Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-29, 17:20
  #85
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Från wikipedia:
"A border may have been:
Agreed by the countries on both sides
Imposed by the country on one side
Imposed by third parties, e.g. an international conference
Inherited from a former state, colonial power or aristocratic territory
Inherited from a former internal border, such as within the former Soviet Union
Never formally defined."
https://en.wikipedia.org/wiki/Border#Political_borders

Dvs jag har hyfsat rätt enligt detta. Där finns ingen internationell lag för det som "gäller alla gränser".

Jag tror många som försöker förstå detta krig har missförståelser omkring ramverk. De tror det finns fler objektiva ramverk som alla någon gång i historien har godkänt, än vad som finns. T ex att det finns en internationell lag som alla lyder under, och att den upprättshålls av någon (utan att de tänker på vem, de har bara en osynlig polis och domare som förutsättning) etc.

Internationell lag fungerar helt enkelt annorlunda än den lag som vi som individer följer i det omgivande samhället.
Lite svårt att förstå vad dessa hårklyverier om erkända gränser syftar till. Det fanns exakt noll stater eller organisationer som hävdade att Krim och Donbas inte tillhörde Ukraina före 2014. På samma sätt fanns det ingen öht som hävdade att Kherson inte tillhörde Ukraina innan februari 2022.

Det är alltså inget som en internstionell skiljedomstol behöver ägna fem minuter åt. Det är inte fiskevatten eller gränsen i Kashmir eller Tibet vi talar om:
- Ryssland har genomfört ett anfallskrig och erövrat landområden som de nu tänker annektera.
- Självklart accepteras detta inte av någon civiliserad stat, lika lite som annekteringen av Krim har erkänts.
Citera
2022-09-29, 17:22
  #86
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
VARFÖR utför inte Ukraina, EU och USA en folkomröstning i dessa områden????

VARFÖR???

Om man nu är vuxen i rummet skulle ju detta innebära en ingång till förhandlingar och en fred.

..nånting är djävligt skumt...

Du menar väst är vuxna nog att hålla korrekta demokratiskt folkomröstningar om vad Ryssland ska tillåtas och inte lol? Det är ju som att låta Ryssland rösta om Gotland

Iofs kan ju utlänningar rösta i Sverige, till och med en utländsk makt Nyans kan ta över Sverige med omröstningar... Demokrati i sitt esse.

Kanske går att lösa ändå där borta i krigsområdena trots allt.
Citera
2022-09-29, 17:23
  #87
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag bara tolkar det som att ryssarna nu avslutat jobbet.

Detta kommer att avgöras på slagfältet.

Att en stat anordnar en falsk folkröstning om en annan stats territorium betyder egentligen ingenting alls. Om Sverige anordnar en falsk folkomröstning huruvida Hawaii ska bli en del av Sverige och Ja-sidan vinner, så förändrar det ingenting för Hawaiis del. Hawaii tillhör fortfarande USA.

Försöker Sverige ta Hawaii med våld, eftersom det nu "är Sveriges territorium", då får Sverige en slägga på huvudet av USA.
Citera
2022-09-29, 17:27
  #88
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Lite svårt att förstå vad dessa hårklyverier om erkända gränser syftar till. Det fanns exakt noll stater eller organisationer som hävdade att Krim och Donbas inte tillhörde Ukraina före 2014. På samma sätt fanns det ingen öht som hävdade att Kherson inte tillhörde Ukraina innan februari 2022.

Det är alltså inget som en internstionell skiljedomstol behöver ägna fem minuter åt. Det är inte fiskevatten eller gränsen i Kashmir eller Tibet vi talar om:
- Ryssland har genomfört ett anfallskrig och erövrat landområden som de nu tänker annektera.
- Självklart accepteras detta inte av någon civiliserad stat, lika lite som annekteringen av Krim har erkänts.

Det syftar till bättre förståelse av vad internationell lag är, och vad en gränstvist egentligen är. Jag har själv lärt mig det vid detta krig, min förståelse var före det väldigt grumlig.
Citera
2022-09-29, 17:28
  #89
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Är det sant att Zelensky hotade de som vågade rösta med 5 års fängelse? Isåfall är ju valresultatet inte överraskande.
Deltgande i de olagliga folkomröstningarna har diskuterats tidigare. Jag menar att svensk lag soklart gör att organisatörerna skyldiga till högförräderi, liksom förmodligen funktionärerna.

Vad gäller de röstande är läget mer oklart, för om valet är ogiltigt så har de ju egentligen inte gjort något för att sönderdela landet genom att rösta. Om man sedan hävdar att rösterna aldrig räknats ordentligt så blir deras skuld än mindre. Men de är definitivt inte uppenbart oskyldiga till högförräderi om de frivilligt deltar i en folkomröstning arrangerad av ockupationsmakten med syfte att avstycka och annektera området där de bor.

Rent praktiskt blir det omöjligt att lagföra tusentals för det hypotetiska brottet, men kärringen som räknar blanka röster i TV får skaka galler. Eller flytta till Z-land.
Citera
2022-09-29, 17:28
  #90
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Oj, oj. Ryssland kommer att få betala för detta. De är redan paria och de kommer att bli ett förvuxet Nordkorea för generationer. Brölande medlemmar av Duman och lögner på rad är det vi kommer att minnas när dörren stängs till Mordor.
Fast en babbe- och negerinfesterad västvärld är ju inte så mycket att ha att göra med. Planetens framtid finns ju inte i Swedistan direkt. USA lär också falla under tyngden av alla snyltgäster från tredje världen. Förvaltarskapet över planeten tillfaller då Ryssland och Kina.
Citera
2022-09-29, 17:32
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Du menar väst är vuxna nog att hålla korrekta demokratiskt folkomröstningar om vad Ryssland ska tillåtas och inte lol? Det är ju som att låta Ryssland rösta om Gotland

Iofs kan ju utlänningar rösta i Sverige, till och med en utländsk makt Nyans kan ta över Sverige med omröstningar... Demokrati i sitt esse.

Kanske går att lösa ändå där borta i krigsområdena trots allt.
Det har ju hållits folkomröstning en gång tidigare, vilken då underkändes.

Jag menar att en folkomröstning är väl en väl grundad ingång till fredsförhandlingar.
OM det nu skulle vara på det viset att runt 90% skulle vilja till höra Ryssland
så låt de bli en del.
Samtidigt skulle då sannorlikt rest. Ukraina bli ett fritt oberoende land.
Och förh.vis kunde krisen i europa vara över.
Är det någon som har ett bättre förslag så skriv gärna det.
Citera
2022-09-29, 17:32
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Men Kosovo var ju helt ok att - med hjälp av nato - bomba till sig sin existens.
Det har varit en väpnad konflikt där i över 8 år pga en anledning att väldigt många människor inte ville tillhöra UA längre.
Sluta låtsas att ni bryr er om ett korrupt u-land bara för att smeka era pk-egon.

Var väl ingen konflikt i Kherzon och Zaporizjczja? Var väl dessutom en väpnad konflikt där för att Ryssland pumpade in vapen och folk annars har väl ukraina tagit tillbaka delar redan 2015
Citera
2022-09-29, 17:32
  #93
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det syftar till bättre förståelse av vad internationell lag är, och vad en gränstvist egentligen är. Jag har själv lärt mig det vid detta krig, min förståelse var före det väldigt grumlig.
Jovisst, men hur får du en invasion, ockupation och annektering av delar av ett grannland att bli en ”gränstvist”?

Jag ser en OT-diskussion som några av oklara skäl vill få att gälla juridiska frågot om gränser, när Ryssland solklart bryter mot all internationell rätt man kan föreställa sig.
Citera
2022-09-29, 17:32
  #94
Medlem
KillPus avatar
Ha ha ryZZidioter fortsätter med sina "storryZZland" lekar...som kommer sänka landet ännu djupare ner i skiten. Landet måste ha mest efterblivna befolkning i världen. Samtidigt som styrande badar i lux och leker med folkets liv accepterar "folket" allt detta sker utan att protestera...
Citera
2022-09-29, 17:34
  #95
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag menar att svensk lag soklart gör att organisatörerna skyldiga till högförräderi, liksom förmodligen funktionärerna.

Ja, att vara med och organisera och medverka som funktionär i en sådan här folkomröstning måste ses som högförräderi. Vad de gör är ju att hjälpa en främmande stat ta över det egna landets territorium.

Livstids fängelse borde vara ett minimum för ett sådant här grovt brott.
Citera
2022-09-29, 17:34
  #96
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jovisst, men hur får du en invasion, ockupation och annektering av delar av ett grannland att bli en ”gränstvist”?

Jag ser en OT-diskussion som några av oklara skäl vill få att gälla juridiska frågot om gränser, när Ryssland solklart bryter mot all internationell rätt man kan föreställa sig.

Tråden är helt juridisk till sin natur.

Edit: Ett konkret exempel är att någon felaktigt påstod att 174 länder hade erkänt Ukrainas gräns.
Vad händer då vid fredsförhandling mellan Ukraina och Ryssland, och där uppkommer ett resultat? Ska alla 174 länder erkänna det? Finns där "internationell lag"-instans som ska godkänna förhandlingens resultat?

Nej, det är bilateralt. Om Ukraina och Ryssland blir eniga om att gränsen går ett nytt ställe, så är det så.

Förståelse spelar roll.
__________________
Senast redigerad av psychicsailor 2022-09-29 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in