi stoppar listor med av partierna godkända kandidater, i kuvert.

De gör som partierna vill när de tillsatts, inte vad folket förväntar.

(Storbritannien har inte det systemet. Inte Ukraina heller, innan västmakterna började infiltrera landet.)
Politikernas jobb är att agera i rätt riksdagen efter eget huvud. Vad vill folket? Jo, en massa olika.
Citera
2022-09-16, 20:47
Medlem
wwrs avatar
Man har sagt att S & M var reserverade för Världskrig och Åkesson, men det borde vara vara skoj.

Politikerna och tidningarna lurar oss. Det talar om ett högerblock men de splittrar upp sig och allt blir som förut.
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 20:53.
Citera
2022-09-16, 21:07
Medlem
AntonAusTirols avatar
Så länge JP inte slarvar bort L's partipiska finns ett höger block med majoritet. Men när de återigen visar sin rätta sida som svikarna de är och går till S så kommer det "bara" finnas ett höger block som inte har majoritet för tillfället. Men som kommer bli ännu mer sammanflätade och kommer kunna driva höger politik utan liberalt trams när L åker ut valet efter.
Citera
2022-09-16, 21:12
Medlem
wwrs avatar
Vilken otrolig bluff de kört mot det svenska folket. Jag ser det så i alla fall.

Tidningarna presenterar en höger, jag tror t.om. de talar om högerblock. Partiledarna uppträder tillsammans och har likartade åsikter. Men efter valet mobbar de ut en av dem och ger bort sin majoritet.

En rent otrolig bluff.
Citera
2022-09-16, 21:21
Medlem
Emolls avatar
Citat:
EU, NATO ... Jag tror snarare det verkar som SD viker sig igen och stöder M utan att erhålla ministerposter.

Vadå "viker sig"? Det har ju varit SDs inställning hela tiden. De bryr sig om vilken sakpolitik som genomförs och inte hur många ministerposter man ska få. Det har de varit tydliga med hela tiden. Ska de stödja en M o KD regering så ska de ha garantier. Dvs de enda vuxna som bryr sig om att få saker gjorda.
Citera
2022-09-16, 21:25
Medlem
wwrs avatar
Självklart skall man kräva ministerposter om man blir största parti i regeringen. De vinnande partierna skall leda departementen och representera Sverige i olika sammanhang. Vårt system är helt sjukt.

Men folket är borkopplade ur systemet nu. Folket trodde de röstade på en höger. Men den fanns inte.
Senast redigerad av wwr 2022-09-16 kl. 21:32.
Citera
2022-09-16, 21:32
Medlem
fittslems avatar
Det är bättre för SD att inte sitta i regering och istället bara få inflytande i sakfrågor.

Går det sedan åt hellvete så får M + KD ta smällen.
Citera
2022-09-16, 21:33
Medlem
Citat:
Hur skall M och SD (och KD) kunna bilda regering om M inte tar med SD i regeringen?

https://www.di.se/nyheter/moderatern...ga-i-regering/

Är "högerblocket" bara en bluff och det blir sossarna som vanligt, eller man bara sidsteppar SD (också som vanligt)?

Blir det samma fars som efter valet 2018 när våra politiker skämde ut oss i hela världen?

Långt tillbaka har SD sagt att de inte stöder M utan att erhålla ministerposter, men det var då det?

Jag medger att jag inte hängt med så bra i år. Alla 8 har samma åsikt enligt min uppfattning. De bara käbblar om personliga saker.
Alltihop är en bluff. Resultatet blir detsamma oavsett block. Allt i Sveriges politik är olika varianter av socialdemokrati, och Sverige lyder under EU vars högsta skikt inte är folkvalt. En röst, även blank, är att ge sitt samtycke till vad som ska hända. Då kan man söka igenom röstlängden när du gnäller på att du blir rövknullad och rånad, peka på ditt namn, och säga att du gav ditt samtycke. Jag röstade inte i år, för första gången.

Istället för att fuska med valsedlar eller räkning av röster så har man total kontroll på alla alternativ som bjuds. Nyans och SD inte undantagna. SD är rena socialdemokrater med en tillräckligt invandringskritisk hållning för att fånga in den invandringströtta befolkningen. Nyans avser fånga upp muslimer. Inget är organiskt.

Vi är närmare ett nytt världskrig än någonsin. Tror du verkligen att man skulle tillåta folkets röst att vara en del av beslutsfattande?
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-09-16 kl. 21:37.
Citera
2022-09-16, 21:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Alltihop är en bluff. Resultatet blir detsamma oavsett block. Allt i Sveriges politik är olika varianter av socialdemokrati, och Sverige lyder under EU vars högsta skikt inte är folkvalt. En röst, även blank, är att ge sitt samtycke till vad som ska hända. Då kan man söka igenom röstlängden när du gnäller på att du blir rövknullad och rånad, peka på ditt namn, och säga att du gav ditt samtycke. Jag röstade inte i år, för första gången.

Istället för att fuska med valsedlar eller räkning av röster så har man total kontroll på alla alternativ som bjuds. Nyans och SD inte undantagna. SD är rena socialdemokrater med en tillräckligt invandringskritisk hållning för att fånga in den invandringströtta befolkningen. Nyans avser fånga upp muslimer. Inget är organiskt.
Du har rätt i att allt blir detsamma.

Det kommer bara efterhandsrationaliseringar nu. "Det är bättre att inte få ministerposter"!

Och framförallt blåste de oss med att presentera en höger att rösta på men efter valet gick den upp i rök.
Citera
2022-09-16, 21:37
Medlem
Precis som väntat från högern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här