Sedan tminstone igr har jag problem att hitta ngon sida alls bland frstasidorna i aftonbladet.se i WM (men jag kunde se den sida du lnkade). Bara WM header kommer lngst upp (jag klickade lnken fr klockslaget fr att komma dit). Mest har jag provat sidor frn augusti och september, men ven tidigare. Nu fick ju Snake samma problem.
Allt annat jag provat genom WM fungerar, t.ex. 5 andra tidningars frstasidor. Jag har t.ex. krt mycket mot Expressen i WM de senaste tv dagarna. Inte ett fel.
Jag har enbart skt p frstasidor. Din lnk gick vl till en artikel.
Givetvis kan jag se aftonbladet utan WM. Och tidigare har jag ven kunnat se aftonbladet dr. Sidorna finns ju sparade och lnkana dit r klickbara. 91.000 totalt fr domnen
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 11:02.
Ok, tog en titt nu p den lnken du hade problem med.
Felet som hnder r att Aftonbladet har en "megaAd-placeholder" som mste klickas bort av beskaren. Men nr Wayback ska visa den sparade sidan s lyckas de inte f till det som behvs fr att klicka bort den.
Felet som hnder r att Aftonbladet har en "megaAd-placeholder" som mste klickas bort av beskaren. Men nr Wayback ska visa den sparade sidan s lyckas de inte f till det som behvs fr att klicka bort den.
Nja, frstasidan blir otillgnlig i Wayback Machine eftersom Wayback inte hanterar helsidesbannern p rtt stt.
Wayback har gjort Aftonbladets frstasida otillgnglig i sitt register.
Det finns 91.000 sidor nedladdade frn Sveriges kanske mest spridda tidning och de r nu otillgngliga fr alla som inte vet vilket trix man skall anvnda fr att manipulera kllkoden. ven om man vet det blir det trgt.
Den har fungerat tidigare. Jag kan inte sga exakt nr det brjade. Det r notabelt att man noterar det strax efter valet.
Vet inte heller exakt nr Aftonbladet brjade med det men det har inget med det svenska valet att gra.
Slpp konspirationsteorierna
Nog har jag anvnt Wayback p Aftonbladets frstasida efter 2018. Det skulle Wayback ha upptckt fr lnge sedan fr Sveriges strsta tidning, med 91.000 lagrade sidor
Nog har jag anvnt Wayback p Aftonbladets frstasida efter 2018. Det skulle Wayback ha upptckt fr lnge sedan fr Sveriges strsta tidning, med 91.000 lagrade sidor
Som sagt, jag vet ej nr Aftonbladet ndrade detta.
Jag tog bara ett slumpmssigt datum en bra tid tillbaks fr att visa fenomenet.
Om du vill roa dig med att dag fr dag jobba dig bakt fr att hitta nr Aftonbladet gjorde denna ndring s kan du sklart gra s, men jag tnker inte gra det.
Som sagt, jag vet ej nr Aftonbladet ndrade detta.
Jag tog bara ett slumpmssigt datum en bra tid tillbaks fr att visa fenomenet.
Om du vill roa dig med att dag fr dag jobba dig bakt fr att hitta nr Aftonbladet gjorde denna ndring s kan du sklart gra s, men jag tnker inte gra det.
Det sger nd inget eftersom en frndring ven kan ha skett hos Wayback.
Det sger nd inget eftersom en frndring ven kan ha skett hos Wayback.
Ja visst kan de ha ndrat saker, men inte p det stt som du tror och antyder.
Wayback har EJ blockat alla frstasidor i sina register.
Vid ngon tidpunkt s har Aftonbladet lagt in en helsidesannons p sin frstasida.
Av ngon anledning s kan Wayback ej visa denna korrekt s att beskaren (enkelt) kan f bort den.
Svrare n s r det ej. Det r ej en konspiration fr att frhindra dig eller andra att kunna ta del av sparade sidor frn Aftonbladet.
Detta r utdaterad text: se nedan
Jag r inte van att anvnda Chromes utvecklarverktyg som det ser ut nu, s du fr grna beskriva nrmare hur man gr. (man trycker ctrl/shift/I)
Men jag skte i sidans kllkod (man trycker bara ctrl/U) och d hittar jag inte den "div" som du har markerat. Det finns fem frekomster av "megaAd" p denna sida, men jag ser ingen div
Detta skall naturligtvis inte de som r intresserade av att veta vad Aftonbladet skrev under valet, behva g in i.
Edit
Nu fick jag sk att fungera i utvecklarverktyget. D gr det att ta bort diven och sidan fungerar.
Men diven syns inte om man sker med ctr/U Det finns tydligen kod i sidan som inte kommer fram med ctr/U (+ctr/F). Vad kan det bero p?
Var ligger skillnaden i att ska i sidans kllkod med det "vanliga" ctr/U och att ska med utvecklingsverktyget?
...
Detta r vad som mste bort ur sidan fr att den skall fungera:
HTML-kod:
<div id="megaAd-placeholder"></div>
Senast redigerad av wwr 2022-10-06 kl. 15:56.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!