• 2
  • 3
2022-09-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Fattar du? Och det tror jag inte du gör men för all del för jag fattar inte själv.

Jag tror att detta är problemet. Pensionsbolagen är alldeles för skuldsatta och räntorna stiger. Så utbetalda pensioner+räntorna på skulderna överstiger nu intäktsräntorna. Jag antar att pensionsbolagen likt svenska banker knappt har eget kapital att tala om så just nu riskerar pensionsbolagen att gå i konkurs och ja, det är ju djävligt allvarligt. För då ryker pensionerna. För att inte tala om banker (?) som har sina fordringar mot pensionsbolagerna. Då börjar bankerna att skaka.

Rätta mig gärna om jag har fel. Är konspirationsteoretiker.
Nej, pensionsbolagen är inte skuldsatta, problemet är att de istället för att sitta på statsobligationerna och casha in en liten årlig ränta, har gamblat med dessa för att få bättre avkastning och detta har nu bitit huvudet av dem.
Citera
2022-10-01, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Även om du ä en konspirationsteoretiker; måste du även vara ett rysstroll/apologet? Du äcklar mig.

Jag älskar dig

Undrar om du förstår vad som är problemet med de brittiska pensionsbolagen.
Citera
2022-10-01, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nej, pensionsbolagen är inte skuldsatta, problemet är att de istället för att sitta på statsobligationerna och casha in en liten årlig ränta, har gamblat med dessa för att få bättre avkastning och detta har nu bitit huvudet av dem.

Om de inte är skuldsatta, svårt skuldsatta t o m, hur har de då kommit över statsobligationerna? Och är de inte skuldsatta är bankerna inte exponerade mot dem för då finns inga fordringar.

Det går inte ihop.

Men visst, det du skriver är också delvis rimligt. Det har gått att spekulera i lågräntemiljön med obligationerna som säkerheter. Men så stiger räntorna kraftigt och de där nya innehaven, som nyss varit en jättefin affär, rasar nu och pensionsbolagen har kommit på obestånd.

Om de nu haft tillåtelse att leka med pengarna på det här viset och det har de kanske haft också.
Citera
2022-10-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Om de inte är skuldsatta, svårt skuldsatta t o m, hur har de då kommit över statsobligationerna? Och är de inte skuldsatta är bankerna inte exponerade mot dem för då finns inga fordringar.

Det går inte ihop.

Men visst, det du skriver är också delvis rimligt. Det har gått att spekulera i lågräntemiljön med obligationerna som säkerheter. Men så stiger räntorna kraftigt och de där nya innehaven, som nyss varit en jättefin affär, rasar nu och pensionsbolagen har kommit på obestånd.

Om de nu haft tillåtelse att leka med pengarna på det här viset och det har de kanske haft också.
De är skuldsatta så till vida att de i framtiden ska betala ut pensioner till folk som idag sparar upp till pensionen (enskilt eller företagspensioner) hos den aktuella pensionsförvaltaren. Problemet som uppstod är att man sedan använt dessa statsobligationer som säkerhet för lån att köpa fler statsobligationer (tänk ett lån mot 0,9% ränta för att köpa statsobligationer med 1% kupongränta).

När så räntorna börjar röra sig uppåt stiger räntan på lånet samtidigt som kupongräntan på statsobligationen blir mindre attraktiv. Plötsligt vill ingen betala mer än £99 för en statsobligation om £100 med 1% kupongränta om alternativa investeringar ger 2% avkastning. Och då sitter pensionsförvaltaren med skulder som överstiger det faktiska värdet på tillgången (teknisk insolvens) och måste sälja av dem för att lösa insolvensen vilket leder till att värdet på statsobligationen faller när mängden säljare ökar och för att få investerare som kan få 3% avkastning på annat håll pressas priset till £98 vilket tvingar fram ännu större säljorder. Vad jag förstår var det ungefär vad som hände.
Citera
2022-10-01, 20:40
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Även om du ä en konspirationsteoretiker; måste du även vara ett rysstroll/apologet? Du äcklar mig.

Varför måste han vara ett "rysstroll" för att han har en negativ bild av världsekonomin och av banker och finansinstitut? Dessa är definitivt inte vänner av vanliga människor med vanliga inkomster. Se hur det gick 2008 och hur banker och finansinstitut fick dia skattefinansierade stödmiljarder för att överleva. Korrupta Banker och finansinstitut äcklar mig. Bitcoin är framtiden.
Citera
2022-10-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Varför måste han vara ett "rysstroll" för att han har en negativ bild av världsekonomin och av banker och finansinstitut? Dessa är definitivt inte vänner av vanliga människor med vanliga inkomster. Se hur det gick 2008 och hur banker och finansinstitut fick dia skattefinansierade stödmiljarder för att överleva. Korrupta Banker och finansinstitut äcklar mig. Bitcoin är framtiden.

Vet inte om du missade inlägget där svenska politiker utmålades som korrupta och Ungerska politiker beskrevs som ljushuvuden. Std rysstrolls-propaganda.
Citera
2022-10-05, 10:18
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Vet inte om du missade inlägget där svenska politiker utmålades som korrupta och Ungerska politiker beskrevs som ljushuvuden. Std rysstrolls-propaganda.

Korruption finns i alla länder inklusive Sverige. Det kan ta sig olika uttryck för olika länder och nivån av korruption varierar såklart från land till land men vi har korruption här i Sverige också. Kanske inte på det sättet att makthavare och politiekr får en massa pengar och lever lyxliv utan mer som nepotism, vänskapskorruptione, man tillsätter sin egna kompisar, partifränder osv på maktpositioner. Svenska politiker är inga änglar tvärt om. Däremot har vi inbyggt i oss vi svenskar att vi ska tro på auktoriteter, vi ska tro gott om politiker och elit
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in