2022-09-28, 14:14
Medlem
Uffe sa uttryckligen att han ville att regeringen hller 20-talet ut. Det mste vll innebra att SD slpps in i regeringen under den tiden?
Citera
2022-09-28, 14:31
Medlem
Tittar man p respektive partis hjrtefrga..s r det naturligt s att det r ekonomisk politik som kommer visa sig vara strsta sttestenen.

SDs krnfrga r migrationen.Hr r synken numera s god tillsammans med M och KD att L knappast kan klara av att stta ngra strre kppar i hjulet.

KDs dito r sjukvrden.Jag r vertygad om att vriga samarbetspartier med varm hand r beredda att lgga denna frga i KDs kn.

Fr Liberalernas del s handlar det traditionsenligt om skolan.Jag frutstter att samma gller fr L hr ssom fr KD gllande sjukvrden.

Moderaternas krna r arbetslinjen..ekonomisk politik.Hr finns klara motsttningar gllande exempelvis niv p A kassan(SD)samt hur det skall skras i bistndet(KD plus L).

Mjligen freligger visst utrymme fr Moderaterna att i ett utgngslge inte propsa p ovanstende..men sett ver hela mandatperiodens lngd s finns det knappast ngon plats ver till manvrering utanfr snkt A-kassa samt neddragningar i bistndet.

Knckfrgan ligger ngonstans hr.SD kommer vara tvungna att kompromissa med snkt A kassa samt KD och L kommer tvingas g med p nedskrningar i bistndet.

Detta lr nog ta tv veckor..minst.
Citera
2022-09-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tittar man p respektive partis hjrtefrga..s r det naturligt s att det r ekonomisk politik som kommer visa sig vara strsta sttestenen.

SDs krnfrga r migrationen.Hr r synken numera s god tillsammans med M och KD att L knappast kan klara av att stta ngra strre kppar i hjulet.

KDs dito r sjukvrden.Jag r vertygad om att vriga samarbetspartier med varm hand r beredda att lgga denna frga i KDs kn.

Fr Liberalernas del s handlar det traditionsenligt om skolan.Jag frutstter att samma gller fr L hr ssom fr KD gllande sjukvrden.

Moderaternas krna r arbetslinjen..ekonomisk politik.Hr finns klara motsttningar gllande exempelvis niv p A kassan(SD)samt hur det skall skras i bistndet(KD plus L).

Mjligen freligger visst utrymme fr Moderaterna att i ett utgngslge inte propsa p ovanstende..men sett ver hela mandatperiodens lngd s finns det knappast ngon plats ver till manvrering utanfr snkt A-kassa samt neddragningar i bistndet.

Knckfrgan ligger ngonstans hr.SD kommer vara tvungna att kompromissa med snkt A kassa samt KD och L kommer tvingas g med p nedskrningar i bistndet.

Hller helt med men skulle ven tillgga fasa in SD i regeringen. Jag kan inte se Jimmie acceptera att st utanfr hela mandatperioden om man frvntar sig att regeringsunderlaget skall hlla fr tv mandatperioder.
Citera
2022-09-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manhandled
Uffe sa uttryckligen att han ville att regeringen hller 20-talet ut. Det mste vll innebra att SD slpps in i regeringen under den tiden?

d fr vi vl hoppas p det glada 20-talet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glada_tjugotalet
Citera
2022-09-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manhandled
Hller helt med men skulle ven tillgga fasa in SD i regeringen. Jag kan inte se Jimmie acceptera att st utanfr hela mandatperioden om man frvntar sig att regeringsunderlaget skall hlla fr tv mandatperioder.

Knns relativt naturligt att om vi anlgger en tidsrymd om tta r p detta,s mste det tminstone i utgngslget antyda att SD intrder som regeringsparti efter valet 2026.
Annat ponerar ju onekligen minst en rejl regeringsombildning under innevarande mandatperiod 22-26..och det kan knappast vara en utgngspunkt i nuvarande frhandlingar.
Jag tror sledes att SD knappast kommer att intrda i blgul regering fre riksdagsvalet 2026,och jag r helt sker p att partiet redan tagit hjd fr detta scenario.
Jag tycker redan det visat sig s smtt via de frdelade presidieposterna exempelvis.Utdelningen dr r fr SD hgre n vad valet av Andreas Norlen till Talman som enskilt faktum skulle berttiga till.
Citera
2022-09-28, 15:07
Medlem
Det skall nog g bra. I princip har dom nog kommit verens om det mesta redan nu samtidigt som Kristersson nu nd, ftt ytterligare lite tid av Talmannen att nd sondera terrngen lite. Vilket aldrig kan vara fel nd egentligen. Fr det kan ju hnda att det gr att f std i ngon eller ngra andra frgor ven ver blockgrnserna. Men i vrigt s r detta ett rtt s stabilt och bra regeringsunderlag. S till vida att vi inte ser fler som ej trycker p knapparna nr det skall vara votering om olika saker. Fr sdant om ngot kan stlla till det.

Det borde definitivt infras en nrvaroplikt fr politiker, helt klart.
Citera
2022-09-28, 15:08
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Nje nja skulle nog vilja pst slpper SD frgan om A Kassan d kommer man tappa vljare till nsta val och det vet dem ocks om, Fr vet mnga vljare gick dit frn S pga dem lovade kmpa mot lgre Drivmedelskostnaderna samt inte frsmrad A kassa s den dr r jobbigt detta kan ta sin tid
Citera
2022-09-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Nje nja skulle nog vilja pst slpper SD frgan om A Kassan d kommer man tappa vljare till nsta val och det vet dem ocks om, Fr vet mnga vljare gick dit frn S pga dem lovade kmpa mot lgre Drivmedelskostnaderna samt inte frsmrad A kassa s den dr r jobbigt detta kan ta sin tid

Visst r framfrallt A Kassan en jobbig sak fr SD att kompromissa om..men s hr r det i ett politiskt samarbete med tre andra partier.
SD kan knappast frutstta att de kommer att f igenom all sin krnpolitik.Inget parti kan f det i den konstellation som kallas den blgula(blbruna av MP).

Det finns i detta sammanhang en motpart..Moderaterna..som i stort sett r likvrdiga i storlek.

Det vnds skert p varje sten i frhandlingarna..men hur Moderaterna skall kunna kra sin absoluta hjrtefrga..arbetslinjen framfr bidragslinjen..utan att snka den av Covidepidemin dopade A kassan vergr nog mitt frstnd.
Citera
2022-09-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte

Tycker nog inte att A-kassefrgan borde vara ngot strre problem egentligen. A-kassa ska ju vara en temporr form av ersttning och inte ett stt att frsrja sig p ngon lngre tid. Man kan ju d ha en hgre ersttningsniv den frsta tiden och sedan en nedtrappning s att folk inte lockas att kvarstanna i bidragssystem. Det rder ju brist p arbetskraft inom mnga sektorer s istllet fr lnga perioder av A-kassa borde vl mjligheter till betald omskolning infras. Passiv tid i bidrag r varken bra fr den enskilde eller samhllet.

Alla de vinnande partierna r vl i grunden verens om att alla som kan jobba ska jobba eller utbilda sig. Den strsta frgan p omrdet r vl istllet skrpta krav fr att f del av vlfrdssystemet? Samt motkrav fr bidrag? Dr kan nog de vinnande partierna tnkas ha en stark samsyn som frenklar mjligheten att hitta en kompromiss i A-kassefrgan.
Citera
2022-09-28, 16:15
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ja det lser han nog. Rtt mycket som ska synkas med 4 partier s tiden lr behvas
Mycket var nog ganska synkat i frvg, i alla fall med KD+M+SD.
De har ju gtt till val tillsammans fr en ny regering.
Citera
2022-09-28, 16:17
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Lt p presskonferensen att de kommit vldigt lngt men har en del kvar att lsa.

Frutom talmannen som ju r klar tror jag ven att regering + ministrar, utskottsordfranden (vilket parti samt vem som tar vilket) och mycket av sakpolitiken redan r klar. Att det kommunicerats att SD fr ordfrande/vice ordfrande i tta utskott tyder med mycket stor sannolikhet p att SD slppt kravet p en plats i regeringen.

Vad det handlar om nu r detaljer samt en plan/ett system fr genomfrandet. SD vet att om de gr som Vnsterpartiet och blir drrmatta (man slpper fram regeringar med lften som inte fljs upp) blir man ett 10% parti 2026. Drfr r det rimligt att det nu sker frhandlingar rrande implementeringen dr vissa saker implementeras omgende (typ hrdare asyllagar/integrationslagar p omrden som redan r utredda och drmed kan klubbas direkt) medan andra fr ett datum eller implementeras stegvis (blir vl framfrallt i delar av asyl och kriminalpolitiken dr snaran kommer att dras t allt mer i flera steg).

Ngot annat som r viktigt r att redan nu definiera specifikationerna fr framtida utredningar som mste ske innan lagar kan klubbas. Mycket av sossarnas frhalande av frndringar och tstramningar handlade om att man hade snva utredningar som behvdes tas om flera gnger. Drfr kunde Ygeman och Johansson sga att de hller p att gra det svrare att bli svensk medborgare trots att man hllt p i fyra r (och behvde 3 till s sent som i vras), man hade gjort utredningarna fr snva s att de behvde gras om flera gnger.

Jag tror de har kommit lngre och arbetar redan p budgeten som r en del i puzzlet och ska vara inlmnad snart ocks.
Citera
2022-09-28, 16:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja med strsta sannolikhet. Dremot s blir det svrare fr honom att hlla ihop denne regering under hela mandatperioden ut.

Jag tror ocks de fr ihop en verenskommelse ganska fort, frgan r om den hller nr L-ledamter brjar rsta efter sitt personliga "samvete" istllet fr verenskommelsen och deras vljares vilja. Dags att frska locka ver lite centerpartister till regeringsblocket fr att skra regeringen nu nr Annie skall avg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in