• 3
  • 4
2025-02-06, 20:16
Medlem
hippien47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Att ta en öl eller två med far sin vid 15 år kan ge något. Jag kan tycka att Ritalin bör vara receptfritt vid 18 år.

Studenter liksom, kom igen. Cannabis måste vara lagligt. Att odla psykedeliska svampar till sig och sina kamrater för en helg kommer med största sannolikhet också det att bli verklighet. Varför ska jag och frugan inte få dra en lina efter något glas vin och dundra på varandra? Om man ställer sig mot legalisering av droger så prioriterar man trygghet. Personerna brukar också se människor som offer. Problemet med att avkriminalisera bruket men också innehavet, är att det blir synd om knarkare. Precis som det är nu. Det är aldrig synd om folket som säljer drogerna. Infantilisering av vuxna människor är vad det är. Kokain är beroendeframkallande och jag tycker inte att människor ska vara vakna hela nätterna, höga på tabletter och pulver…
Citera
2025-02-07, 00:54
Medlem
OdCaBos avatar
Man behöver inte vara för eller emot allt. Var för en evidensbaserad narkotikapolitik och lämna resten åt forskning och ja, evidens. Best practices liksom. Vi har svaren redan.

Då blir cannabis lagligt och all övrig narkotika avkriminaliserad. Det finns ingen anledning att legalisera nischdroger som heroin etc. Cannabis behöver legaliseras därför att fler använder cannabis än alla andra nu illegala droger sammanlagt. Med en bred bred marginal. Övriga droger räcker det med en avkriminalisering.

Titta på hur de jobbar med heroinister i Amsterdam exempelvis. Så liksom. Dom som är hopplöst fast får sitt heroin, nånstans att använda det på. Kan leva "normala" liv. Slipper göra inbrott varje dag. Tack vare detta så har man istortsett fått bort heroinet på gatan - det sker noll "nyrekrytering". Så när dom sista gamla rävarna har dött ut... ja då har man "löst" heroinfrågan. Så gott som man någonsin kommer att kunna göra. Jämfört med för 30-40 år sedan är problemet nu nästan statistiskt irrelevant.
Senast redigerad av OdCaBo 2025-02-07 kl. 00:58.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in