2022-09-17, 11:09
Medlem
Jag är lång, i ganska dåliga form och vill gå ner lite i vikt. Går inte på gym men har hört att viktvästar under promenader är bra. Ska man som nybörjare börja med 5 eller 10 kilon? Har hört att viktvästar kan vara dåliga för knän och axlar. Stämmer detta? Är det rekommenderat att köpa bra skor med stöd? Hur länge kan man ha på sig västen under en dag?

Tack
Citera
2022-09-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Jag är lång, i ganska dåliga form och vill gå ner lite i vikt. Går inte på gym men har hört att viktvästar under promenader är bra. Ska man som nybörjare börja med 5 eller 10 kilon? Har hört att viktvästar kan vara dåliga för knän och axlar. Stämmer detta? Är det rekommenderat att köpa bra skor med stöd? Hur länge kan man ha på sig västen under en dag?

Tack

Du kan hoppa över en viktväst. Det är främst för atleter. Men du kan köpa en väst på 5 eller 10kg, men du går inte ner mer i vikt utan de är till för att stärka muskelaturen (något som inte syns) . Det finns inga genvägar eller bra metoder på det sättet. Ät sunt och hälsosamt. Rör dig regelbundet varje dag och med stor variation.
Citera
2022-09-17, 12:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tack

Är du både överviktig och i dålig form utsätter du dina leder för tillräcklig belastning som det är. Skippa viktväst och gå några extra minuters promenad (eller lite raskare)
Citera
2022-09-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är du både överviktig och i dålig form utsätter du dina leder för tillräcklig belastning som det är. Skippa viktväst och gå några extra minuters promenad (eller lite raskare)
Är inte jätteöverviktig dock. Väger 102 kg och är 190 cm lång. Vill gå ner till 90-95. Tack för tipset.
Citera
2022-09-17, 12:28
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Finns det inte risk att viktvästen trycker ihop ryggkotor och annat? Jag tycker att det känns som en riktigt osund sak att sätta på sig. Överviktiga får ju oftast skador och smärtor på olika ställen och antagligen för att de belastar kroppen med hög vikt, och en viktväst som hänger tungt över axlarna… jag tyckte inte att det kändes hälsosamt den gången jag provade en.
Citera
2022-09-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du kan hoppa över en viktväst. Det är främst för atleter. Men du kan köpa en väst på 5 eller 10kg, men du går inte ner mer i vikt utan de är till för att stärka muskelaturen (något som inte syns) . Det finns inga genvägar eller bra metoder på det sättet. Ät sunt och hälsosamt. Rör dig regelbundet varje dag och med stor variation.

?? Mer vikt = DU bränner mer kalorier så du går visst ner mer med en viktväst än ingen viktväst.

Kosten är viktigare än motionen förövrigt, ligg på ett underskott och gå dina promenader så går du ner.
Citera
2022-09-17, 12:34
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Ja viktvästen är nog redan inbyggd så att säga.

LL
Citera
2022-09-17, 12:46
Medlem
Citat:

Tack

Du lär inte bränna mer än 30-40 kcal extra om du går lika fort med västen på, som utan.

Så en ganska dålig utdelning
Citera
2022-09-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
?? Mer vikt = DU bränner mer kalorier så du går visst ner mer med en viktväst än ingen viktväst.

Kosten är viktigare än motionen förövrigt, ligg på ett underskott och gå dina promenader så går du ner.

Det är dock obefintligt. Det bör vara betydligt jobbigare med en viktväst (varför ska man annars bära den). Och som TS är inne på kommer den skapa stress på kroppen. Så därför mitt svar tidigare.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-09-17 kl. 13:47.
Citera
2022-09-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är dock obefintligt. Det bör vara betydligt jobbigare med en viktväst (varför ska man annars bära den). Och som TS är inne på kommer den skapa stress på kroppen. Så därför mitt svar tidigare.

5-10kg är ingen extremvikt och har man den i en viktväst så är det inte för jobbigt att bära och skall man ändå gå ut och gå så varför inte? Varenda extra kalori man kan bli av med är viktig!

Nä 5-10kg kmr inte skapa någon stress, du vet tjockisar har muskler under fettet, det är inte som att det är ben och fett bara, det krävs muskler för att hålla upp kroppshyddan.
Citera
2022-09-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
5-10kg är ingen extremvikt och har man den i en viktväst så är det inte för jobbigt att bära och skall man ändå gå ut och gå så varför inte? Varenda extra kalori man kan bli av med är viktig!

Nä 5-10kg kmr inte skapa någon stress, du vet tjockisar har muskler under fettet, det är inte som att det är ben och fett bara, det krävs muskler för att hålla upp kroppshyddan.

Det finns få athleter som använder viktväst så jag tycker bara man ska använda en om man läst på och kan syftet. Gäller all träning. TS har läst på lite så jag är säker att personen drar rätt slutsatser. Man kan ringa ett gym och fråga om man vill ha ett snabbt och korrekt svar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in