2008-06-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Håller med Laserlasse.
Greps han 94 har han ju suttit inne ett bra tag och känns nog rätt rejält.
Dessutom verkar han ju skötsam, så tror inte 10 år till skulle göra nån skillnad.

Han själv anser ju inte att han är redo att komma ut i friheten så det vore väl utomordentligt dumt att släppa ut en person med hans bakgrund då?

http://orebro.expressen.se/nyheter/1...or-tingsratten
Citera
2008-06-23, 21:16
Medlem
HolySimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Han själv anser ju inte att han är redo att komma ut i friheten så det vore väl utomordentligt dumt att släppa ut en person med hans bakgrund då?

http://orebro.expressen.se/nyheter/1...or-tingsratten

Jo, visst sa han så men det handlade inte om hans temperament utan om de praktiska sakerna i livet:

Men han är ännu inte redo för en frigivning, säger han.
- Men skulle det bli så otroligt att jag får ett tidsbestämt straff så är det bråttom. Det är mycket som ska ordnas för att man ska kunna anpassas till vanliga förhållanden. Körkort, bostad och arbete.

Sen säger han:

- Jag vet att jag aldrig kan återgälda det jag gjort. Jag kan bara försäkra att det aldrig kommer att hända igen, säger han.

Personligen tror jag att MF efter 5-6 öl på krogen kommer att ha ihjäl nån efter en dispyt. Han kan helt enkelt inte bli anpassad till 100 procent.
Citera
2008-06-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySimon
Jo, visst sa han så men det handlade inte om hans temperament utan om de praktiska sakerna i livet:

Men han är ännu inte redo för en frigivning, säger han.
- Men skulle det bli så otroligt att jag får ett tidsbestämt straff så är det bråttom. Det är mycket som ska ordnas för att man ska kunna anpassas till vanliga förhållanden. Körkort, bostad och arbete.

Sen säger han:

- Jag vet att jag aldrig kan återgälda det jag gjort. Jag kan bara försäkra att det aldrig kommer att hända igen, säger han.

Personligen tror jag att MF efter 5-6 öl på krogen kommer att ha ihjäl nån efter en dispyt. Han kan helt enkelt inte bli anpassad till 100 procent.

Jag har inte nämnt något om hans temperament?

Om han själv har självinsikt nog att inse att han inte är redo så räcker det gott som "bevis" för mig att han inte skall släppas än.
Citera
2008-06-24, 15:49
Medlem
HolySimons avatar
Grejen är att han inte har allt klart för en frigivning, typ körkort och bostad.

Det handlar inte om att han inte är mentalt klar för frigivning, vilket han anser sig vara.
Citera
2008-07-16, 17:12
Medlem
Citerar mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Suave999
Beslutet innebär att Rättsmedicinalverket nu kommer att undersöka om det finns risk för att Flink ska återfalla i brottslighet eller inte. Rättsmedicinalverkets utredning ska vara klar den 7 juli

Någon som vet varför ett yttrande dröjer? Iofs var det väl aftonapan som postade det datumet och det är väl inte den bästa källan men ett besked borde väl komma snart?
Citera
2008-07-17, 08:05
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Citerar mig själv.

Någon som vet varför ett yttrande dröjer? Iofs var det väl aftonapan som postade det datumet och det är väl inte den bästa källan men ett besked borde väl komma snart?
Skall komma svar nästa torsdag
Citera
2008-07-17, 14:43
Medlem
Okej, då är det bara att vänta med andra ord. Spännande värre att se vilket utslag det blir.
Citera
2008-07-24, 08:25
Medlem
Sofftarens avatar
Utlåtande: Flink har låg risk för återfall.

Expert: ”Inte säkert att straffet sänks”

Idag kom utlåtandet från Rättsmedicinalverket som kan ändra Mattias Flinks framtid. Han bedöms ha låg risk att falla tillbaka i brottslighet.

– Bedömningen var väntad. Men det är ändå inte säkert att straffet sänks för så grova brott, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.
Mattias Flink har suttit i fängelse i snart 14 år efter att ha mördat sju personer i Falun 1994. Han har beskrivits som en mönsterfånge och har begärt att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.

– Han har egentligen alltid ansetts som socialt välanpassad, även vid tiden för brottet. Så utlåtandet var väntat.
Rättsmedicinalverket klassar honom i den lägsta risknivån för återfall. Han anses vara normalfungerande, känslomässigt stabil och ha en stark självkänsla. Han bedöms också kunna hantera riskfaktorerna: alkoholkonsumtion, stress och instabila relationer.

"Svårt att bedöma"
Jerzy Sarnecki menar att det är svårt att veta hur stor vikt utlåtandet får.
– Det är mycket svårt att bedöma risken för återfall. Det är ju ingen exakt vetenskap och det kan finnas en felmarginal.

Högt straffvärde
Han menar att den andra knäckfrågan i Mattias Flinks fall återstår – den handlar är straffvärdet.
– Flink är ju en av de som mördat flest personer i Sverige. Frågan är hur lång tid av en människas liv man får ta för den typen av brott.
Efter Rättsmedicinalverkets utlåtande ska parterna i målet samlas för en slutföreläggning. Sedan fattas beslut om Flink kan få straffet tidsbestämt.

Utlåtande: Flink har låg risk för återfall<---Länk
Citera
2008-07-24, 10:28
Medlem
laserlasses avatar
Intressant läsning men inte oväntat nu får vi se vad rätten säger
Citera
2008-07-24, 13:20
Medlem
Mycket intressant. När tror ni att att vi får ett besked från rätten?
Citera
2008-07-24, 14:06
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Mycket intressant. När tror ni att att vi får ett besked från rätten?
Säkert om en vecka
Citera
2008-07-25, 16:58
Medlem
Okej, tack. Posta info här i tråden när den kommer om jag skulle råka missa nyheten på annat sätt. Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in