2022-09-27, 15:16
Medlem
Ser vi en nedåtgående trend på inflationen under vintern blir det sannolikt inga stora löneökning. 2-3% max, per år. Vi får se 2022 som ett förlorat år.
Om inflationen däremot biter sig fast på en väldigt hög nivå, blir det svårt för företagen att inte acceptera högre krav. Kanske bortåt 5% per år i ett par år.
Beror också lite på längden avtalen säger.
Citera
2022-09-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ser vi en nedåtgående trend på inflationen under vintern blir det sannolikt inga stora löneökning. 2-3% max, per år. Vi får se 2022 som ett förlorat år.
Om inflationen däremot biter sig fast på en väldigt hög nivå, blir det svårt för företagen att inte acceptera högre krav. Kanske bortåt 5% per år i ett par år.
Beror också lite på längden avtalen säger.

Många får nog se 2017-2022 som förlorade år
Det är motsvarigheten av 8% inflation, som makulerat många löneökningar från tidigare år. Sen att kostnader ökar fy fasen det gör det dubbelt upp värre.

Snart kommer ingen ha råd att köpa något längre. Fast det är ju bra att staten genom riksbanken kan skapa mer inflation som går till -> offentliga sektorn, bidrag, migrationsverket och 2 miljoner arbetslösa.

Sen de som jobbar och arbetar = största förlorarna i dessa tider. De som tappar mest
Citera
2022-09-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Vi står inför massiv inflation av konsumtionsvaror, el, höga räntor mm. Allt detta kommer fortsätta öka de kommande åren, så till den grad att mycket säkert kommer att ha dubblats i pris 2025.

En lunch kommer kosta 300 spänn.

Vad kommer då lönerna öka till eller behöva öka till? Och vad kan företagen faktiskt betala?

Jag ser inte hur en ingenjör i Stockholm ska kunna gå runt på mindre än 100k per månad om 2.5 år alltså 2025. 100k kommer säkert bli den nya ingångslönen. Men de kommer ju skatten blir ohygglig. Kommer brytgränserna för skatt uppdateras accordingly?

Spåna på om löneutvecklingen kommande åren!
Eftersom nynazisterna håller på att bilda regering är det stor risk för att du kommer få din framtida lön i D-mark, levererad på en skottkärra av ryska Internettroll.
Citera
2022-09-27, 16:53
Medlem
Hittade en ica-reklam där man kunde köpa tre löfbergs lila för 59 kr. Så jag antar att den tiden är förbi?

Edit: Hittade den nu

https://www.youtube.com/watch?v=RXW3...ab_channel=ICA
Citera
2022-09-27, 18:29
Medlem
har du tänkt vad händer om inflationen går vilket kommer göra förr eller senare, kanske inte 2% men vi går ner till 5-6 om ett par år om inte ännu lägre.
Citera
2022-09-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Många får nog se 2017-2022 som förlorade år
Det är motsvarigheten av 8% inflation, som makulerat många löneökningar från tidigare år. Sen att kostnader ökar fy fasen det gör det dubbelt upp värre.

Snart kommer ingen ha råd att köpa något längre. Fast det är ju bra att staten genom riksbanken kan skapa mer inflation som går till -> offentliga sektorn, bidrag, migrationsverket och 2 miljoner arbetslösa.

Sen de som jobbar och arbetar = största förlorarna i dessa tider. De som tappar mest

Jag skulle nog säga att det är bankernas sätt att skapa pengar tillsammans med MPs idioti som har orsakat inflationen. Att en bank bara enkelt kan skapa pengar ur ingenting och sedan få ränta på det är den stora orsaken till där vi sitter idag

Sedan 20år har lånen ökat med 459%, från ynka 500 miljarder till 4000+ miljarder. Det är pengar som har skapats digitalt och som borde inte ha skapats från första början tycker man.

https://www.scb.se/hitta-statistik/t...binda-bolanen/
Citera
2022-09-27, 19:12
Bannlyst
300 spänn om 2 månader gissar jag för en pizza.
Citera
2022-09-27, 19:20
Medlem
lönerna kommer sjunka
Citera
2022-09-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatuPredikaren
300 spänn om 2 månader gissar jag för en pizza.

Vad kommer kinabufen kosta då? Vad kommer krogens planka kosta? 1000?

En kebabtallrik kan ju inte öka lika mycket eftersom den inte använder ugnen?
Citera
2022-09-27, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vad kommer kinabufen kosta då? Vad kommer krogens planka kosta? 1000?
Nåt sånt.
Citera
2022-09-27, 20:00
Medlem
Jag tor att företagen kommande år fokuserar på att överleva lågkonjunkturen.

Hög arbetslöshet. Inga löneökningar
Citera
2022-09-27, 20:28
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Jag tror att det bästa är att kolla på facken. De flesta verkar inte vilja ha så stora ökningar utom ett fåtal. Men det kan ju komma att ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in