Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-08, 19:19
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Köpa bröd har blivit så sjukt dyrt så funderar på att börja baka mer själv.

Vad har ni för recept på favoritbröd som ni brukar baka?

Har också nyligen börjat baka eget bröd.

Brukar köpa Kungsörnens "fyra sädesslag lantbrödsmjöl" en färdigblandat mix med surdegspulver i.
Följer receptet på baksidan. Men brukar slänga in 1 matsked lätt rostad kummin i degvätskan.
Samt så kalljäses degen i kylen i 10 timmar innan bakningen så det blir ordentlig smak på den.
Väl i ugnen så duschar jag degen 2-3 gånger med vatten från en blomspruta, för att få till en knaprig yta
Man behöver köpa in jäst till den
Citera
2023-07-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag gjorde ungefär det receptet idag. Men du har inget salt i degen? Varför ska man baka på så låg temperatur?
Jag bakade i min vedugn där temperaturen 'blir som den blir' så mitt bröd blev klart på 50 minuter ungefär. Men det blev bra! Ett tips är att ta temperaturen på brödet för att se när det är klart. 96-97 grader är bra.
Jag bakar en del ur Jan Hedhs klassiker 'bröd' numer. Det blir bra, men är lite omständliga recept ibland.

Du har helt rätt, har missat saltet i receptet.

Jag har faktiskt ingen aning om varför man ska köra det så länge på låg värme, kan bara gissa på att brödet ska hinna resa sig lite och vara mjukt även på utsida.
Citera
2024-08-22, 17:26
Medlem
Kanastras avatar
Jag har ett recept som någon gärna får testa. Det är som luftiga väldigt goda kalljästa frallor eller tekakor om man plattar till dom.
Det kanske låter omständigt med 3-dagars, men dag 1 är ju bara blötläggning och dag 2 hopblandning, så bäva icke!

1 dl valfri kross (jag föredrar fyrkornskross)
5 dl mjölk
1 paket vanlig jäst
750 gram vetemjöl
50-100 g smör
1 msk honung/socker
24 gram salt

Dag 1:
Lägg 1 dl fyrkornskross eller rågkross i vatten, ställ i kylen.

Dag två:
Häng krosset från dag 1 så det får rinna av.
Lös ett paket jäst i 5 dl kall mjölk.
Ha i 750 gram vetemjöl, krosset och blanda lite, gärna i degblandare.
Ha i 1 msk honung eller 1 msk socker, 50-100 gram rumstempererat smör och 24 gram salt.
Blanda en stund till degen blandats.
Lägg i en lätt oljad bunke eller plastlåda och ställ i kylen att jäsa till dag 3. Degen ska ha utrymme att jäsa i.

Dag 3:
Ta fram degbunken och låt stå i rumstemperatur nån timme.
Dela degen i 70-gramsbitar, rulla till bollar.
Platta till bollarna med handen till runda kakor och lägg på 2 plåtar och spraya dom med vatten från en blomspruta, sätt en timer på 22 minuter.
Sätt ugnen på 250 c, över och undervärme, inga fläktar och ställ en skål med vatten i botten av ugnen.
När 22 minuter gått, spraya bröden igen med blomspruta och sätt timern på 22 minuter igen.
När 22 minuter gått, spraya ena plåten med bröd igen och sätt in i ugnen i mitten och sätt timern på 10 minuter. Klart.
Sen in med nästa plåt.

Klart. Låt svalna i rumstemperatur flera timmar och frys det. Lägger man dom i påsen för tidigt blir det massa is i påsen.

Som jäsbunke använder jag en sån här från ikea https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-36...ast-s69276807/
Anledning till att spraya dom under jäsning är att annars kan ytan torka och dom jäser mindre. Är egentligen inte nödvändigt, men det är ju inte heller jobbigt.
Citera
2024-08-22, 18:00
Medlem
Turbobaguetts avatar
Enkelt bröd med oliver
Mitt favoritbröd, enkelt att baka, ingen degknådning, men det tar nästan ett dygn.
https://www.godare.se/recept/a/0GP4b...rod-med-oliver
Citera
2024-09-01, 21:54
Medlem
jag tror bästa brödet är nog filmjölkskavring
Citera
2024-09-01, 21:56
Medlem
eller brioche på färskost är inte helt fel heller
Citera
  • 1
  • 2