• 6
  • 7
2022-11-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det blir ingen ny kärnkraft i Sverige. Den politiska osäkerheten kring kärnkraft är för stor. Nästa regering kan ju göra som förra, beskatta ihjäl den igen eller helt enkelt förbjuda den. Så stora investeringar kräver långsiktighet bortom flera mandatperioder och det förtroendet är borta för alltid.
Tyska energiföretaget Uniper har ägarandelar i samtliga kärnkraftsanläggningar i Sverige och majoritetsägare i Oskarshamn och minoritetsägare i Ringhals och i Forsmark kommer inte bygga någon ny kärnkraft i Sverige, meddelade de igår.
Om inte en av världens största i branschen vill bygga ny kärnkraft i Sverige kommer sannolikt ingen annan heller våga.
Miljötalibanerna har fördärvat Sverige för all framtid.
Precis, det blir ingen ny kärnkraft, i alla fall inte på det historiska sätt som vi är vana vid. De löftena från högern var bara valfläsk. Men det kanske kan bli ny kärnkraftsteknik med andra ägare. I alla fall tror jag att högerns reaktion kommer att bli sådan att de vill utveckla det.
Citera
2022-11-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det blir ingen ny kärnkraft i Sverige. Den politiska osäkerheten kring kärnkraft är för stor. Nästa regering kan ju göra som förra, beskatta ihjäl den igen eller helt enkelt förbjuda den. Så stora investeringar kräver långsiktighet bortom flera mandatperioder och det förtroendet är borta för alltid.
Tyska energiföretaget Uniper har ägarandelar i samtliga kärnkraftsanläggningar i Sverige och majoritetsägare i Oskarshamn och minoritetsägare i Ringhals och i Forsmark kommer inte bygga någon ny kärnkraft i Sverige, meddelade de igår.
Om inte en av världens största i branschen vill bygga ny kärnkraft i Sverige kommer sannolikt ingen annan heller våga.
Miljötalibanerna har fördärvat Sverige för all framtid.
Unipers börsvärde är nu 1.2 miljarder € och de ägs snart av Tyska staten. Att de ska bygga några nya kärnkraftverk är lika sannolikt som att miljöpartiet gör det.

Det säger inte särskilt mycket om kärnkraft i sig.
Citera
2022-11-10, 19:30
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Han sa inte hela sanningen. Lying by omission.

Men hallå, det är det politik handlar om, att vinna röster. Vi väljare är så dumma att vi går på vad som helst om det låter bra. Som att jag om jag vore politiker skulle säga att. -Röstar ni på mig så får ni pengar (sen hur mycket är en annan fråga) å pengar vill väl alla ha. Jag får min röst å de som röstat får 5 kronor var, det är ju pengar iallafall.
Citera
2022-11-10, 20:12
Medlem
MrMarios avatar
Hade S och MP börjat bygget av nya reaktorer redan 2014, så hade dessa funnits på plats i södra Sverige 2023-2024. Elkrisen hade då avvärjts.
Citera
2022-12-13, 18:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då kan det vara idé att ta hjälp av just Finland, som har färsk erfarenhet av att bygga atomkraft. Finland har ju den stora fördelen att ligga nära Sverige både geografiskt och kulturellt.
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja vore bra om Fortum vågade satsa på nya kärnreaktorer i Sverige.

Det ser ut som att det kan bli verklighet.

Citat från Tidningen Näringslivet, 8:e december 2022:
KÄRNKRAFTENS FRAMTID

Fortum och fransk jätte skriver avtal om kärnkraft i Sverige

Energikoncernen Fortum har skrivit ett ramavtal med den franska energijätten Électricité de France (EDF) om att undersöka möjligheten att bygga ny kärnkraft i Sverige och Finland.

I ett pressmeddelande på sin hemsida skriver EDF att det gemensamma projektet både rör vanliga kärnkraftsreaktorer och småskaliga modulära reaktorer.
...
EDF-toppen Vakis Ramany säger att bolagen tillsammans kommer att "skapa möjligheter för framgångsrikt samarbete i Finland, Sverige och Europa".

Det franska bolaget skriver att man har som mål att lansera en flotta av så kallade EPR-reaktorer runt om i Europa. Sådana reaktorer har utvecklats av bland annat EDF och är hittills bara i drift i Kina.

Det finska kärnkraftverket Olkiluotos flerfaldigt försenade tredje reaktor är av EPR-typ, och förväntas tas i drift i januari.
Jag hoppas att Fortum bestämmer sig för att satsa på stora reaktorer. Samhället kommer att behöva miljövänlig energi i stora kvantiteter för att kunna komma bort från fossila bränslen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in