Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Efter några månader kan du visst fya om hunden kissar inne. Det gör man inte dock i början då kommer hunden aldrig vilja kissa framför dig.
Vilken idiot
Citera
2022-09-26, 08:37
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Vilken idiot

De du som är efterbliven. Jag gissar att du är en sån som låter hunden hoppa på dina gäster när de äter mat? Om inte du kan vägleda en hund efter att den lämnat dens mamma så ska du låta nån annan ta hand om den.
Citera
2022-09-26, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandiz
Hej

Jag har en valp som är 9 veckor nu.
Jag följer appen doggo.

Doggo säger att valpen behöver få komma ut och kissa eller bajsa varje eller varannan timme.

Doggo säger även att man ska ta valpen till samma plats och sen bara sitta där på huk och vänta där tyst tills hunden kissar och/eller bajsar.

När valpen sen har bajsat eller kissat så ska man då ge den beröm och kanske en godis.

Det står dock inte hur länge man ska vänta ?
Tror ni 5 eller 10 minuter räcker före man kan gå in för att invänta nästa timslag och försöka igen ?

Min valp är väldigt trött och den sätter sig ofta på ändan och vill helst bara gå in igen. Speciellt när jag har den i koppel så får jag locka den framåt hela tiden för att den inte ska sätta sig. Det spelar ingen roll om vi går runt på gården eller efter vägen.

Ska man ge valpen muntligt beröm medans valpen utför sitt behov eller direkt när den är klar ?

Tackar hjärtligt för svar
Lägg ner appen och ta ut valpen direkt efter lek, sömn och matning. Bestraffa aldrig olyckor inomhus.
Ge beröm och benämn kissa och bajsa, när valpen gör sina behov ute.
Däremot viktigt att redan från början säga ifrån gällande oönskade beteenden, som bitande, hoppande, skällande
Vad är det för ras?
Citera
2022-09-26, 08:52
Medlem
HotPopcorns avatar
Du kan ha 2h som riktmärke för hur länge valpen längst kan hålla sig. Annars är det efter varje aktivitet, och verkligen omedelbart efter. I början sätter de sig och kissar så fort de slappnar av. Man får vara fruktansvärt snabb, och det går inte att tramsa med att gå till dörren, få på koppel och så vidare, bara lyfta upp dem och bära ut och sätta ned i gräset.

På natten kan de i regel hålla sig längre medans de sover. Det här med att ställa larm flera gånger om natten för att gå ut och kissa struntade jag i. Händer det något medans man sover kan man ju torka upp. Det blev inte särskilt ofta och rumsrenhetsträningen gick strålande ändå.

Däremot gäller det att komma ut fort när man vaknar. Jag sov med kläderna på i två veckor bara för att hinna ta ut henne för att kissa.

När olyckan väl sker är det bara lyfta upp. Själv lyfte jag med ett grepp runt rumpan och ett runt bröstet, då slutar de kissa (och man får tvätta händerna efteråt) och rakt ut i gräset. För mig räckte det, behövde inte fya eller hålla på.

Ibland står man inför situationen att valpen precis kissat på golvet och man inte hann göra någonting. Ibland när de busar som mest kan de kissa i bara farten också. I de situationerna är det bara låtsas som ingenting och torka upp samt hoppas att det inte händer igen.
Citera
2022-09-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Efter några månader kan du visst fya om hunden kissar inne. Det gör man inte dock i början då kommer hunden aldrig vilja kissa framför dig.

Är du på riktigt?

Om valpen/hunden, för det kan hända olyckor inne men en vuxen hund också, gör ifrån sig inne så är det DU som missat något. Antingen har den inte fått va ute tillräckligt, eller så är den sjuk, eller stressad osv men det är aldrig hundens fel när sånt händer. Utan alltid gå tillbaka till sig själv som hundägare och gå igenom varför detta hände nu.
Citera
2022-09-26, 10:44
Medlem
8xxSeriess avatar
Man får hålla koll på valpen när det är dags att gå ut. Det kan gå väldigt fort när valpen är kissnödig men det är bara att ta lyfta ut valpen. Var inte rädd för att få kiss på dig. Man kan nästan se på valpen när det är dags, och detta är vanligtvis minuter efter mat, vila, eller druckit vatten.

När behoven är gjorda ute så uppmuntrar jag detta med beröm och glad ton, någon liten leversnitt ibland. Om det händer inne så berättar jag att detta inte är okej, inte elakt eller bestraffande men med bestämd mörkare ton och visar valpen dörren och att vi går ut. Även om det är mörkt, regnar, mitt i natten etc.

Sov med kläder på och några tofflor vid dörren så du snabbt kan gå ut under den första tiden. Och ha gör guds skull inte robotdammsugaren till att gå på nätterna, ifall olyckan skulle vara framme och dammsugaren polerar ut bajsen över hela rummet när du ligger och sover

Titta på valpen och dess kroppspråk istället och släng appen åt helvete.
Citera
2022-09-26, 11:13
Medlem
En app?
När dumhet gått för långt.
Man går ut med hunden när den visa tecken på att det är på gång. Rättare sagt så bär man ut den fort som fan.
Sedan en tumregel. Man går ut med hunden när den ska sova samt när den vaknar.
Ett tips som nu många kommer gå i taket över men som jag gjort med alla valpar jag haft. Valpen har sovit nattetid i sin bädd jämter huvuddelen på min säng. Denna bädd har då varit inhängnad med kompostgaller.
Vad en hund hatar mest av allt är att göra ifrån sig i sin sovplats vilket gör att den vaknar och säger till.
Med dessa knep har mina valpar gjort inne så få gånger att man kan räkna tillfällena med fingrarna.

Ett knep jag själv aldrig provat men som jag kom på när jag födde upp hundar var mattknepet. Att jag inte provade beror på att vi inte hade mattor då dessa alltid låg i ett hörn av rummet pga djurens startsträcka.
Men knepet var: Även en valp vill dölja sin avföring vilket gör att den ofta gör ifrån sig på en matta. Ta bort de flesta mattor och ha bara billiga mattor framme. När ni hittat hundens favoritmatta så slänger ni ut den och nästa gång ni går ut med hunden så sätter ni den på mattan som nu är utomhus.
Enl mina valpköpare så fungerade det.
Citera
2022-09-26, 11:48
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Och ha gör guds skull inte robotdammsugaren till att gå på nätterna, ifall olyckan skulle vara framme och dammsugaren polerar ut bajsen över hela rummet när du ligger och sover

Måste bara undra om detta är egen erfarenhet eller något du läst har hänt någon? Kul misstag!

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Titta på valpen och dess kroppspråk istället och släng appen åt helvete.
Ja, detta.

Och som nämnts tidigare så ska valpen ut efter lek, mat, sömn samt med jämna mellanrum (läs: ofta) när den är vaken. Vaknar valpen på natten så ta ut den.
Beröm valpen ordentligt direkt efter att den gjort sina behov ute. Om du väntar med att ge en belöning till du kommer in igen så kopplar inte valpen ihop varför den fick en belöning.

Straffa inte valpen för olyckor utan ta dessa som ett tecken på att du själv måste ge bättre förutsättningar för valpen att göra rätt. Olyckor kommer att ske oavsett.

EDIT: och när du ser att hunden sätter sig inne i kiss-/bajsläge eller redan börjat kissa, plocka upp valpen, ta ut den och beröm den som om den vunnit nobelpriset om den fortsätter göra sina behov utomhus.
Senast redigerad av skogsmaran 2022-09-26 kl. 11:52.
Citera
2022-09-26, 12:53
Medlem
Ja många verkar väldigt anti mot appen men ska vi då samtidigt slänga hundböckerna i soptunnan ? Det är ju där appen har tagit sin info ifrån. När jag läser på nätet så finns det ungefär en miljon olika åsikter och erfarenheter. Allting ska förstås tas med en nypa salt då hundar är levande varelser och individer. Givetvis är det viktigste att vara med valpen och lära sig dess beteende och signaler, men det skadar inte att ta in information och erfarenheter utifrån oavsett om det är en app, bok eller ett forum.
Senast redigerad av Ghandiz 2022-09-26 kl. 12:58.
Citera
2022-09-26, 17:06
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandiz
Ja många verkar väldigt anti mot appen men ska vi då samtidigt slänga hundböckerna i soptunnan ? Det är ju där appen har tagit sin info ifrån. När jag läser på nätet så finns det ungefär en miljon olika åsikter och erfarenheter. Allting ska förstås tas med en nypa salt då hundar är levande varelser och individer. Givetvis är det viktigste att vara med valpen och lära sig dess beteende och signaler, men det skadar inte att ta in information och erfarenheter utifrån oavsett om det är en app, bok eller ett forum.

Varken appen, som jag inte vet ett dugg om egentligen, eller böckerna bör slängas i soptunnan men just avseende frågeställningen "8 veckors valp hur länge bör jag vänta för valpen att göra sina behov" så är det nog ett bra råd att noga studera och lära sig valpens kroppsspråk istället för att lita blint på en app.

Det var åtminstone så jag menade. Appen kan säkert vara bra, jag hade inte hört talas om den men funderar på att testa och se.

Själv lärde jag min nya valp att plinga i en liten klocka när den behöver gå ut, och tyckte jag var supersmart, men det hade den oönskade effekten att jycken ibland plingar bara för att få hänga lite på altanen. Så... vi gör alla våra misstag.
Citera
2022-09-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Om hunden är trött så borde du se över vad ni gör på dagarna. Kan det vara så att du följer för många råd samtidigt och för mycket så att hunden inte orkar med hela schemat under en dag? Låter du den sova när den behöver?
Att sitta still ute och vänta tycker inte jag låter rimligt. En hund vill ju hitta sina egna ställen att kissa på så det är ju bättre att gå runt på en liten gräsmatta så den får leta kissplats själv. Är större chans att den gör nåt då enligt mig.
Bara du ger beröm så kommer den fatta vinken!
en valp sover mellan 16 -20 timmar per dygn
Citera
2022-09-26, 18:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är nog inget fel på appen (Har noll koll på hund/valpappar.), men alla hundar är individer så TS får helt enkelt testa lite och se vad som funkar för just den här valpen.

Efter mat, sömn, lek och så är bra grundläggande riktlinjer.
Att bara stå och vänta ut en valp som "ska kissa/bajsa" känns inte så särskilt konstruktivt när det går att använda den tiden till något vettigare.

Passa på att leka lite och/eller köra lite kontaktövningar med valpen i väntan på att den ska göra ifrån sig ute.

Men tänk på att det är en valp och att både det mentala batteriet och orken snabbt tar slut för små valpar. Förr eller senare kommer den att göra ifrån sig och då kan man passa på att knyta samman detta med ett lämpligt kommando och berömma den när det väl sker för att sedan gå in igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in