Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-01, 11:44
  #1
Medlem
matsqqs avatar
Går det logiskt att sluta sig till hur detta spår borde se ut om det fanns någon sanning i det endast genom att dra slutsats för slutsats.

Tycker just tillvägagångssättet kan göra att det kan vara värt en egen tråd.

Sen kanske allt troligen åker i papperskorgen på orimligheter, men jag tycker hur som helst det är en intressant och inte minst rolig övning.

Inte minst för att se svagheterna i polisspåret.

Men utångspunkten för att testa teorin måste vara positiv initalt (som vid all BRAINSTORMING), se HUR det hade kunnat ske OM vi visste att spåret var sant.

DÄREFTER använder man kritik mot skapelsen och ser var de största problemen sitter.

----

Jag tänker så här :

Om det finns någon sanning i polisspåret så borde G & Ö vara inblandade.

Då vet vi att G & Ö hade lägenheter längs mördarens flyktväg, en av dessa lägenheter hade väl till och med väldigt bra uppsikt (helikopter-vy) över den väg som GM flydde ...

Platsen har väl därför troligen betydelse och då borde avlyssning av Palmes telefon eller ett mötesscenarie vara något som skulle kunna rädda det.

Detta är dock svårt att få ihop med att biobesöket verkade sent bestämt och spontant. Så detta är säkert en svag punkt i resonemangen.

Vi vet också att i boken "Inuti Labyrinten" finns mycket kritik mot polisman Helin som denna dag satt i sambandscentralen men enligt författarna troligen fördröjde/försenade mordjakten genom sitt agerande som de ansåg bröt mot praxis på flera punkter.

Det intressanta är att han skulle egentligen varit med i piketen - då troligen en sammansvärjd !?

Min tanke är nu att detta kan ha samband med de beryktade polismötena i Gamla Stan - att flera poliser de facto var inblandade.

Men polisernas enda uppgift är troligen att fördröja och försinka mördarjakten (och ev underlätta för GM).

Däremot tror jag inte alls på att skytten enkelt ska kunna spåras till dessa.

Så sugna på att skaka galler och skapa uppståndelse var de nog inte.

Varför inte en helt extern inkallad Sydafrikan (Ö hade ju enligt uppgift kontakter i Sydafrika) som fått vara i landet ett tag.

Som sagt - absolut inte en polisman som skytt - det vore alldeles för riskfyllt om han åkte fast.

Nu finns det ju en sydafrikansk möjlig torped som lämnade Arlanda samma dag.

En av bilderna i slidern på nedan artikel liknar ju minsann väldigt mycket den man som förföljde Palme vid bokhandeln och NF:s observation.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-palmemordet

Invändning här är förstås att det nog vore riktigt korkat att ha samma kläder som vid mordtillfället. (svag punkt där i det resonemanget)

När det gäller bilen som parkerades om av G så tänker jag följande.

Piketen med G skulle inte ALLS vara i denna änden av stan - men omparkeringen ger piketen & polismännen alibi att befinna sig på en plats där den inte alls borde vara.

Nämligen nära den beryktade mordplatsen.

Vi har väl bara polisernas ord på att bilen verkligen parkerades om - den kanske redan stod på plats sen flera veckor och gav dem möjlighet att få vara nära mordplatsen vid morstillfället.

Men då måste man förstås vet att mördaren ska kunna fly denna väg (svaghet i denna punkt).

EN annan punkt är mordtillfället/mordplatsen.

I TP:s så kallade "sektbibel" sägs att detta var en plats där Palme ofta var obevakad.

Hade man kanske till och med börjat med valet av plats och sedan snarare inväntat när tillfälle bjöds.

Det kan ju hända att Palme i sin gyllene triangel vid hemmet (obevakade triangeln) hade annat typ av skydd/övervakning som inte fanns i denna del av stan.

Angånde det jag skrev om att man kan ha haft närvaro vid mordplatsen men ändå släppt igenom mördaren så gör Gedda ett häpnandsväckande erkännande i en tidningsartikel.

"Varför stoppade jag inte väskmannen"

Trots att de har signalement på en man med väska låter de en man med detta signalement försvinna förbi dem utan att stoppa honom .

Varför gör Gedda i så fall ett sånt erkännande, kan någon ha sett dem släppa förbi den mannen ?

Ytterligare en sak in detta är att Palme vid mordtllfället tycks omgärdad av misstänkta personer och platser med kopplingar lite kors och tvärs.

Thulehuset där vakten AK har en far som jobbar på Contra, skandiamannen som kliver ut därifrån och ev försöker få in utredningen på galet spår och i så fall leda bort signalementet från väskmannen.

Kan polisspåret vara sant samtidigt med Stay Behind-spåret.

Sen finns naturligtvis svårigheter i att ju störrde detta växer - ju lättare att någon del i kedjan spricker och någon avslöjar det hela.

Det finns mer att skriva - tex att Ö skrev ut sig samma dag från sjukhus men jag börjar tröttna

---

När det gäller bilen som parkerades om skrev jag tidigare (spekulativt):

Bilen som parkerades om kan ha används som en plats för mördaren att
1) om tillfälle gavs snabbt dumpa mordvapnet under fordonet
2) ägaren till bilen, polisman Djurfeldt (nära vän till den ökände Ö) blev strax efter skotten lämnad helt ensam vid denna bil och hade då tillfälle att dumpa mordvapnet i Ö:s lägenhet.

---

Sen reagerade på när jag hör vad polismen Djurfeldt säger här:

https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

6:20 in i videon kommer ett häpnadsväckande uttalande från DJurfeldt...

"När vi nu söker David Bagares Gata ner så måste vi ju stanna till vid varje port och titta in, titta bakom och under bilar så det inte finns nånting där."

Glo under bilar efter mördaren , WTF ? Tror han att mördaren ligger under en bil ? Vad tror ni han rimligen kan tala om här ?

Det låter för mig extremt långsökt att leta under bilar när de flesta ens i programmen om polisspåret kommit på tanken att mördaren kan dumpa ett vapen där, eller att man i vinterkyla ska springa uppför alla trapport för att sedan lägga sig under en bil ...

Ligger ett vapen därunder kommer det ju efter ett sådant statsministermord också dyka upp när ägaren försvinner med sin bil så det borde väl långt ifrån vara prio 1 att leta där ?

Kan han här ha gett ett ALIBI för OM någon råkat ha sett och senare frontas med att han betedde sig väldigt märkligt efter mordet

Nämligen att han lade sig ned på alla fyra en kort stund och grävde under bilen och fick fram vapnet, stoppade det i en plastkasse och bar in det i Ö:s lägenhet.

...

Bilen har som sagt parkerats alldeles bredvid Ö:s lägenhet ...

"D blev sedan kvar ensam vid sin nyligen omparkerade bil"

---

Olle Minell påstod i programmet att det sista LJ såg av mördaren var precis invid D:s bil ..
Citera
2022-10-01, 12:01
  #2
Medlem
6stringlevins avatar
Det svåraste att smälta är att de skulle flyttat en bil där uppe på kullen. Hur sannolikt är det.

Så sent är inte beskedet om att de skulle gå på bio. Det fanns som ett alternativ hela dagen.

Om de är inblandade så är de naturligtvis inte ensamma, de som sitter i bussen.

De enklaste måste ju vara att identifiera den blonda neandethalmännskian av "frank andersson typ" som bevisligen deltog i operationen.
Hur många sådana finns inom svensk säkerhets-tjänst? Många måste ju veta vem det är, även på andra avdelningar då de hoppar runt.
Citera
2022-10-01, 13:24
  #3
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det svåraste att smälta är att de skulle flyttat en bil där uppe på kullen. Hur sannolikt är det.

Så sent är inte beskedet om att de skulle gå på bio. Det fanns som ett alternativ hela dagen.

Om de är inblandade så är de naturligtvis inte ensamma, de som sitter i bussen.

De enklaste måste ju vara att identifiera den blonda neandethalmännskian av "frank andersson typ" som bevisligen deltog i operationen.
Hur många sådana finns inom svensk säkerhets-tjänst? Många måste ju veta vem det är, även på andra avdelningar då de hoppar runt.
Just det biobesöket , ja , det är något jag inte har 100% kolla på men sökte bakåt i tråden och här låter det som att det var 8-tiden men att det kan ha funnits lösa planer tidigare.

Var ju samtal från Aspling (SB) strax innan Palme drog.
https://wpu.nu/images/4/4a/Pol-1986-..._tfnsamtal.pdf

När det gäller mötesscenariot (platsen) är det förstås möjligt att blanda in att någon vid Thulehuset skulle lämna de stulna dokument om Harvard-affären eller liknande.
Citera
2022-10-01, 13:41
  #4
Medlem
matsqqs avatar
En annan tanke som jag har är att man ofta ser det som OLIKA spår - Sydafrika, Stay Behind, Skandiamammen, Polisspåret men att det möjligen skulle kunna ligga något i TVÅ eller FLERA av spåren samtidigt ...

Vid mordplatsen/mordtillfället var ju många olika saker runt om åtminstone MÖJLIGT att "misstänkta" .

Tänker på SE:s beteende och det hus han kom ut ifrån, vakten AK som jobbade där, AB som jobbade på Bofors, Holmérs koppling till Ö, pengar från HH till Ö:s firma som ev. betalning, Ö:s eventuella koppling till Sydafrika etc etc.

Många av spåren går "högerut".

Naturligtvis med förståelse för att ju större operation , ju lättare att det spricker, men å andra sidan har vi ju hemlighetsmakeriet runt Stay Behind ... (något som man de facto lyckades hålla rätt hemligt)
Citera
2022-10-17, 15:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Nu finns det ju en sydafrikansk möjlig torped som lämnade Arlanda samma dag.

En av bilderna i slidern på nedan artikel liknar ju minsann väldigt mycket den man som förföljde Palme vid bokhandeln och NF:s observation.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-palmemordet

Arlandamannen kan avskrivas. Borgnäs grävde i råmaterialet på SVT och kunde konstatera att han inte alls liknade de Kock, var mycket äldre, pratade svenska och visade upp ett svenskt pass.
Citera
2022-10-29, 21:49
  #6
Medlem
matsqqs avatar
Intressant ,
39:24 in i denna videon har man också samma ideér om bilen som ett sätt att dumpa vapnet.

Jag hade inte sett detta tidigare

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk

Tydligen hukade GM ev vid bilen ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback