Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-03, 00:38
  #1
Medlem
Bo-Gerards avatar
För ett tag sedan var jag och såg en teaterföreställning på dramaten vilket inte hör till vanligheterna. Föreställningen hette "Natthärberget" och i slutet av den så springer en av skådespelarna ut på scen och säger "skådespelaren har hängt sig!". Efter det blir det tyst och för en sekund så tror jag det är allvar men sen är det ännu en kort sekvens med alla andra skåpdespelarna med så det var såklart ingen som hade dött på riktigt.

Min fråga är vad detta betyder? I föreställningen fanns ingen karaktär som hette "skådespelaren" och det hela kändes väldigt out of place. Är det något som kan sägas på teater för att väcka dramatik eller något som ens förekommer i andra teatersammanhang? Kan vara så att jag hörde fel men är ganska säker på att de sa just den raden.

I föreställningen fanns ingen karaktär som hette "skådespelaren" och det hela kändes väldigt out of place och konstigt. Kanske någon som är mer erfaren av teater kan ge mig svar på min fråga.
__________________
Senast redigerad av Bo-Gerard 2022-10-03 kl. 00:48.
Citera
2022-10-03, 00:43
  #2
Avstängd
AuticaMinores avatar
Ändra rubriken i din TS för satan! Du skrämde slag på mig Kan i övrigt inte hjälpa dig tyvärr.
Citera
2022-10-03, 00:49
  #3
Medlem
Bo-Gerards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Ändra rubriken i din TS för satan! Du skrämde slag på mig Kan i övrigt inte hjälpa dig tyvärr.

Ja lite så kände jag på teatern hahah. Men jag har ändrat nu, får hoppas folk ändå går in och läser ändå utan chock-värdet.
Citera
2022-10-03, 01:00
  #4
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Gerard
För ett tag sedan var jag och såg en teaterföreställning på dramaten vilket inte hör till vanligheterna. Föreställningen hette "Natthärberget" och i slutet av den så springer en av skådespelarna ut på scen och säger "skådespelaren har hängt sig!". Efter det blir det tyst och för en sekund så tror jag det är allvar men sen är det ännu en kort sekvens med alla andra skåpdespelarna med så det var såklart ingen som hade dött på riktigt.

Min fråga är vad detta betyder? I föreställningen fanns ingen karaktär som hette "skådespelaren" och det hela kändes väldigt out of place. Är det något som kan sägas på teater för att väcka dramatik eller något som ens förekommer i andra teatersammanhang? Kan vara så att jag hörde fel men är ganska säker på att de sa just den raden.

I föreställningen fanns ingen karaktär som hette "skådespelaren" och det hela kändes väldigt out of place och konstigt. Kanske någon som är mer erfaren av teater kan ge mig svar på min fråga.

Googlade lite. Tydligen innehåller pjäsen ett självmord i slutet men "off stage".
Står så här om ploten "
During a bitter quarrel with Nastya, the Baron steps outside. Satin and the others begin singing, but they break off when the Baron bursts in with the news of Actor's suicide, to which Satin retorts: "You spoiled the song, you idiot".
Citera
2022-10-03, 01:04
  #5
Medlem
Bo-Gerards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Googlade lite. Tydligen innehåller pjäsen ett självmord i slutet men "off stage".
Står så här om ploten "
During a bitter quarrel with Nastya, the Baron steps outside. Satin and the others begin singing, but they break off when the Baron bursts in with the news of Actor's suicide, to which Satin retorts: "You spoiled the song, you idiot".

Hittade inte det själv men förklarar ju allt, tack så mycket för hjälpen!
Citera
2022-10-03, 01:10
  #6
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Gerard
Hittade inte det själv men förklarar ju allt, tack så mycket för hjälpen!

Google är min vän😉. Jag tog reda på vad pjäsen hette på engelska och gick in på den engelska Wikipediasidan och läste ploten. Nu är ju inte Wikipedia en direkt säker källa då vem som helst kan editera men jag tror ändå pjäsens handling stämmer.😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in