Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-26, 16:25
  #145
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag gillar att Thailand är billigare. Så rimligen gillar Schweizaren att Sverige är billigt. Själv var jag ytterst irriterad i Zurich hela tiden när jag tvingades köpa något. Och det är inte alls bra, som en del verkar tycka, med en hög valutakurs. Alla gillar billiga varor.

Fan vet om schweizarna vill ha lumpna svenskar i sina butiker (nu menar jag inte dig personligen). De kanske nöjer sig med köpstarkt folk.
Citera
2022-09-26, 16:27
  #146
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Fan vet om schweizarna vill ha lumpna svenskar i sina butiker (nu menar jag inte dig personligen). De kanske nöjer sig med köpstarkt folk.
Finns bara amerikaner kvar med köpkraft. Och de har själva världens kris. Nej, Schweiz kändes lite tomt när jag var där, de har en självvald isolering med sin extrema valuta.
Citera
2022-09-26, 16:30
  #147
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Jo fast å andra sidan. När CHF dragit ifrån SEK i styrka de senaste 50 åren tiofalt, skulle det innebära att schweizarna 1970 bara åtnjöt en tiondel av svenskt välstånd? Det låter ju helt absurt.

Som jag fattar det hyr schweizarna ofta sina bostäder. Jag undrar jag hur deras skulder och besparingar ser ut jämfört med svenskarnas (jag har ingen aning och skyller på svensk massmedia som är av piss-kvalitet).
Priserna på bostäder är extrema och en ganska normal lägenhet i Zurich kostar 20-40 mkr. Kvadratmeterpriset är ca 165.000 kr något mer än Manhattan. Men staten jobbar aktivt för att nästan ha nollräntor så det är ju billigt att låna. Troligen därför de väljer att ständigt jobba upp valutan, de kan inte konkurrera med andra länder om höjda räntor, då skulle hela deras bostadsbubbla spricka. Inte ens en Schweizare har egentligen råd med 20mkr för en lägenhet, om räntan är 4-5%.
Citera
2022-09-26, 16:37
  #148
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Jo fast å andra sidan. När CHF dragit ifrån SEK i styrka de senaste 50 åren tiofalt, skulle det innebära att schweizarna 1970 bara åtnjöt en tiondel av svenskt välstånd? Det låter ju helt absurt.
Det är en absurd tanke att levnadsstandard har något med växelkurs att göra.


BNP/Capita ger en hygglig approximation på levnadsstandard.
https://data.worldbank.org/indicator...tions=SE-CH-DE
Schweiz har högre. La med Tyskland som referens.
Men vi kan också se att levnadsstandard har förändrats tämligen likvärdigt genom åren.
__________________
Senast redigerad av liksom-fb 2022-09-26 kl. 16:43.
Citera
2022-09-26, 16:43
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kanske mer rättvist med en kurva:
https://www.xe.com/sv/currencycharts...o=SEK&view=10Y
Det var så sent som november 2021 som SEK ar på väg neråt 9.70 som vi haft många gånger senaste 7 åren Men sedan kom energikrisen och sedan kriget och då sjunker skvalpvalutor mest. SEK går upp när oroligheterna är borta. Möjligen att oroligheterna nu är så stora så vi har problemet länge, mer än ett år.

Oavsett så är det ju kutym för Sverige som exportnation att smygdevalvera och då går det hur bra som helst för våra företag att sälja i utlandet. Så egentligen spelar vår diskussion ingen roll.

Om vi var med i Euron kunde vi inte längre smyg-devalvera. Kanske hade slutat illa? Vi har hållit på att devalvera i 50 år och är ändå rikare än någonsin.

Mitt favoritexempel som jag gett många gånger på FB. 1970 var Schweizer-franc och SEK värda 1:1. Nu är de 1:11. Och ändå är Sverige lika rikt som Schweiz på alla sätt, jag har bott där. Skillnaden är att schweizaren tydligen vill ha CHF som ett prestigeobjekt, medans vi struntar i SEK. Båda ger lika bra ekonomi för landet.

Kronan har fallit emot nästan alla valutor. Inte bara usd. Den har haft denna trend även under högkonjunktur. Så argumentet ororstider håller inte. Den svaga kronan har främst med riksbankens penningpolitik att göra. Inte bara räntan då, utan även saker som att de har hållit på med en aggressiv qe. Tänk hur absurt det är att riksbanken fortfarande håller på med qe då de ska föreställa bekämpa extrem inflation.
Citera
2022-09-26, 16:46
  #150
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kronan har fallit emot nästan alla valutor. Inte bara usd. Den har haft denna trend även under högkonjunktur. Så argumentet ororstider håller inte. Den svaga kronan har främst med riksbankens penningpolitik att göra. Inte bara räntan då, utan även saker som att de har hållit på med en aggressiv qe. Tänk hur absurt det är att riksbanken fortfarande håller på med qe då de ska föreställa bekämpa extrem inflation.
Det stämmer att vi haft idiotiska noll-räntor i Sverige som sänkt vår valuta och orsakat bostadsbubbla. Jag vet inte hur riksbanken ser på framtiden men man kan väl hoppas att de tänker jobba upp sig till samma räntor som USA, som redan har 6-7% i bostadslåneränta. Då återvänder alla som sålt SEK för att få högre ränta i USA.

Ingen kul nyhet för bostads-låne-torskarna i Sverige dock. Troligen inte heller för börsen, varför äga volatila aktier när man får 5% ränta på bankkontot.
Citera
2022-09-26, 18:21
  #151
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
nej
Citera
2022-09-26, 20:06
  #152
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Finns bara amerikaner kvar med köpkraft. Och de har själva världens kris. Nej, Schweiz kändes lite tomt när jag var där, de har en självvald isolering med sin extrema valuta.

Haha. Låter lite som Norge och Oslo.
Citera
2022-09-26, 20:07
  #153
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kronan har fallit emot nästan alla valutor. Inte bara usd. Den har haft denna trend även under högkonjunktur. Så argumentet ororstider håller inte. Den svaga kronan har främst med riksbankens penningpolitik att göra. Inte bara räntan då, utan även saker som att de har hållit på med en aggressiv qe. Tänk hur absurt det är att riksbanken fortfarande håller på med qe då de ska föreställa bekämpa extrem inflation.

Dvs, svenska riksbanken pratar bara skit.

Jag har varit lugn och fin länge men börjar få kalla fötter.

En sak kan man väl säga att det är nu folk ska köpa aktier och det är nu de är för skraja för att göra det.
Citera
2022-09-27, 01:03
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Dvs, svenska riksbanken pratar bara skit.

Jag har varit lugn och fin länge men börjar få kalla fötter.

En sak kan man väl säga att det är nu folk ska köpa aktier och det är nu de är för skraja för att göra det.

det är nu man ska samla ihop en likvid, inte köpa. köper gör man 2024.
Citera
2022-09-27, 05:45
  #155
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
det är nu man ska samla ihop en likvid, inte köpa. köper gör man 2024.

Ja iochförsig. Men under den tiden ska det inte inträffa bank-kris och sparandet som beslagtas.
Citera
2022-09-27, 10:35
  #156
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Haha. Låter lite som Norge och Oslo.
Jag räknar norrmän och schweizare som i grunden samma slags enstöriga och envisa bergsfolk. Det går väldigt bra för dem så inget fel i det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback