Citat:
Ursprungligen postat av
EricBe
Solceller har åtminstone ett potential att bli användbara eller någon liknande teknik som kan fånga in mer av energin från solen. Vind? Not so much.
Exakt hur man ska tillverka och få tag i material för alla dessa solceller är för mig svårt att förstå med dagens förutsättningar. Utan en revolution i tekniken är det rätt kört så länge effektiviteten och den fysiska problematiken i eldistributionen kvarstår.
Lite oklar över vilka bekymmer du ser här.
Kiselbaserade solceller beror av kisel som är 5:e (har jag för mig) vanligaste grundämnet.
Sedan finns det lite andra ämnen också. Men jag har inget minne av att det skulle vara stoppande.
Skulle det nu vara det så, finns numera solceller baserade på perovskit. Och där är ingående ämnen billiga och dessutom är tillverkningsprocessen billig. Och verkningsgraden börjar närma sig den för kiselbaserade. Troligen tar de över med tiden och vi får multicell-paneler med närmare 40% verkningsgrad om något år.
Redan nu kan jag producera mitt årsbehov om jag lägger paneler på taket. Frågan blir då var lagringen skall vara. Är den hos mig kan jag gå off grid och tvärtom frigöra ledningar.
Är den i stadsdelen eller kommunen så lär knappt mer ledningar behövas.
Vet inte varför det skulle finnas ett distributionsproblem. Var kommer det ifrån?
EDIT:
Är några som räknat på att försörja hela världen med el från solpaneler på hustaken. Och i teorin skulle det gå. Men det är inte givet att det är den optimala lösningen.
https://www.forbes.com/sites/davidrv...h=6e321f1522ee
But what the report does do is show how rooftop solar can best be deployed to help nations rapidly—and relatively cheaply—decarbonize and decentralize their power grids
Och där har vi några fördelar. Det går fort att bygga ut, och kostar inte så mycket. Och decentraliserar elnätet. Just det sista är en stor fördel. Man kommer bort från dagens stora "single points of failure". Elnätet blir enormt mycket mer robust, och tillförlitligt.