2022-10-04, 00:20
Medlem
iskrivandestunds avatar
När vi ånyo står på randen till ett hotande kärnvapenkrig kan det vara dags att minnas denne unge ungerske fysiker som var först med att inse att atombomben skulle kunna bli en fysisk verklighet. Som jude hade Leo nyligen gått i exil från Tyskland. Han fick insikten den 12e september 1933 när han mitt i London väntade på att få gå över gatan vid ett trafikljus. Leo blev under resten av sitt liv intimt förknippad med atombombens historia. Från och med denna första insikt kom han att göra allt för att Nazityskland inte skulle hinna före.

I sin iver att förhindra att Tyskland inte skulle bli först skrev Leo 1939 det berömda brevet till president Roosevelt som ledde till att Manhattanprojektet påbörjades. För att ge brevet politisk tyngd sökte han i New York upp sin gamle vän Albert Einstein och övertygade honom att ställa upp som brevets undertecknare. Under inledningen av projektet byggde han (i enlighet med sitt eget patent från 1934) tillsammans med Enrico Fermi världens första kärnreaktor mitt under en park i mitten av Chicago.

Mot slutet av Manhattanprojektetet ställde Leo sig i spetsen för de drygt 100 fysiker som inom projektet försökte förhindra att atombomben skulle användas militärt. I stället borde den endast demonstreras för japanerna för att övertyga dem om att sluta fred. Resten av livet förde Leo förgäves en nedrustningskampanj mot kärnvapnen. Han lobbade bland annat mycket intensivt i Senaten och blev så småningom anklagad för oamerikansk verksamhet. Han blev nästan dragen inför McCarthy tribunalen.

BBC World Service har gjort en radiodokumentär om Leo Szilard i sju korta avsnitt. Här är länken till det första avsnittet.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08mdypb

Serien fortsätter i omedelbar följd med en serie om superspionen Klaus Fuchs som var en nyckelperson under Manhattanprojektet och som sedan hjälpte britterna bygga sin bomb medan han hela tiden höll Sovjet fullt informerat.

Lyssna gärna och diskutera här i tråden om vad ni tycker om Leo.
Senast redigerad av iskrivandestund 2022-10-04 kl. 00:24.
Citera
2022-10-04, 15:04
Medlem
nerdnerds avatar
Det är även rätt mycket om Leo i Richard Rhodes’ bok The Making of the Atomic Bomb (sv övers: Det sista vapnet: hur atombomben kom till).

I besvikelsen över att atombomben faktiskt användes mot Japan, och om vilka fasor hans expertområde fysik kunde ställa till med, sadlade han sedan om och blev biolog.

Jag kände till förut om brevet med Einstein, men inte att det var om kylskåp som de hade hade jobbat på förut! (Kanske glömt…).

Spännande liv iaf.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leo_Szilard
Citera
2022-10-04, 20:43
Medlem
iskrivandestunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
I besvikelsen över att atombomben faktiskt användes mot Japan, och om vilka fasor hans expertområde fysik kunde ställa till med, sadlade han sedan om och blev biolog.

Jag kände till förut om brevet med Einstein, men inte att det var om kylskåp som de hade hade jobbat på förut! (Kanske glömt…).
Jo, jag kände till arbetet med kylskåpstekniken som faktiskt var en vidareutveckling av von Platens patent. Likaledes visste jag att han sadlade om till biolog men jag tyckte inte att jag kunde ta med allt.

Historien har faktiskt en stark svensk anknytning via Lise Meitner som upptäckte nukleär fission medan hon 1938 var på flykt till Sverige undan nazismen. Tillsammans med tyskarna Otto Hahn och Fritz Strassmann hade hon satt upp ett experiment där de bombarderade uran med neutroner. Reslutaten från experimenten kom inte fram förrän efter hon hade flytt. Hon bodde tillfälligt någonstans i Göteborgs skärgård när hon fick ett brev från Hahn, som berättade om resultaten. Tyskarna hade svårt att tolka resultaten. Lise Meitner förstod strax att experimentet hade resulterat i fission. I februari 1939 publicerade hon denna insikt i Nature tillsammans med sin brorson Otto Frisch, som hon också samarbetade med.

Det här resultatet blev en världssensation inom fysikvärlden. Leo Szilards patent hade just förlorat sin hemligstämpel och anden var nu ute ur flaskan. Alla fysiker som arbetade inom området förstod implikationen. Atombomben låg nu inom möjligheterna gräns.

För den som har en stadig kassa finns ett välbevarat exemplar av denna volym av Nature tillgänglig att köpa antekvariskt för cirka 30000 kronor. Tyvärr är det inte från mig...
Senast redigerad av iskrivandestund 2022-10-04 kl. 20:56. Anledning: Förtydligande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in