2010-07-02, 00:44
Medlem
Midnights avatar
Minst 35 år tycker jag. Då är det iaf 3 år per skalle effektiv strafftid. Ursäkta formuleringen.

Allt under 3 år per skalle tycker jag är ett hån mot alla offer och även samhället och den moral som lagen står för.

Ska det vara riktigt rättvist (vilket det aldrig kan bli egentligen för då skulle det vara ogjort) skulle det snarare vara runt minst 10 år per skalle vilket skulle ge en effektiv strafftid på ca 6.5 år per skalle.

Det är vad jag tycker.
Visst att det var ett galet ögonblick och jag tror inte heller han kommer göra om det men det var så många döda.
Personligen tycker jag att hans militära utbildning är en försvårande omständighet. Han om någon borde veta bättre.

Och visst det kanske var en psykos utlöst av alkohol men vem var det som drack alkoholen? Hans våldstendenser ("snefyllor") verkar inte ha varit okända varken för honom själv eller hans omgivning.

Jag personligen kan också få rejäla snefyllor och jag skulle gärna vilja skylla på alkoholen för allt dumt jag gjort men det är ju jag som druckit trots att jag visste hur det brukade sluta. Nu dricker jag väldigt sällan och väldigt försiktigt d.v.s. jag tar mitt ansvar trots att jag inte mår helt perfekt och det valet hade han också kunnat gjort.

Han var ändå 24 år med utbildning och borde ha kunnat ta samma ansvar som jag själv tog när jag var yngre än så.

P.s. När jag skriver effektiv strafftid räknar jag bort 1/3 av straffet.
Senast redigerad av Midnight 2010-07-02 kl. 00:57.
Citera
2010-07-02, 02:06
Medlem
MoLoKs avatar
Tycker inte Flink ska få tidsbestämt straff än. Han måste sona sina brott och en del i det arbetet är att inte fokusera på sin frigivning hela tiden. Flink bör sitta tyst och hålla käften och ägna en stor del av sin vakna tid till att sona sin brott. Dag ut och dag in. I tanke och i handling.

Så länge som Flink gnäller och bönar om att få sitt straff tidsbestämt så visar han att han inte har sonat sitt fruktansvärda brott.

Han mördade sju människor. Han borde fokusera på dem och deras familjer istället för på sin personliga frihet.

Att Flink inte heller tycker att bilden av honom (som massmördare) är "rättvis" är också en stark indikation på att han är väldigt självcentrerad.

Undrar vad han skulle svara på frågan om vad som är "rättvist" för de sju mördade?

Sådana motfrågor får aldrig Flink skulle jag gissa.
Senast redigerad av MoLoK 2010-07-02 kl. 02:08.
Citera
2010-07-02, 03:28
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
En människa som fick ett tillfälligt bryt och sköt ihjäl några stackars människor.

En förfärlig handling förvisso men jag tycker nog att det begåtts värre brott som gett mildare "straff".
Tycker nog att han sonat sitt brott (i den mån det nu någonsin går!) och dessutom verkar ju risken för återfall minimal.

Fast man kan ju o andra sidan argumentera för att när man dömts till livstid så är det livstid som gäller, eller åtminstone en 20-30år, vilka brott som har varit grövre har givit längre mildare straff i Sverige?
Citera
2010-07-02, 03:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
För att hårddra (sic!) det, in extremis, Mattias Flink hade EN dålig dag i sitt liv då precis allting gick fel, det slog slint och han betedde sig som ett psykotiskt kräk. Ställ mot det de övriga, ca 15000 dagar i sitt liv då han snarare varit något av en mönstermedborgare.

Den legend du presenterar, får mig osökt att tänka på den gamla (och måttligt skojiga) historien om mannen som klagade: " Jag fattar inte varför folk alltid kallar mig 'fårknullarn', jag har ju bara satt på ett enda får!"

Men om det är en matematisk fråga för dig, och om du vill att alla ska bli glada och nöjda, låt var och en som inte mördat under 15 000 dagars leverne, däribland jag, min far och min farfar, erhålla Serafimerorden!

Farfars far, däremot - han var en veritabel stygging!
Citera
2010-07-02, 17:03
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den legend du presenterar, får mig osökt att tänka på den gamla (och måttligt skojiga) historien om mannen som klagade: " Jag fattar inte varför folk alltid kallar mig 'fårknullarn', jag har ju bara satt på ett enda får!"

Men om det är en matematisk fråga för dig, och om du vill att alla ska bli glada och nöjda, låt var och en som inte mördat under 15 000 dagars leverne, däribland jag, min far och min farfar, erhålla Serafimerorden!

Farfars far, däremot - han var en veritabel stygging!

Det finns förmodligen tidigare svar på mitt inlägg än detta men jag väljer att börja med att svara den alltid fantastiskt underhållande och välformulerade Sven-Gustaf.

En murare sade en gång: "Du murar, varenda jävla dag, från det att du fyller sexton tills dess att du går i pension vid 65, år ut, år in, du suger EN enda jävla kuk, och när du dör kommer alla ihåg dig som "den där jävla kuksugaren".

Point made? Alla har rätt till en andra chans, speciellt de som gjort allt för att förtjäna den. De interner som aktivt medverkar till att komma till rätta med sina problem och sköter sig skall motiveras och belönas genom incitament. Inte bestraffas. Svenskt rättsväsende bör tänka till, NOGA, kring de signaler de skickar med sitt agerande. Skötsamhet betalar sig uppenbarligen inte.
Citera
2010-07-02, 17:23
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Point made? Alla har rätt till en andra chans, speciellt de som gjort allt för att förtjäna den. .

De sju som han mördade fick ingen andra chans. Och varför ska man ge ett mördarsvin en chans till? Så han kanske mördar fler?

Låt det jävla aset ruttna i fängelset, det förtjänar han.
Citera
2010-07-02, 18:35
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Nu ska vi kanske inte börja kasta begreppet "rättsröta" kring oss hur som helst och att dessutom påstå att den är flagrant är lite väl magstarkt, expertisen har alltid fått tycka vad den vill men i slutändan är det domstolarna som bestämmer. Huruvida de är "genompolitiserade" kan diskuteras men att inte anföra starkare argument än att örebro tingsrätt inte är sugna på att släppa flinken är inte direkt höjden av välunderbyggd argumentation.

Jag börjar således med att referera till nedan länkad tråd för en komparativ studie av två enskilda, men fullt jämförbara fall, som belyser godtycket inom svensk kriminalvård.

"Åkeshovsmannen" försökte slå ihjäl åtta människor med ett järnspett, avtjänade 3 år, missbrukade i princip samtliga sina permissioner, berättade ofta om sin längtan att mörda igen, lydde inga regler, är omvittnat fortfarande fullständigt mentalt instabil men bor nu i en lägenhet väldigt, väldigt nära dig.

https://www.flashback.org/t615868

Jag insisterar nog på att rättsrötan både existerar och är synnerligen jävla flagrant.
Citera
2010-07-02, 20:25
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur kan du ena stunden sitta och hetsa mot blatten som nästan dödade sitt ex i Kristianstad?
Samtidigt sitter du och ojar dig för Flink?
Schizad?
Än en gång.. MF var psykotisk under sina makabra brott.. Blatten som du nämner var inte detta.. tvärtom utförde hans sitt grymma brott mot Emma i Kristianstad.. med vett och vilje. Kräket tog nära på livet av henne och vad mera han märkte henne för livet. Hans onda handlingar var utstuderande och grymma.. MF använde sig av ett vapen och gjorde processen kort.. inget utdraget och plågsamt dödande.

Självklart är MF hemska brott inget som jag på något sätt försvarar.. varken då eller nu. Men.. om jag själv fick välja mellan att råka ut för en kula eller det grymma våldet som blatten utförde på Emma.. då väljer jag alla gånger en kula.

Ja, jag skiljer på mördare och mördare. Jag skiljer även på våra svenska medborgare som utför våldshandlingar.. och våra importerade våldsmän. Vad mera är att jag skiljer på den som under psykisk sjukdom begår brott och den som räknas som frisk utför dessa brottsliga handlingar. MF var bevisligen psykisk sjuk då han utförde den fruktansvärda massakern.. på de helt oskyldiga offren.

Nu får vi avvakta vad Örebro säger.. den 7/7 om MF får sitt livstidsstraff omvandlat till tid. Något som i mina ögon.. vore det enda rätta.

Ja, jag har mött mördare.. dråpare som suttit på varierade tider bakom våra murar. Både livstidsdömda.. män och kvinnor. Svenska medborgare och utlänningar.. det har varit en enorm skillnad i hur de har tagit sina straff. Några har visat ärlig ånger inför sitt/sina brott.. andra inte.
Citera
2010-07-04, 14:35
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Din lilla äckliga fitta, är nästan för välformulerat för att beskriva din person.

Flink sköt ihjäl 7 oskyldiga människor som inte hade krökt ett hår på hans huvud.
Han krossade sju familjer liv, han skämde ut sitt förband och hela den svenska officerskåren.
Han bidrog på egen hand till att skärpa en drakonisk vapenlagstiftning ytterligare.
Flink har och förorsakar dussintals människor smärta.

För mig är det främst uppsåtet, omständigheterna, gärningspersonens CV och de bakomliggande orsakerna som är relevanta när det gäller att bedöma graden av allvar i en förvisso vidrig kriminell gärning, inte enkom det faktiska utfallet, resultatet av galenskapen. Hur mycket mindre hemsk hade Flink varit om han "bara" lyckats mörda 5 människor? 4? 2? Hur mycket mer vidrig hade han varit om han hunnit skjuta 3 till?

Det rör sig trots allt om en enda utdragen enskild händelse och det var i hög grad slumpen som gjorde att dödssiffran blev just den det blev. Ponera att de första han träffade på den där kvällen istället var polispatrullen som konfronterar och nedkämpar honom när han viftar med sitt vapen. Han hade då på sin höjd dömts till något års fängelse men hans intentioner och sinnestillstånd under kvällen hade varit exakt de samma. Återigen, det är inte att han är en kompetent skytt, eller att han hade tillgång till en automatkarbin, han skall straffas för.

Rättsväsendet skall inte låta sig påverkas av känsloargument. Domstolar måste kunna förhålla sig lika kyligt professionella inför 1000 sörjande anhöriga som en enda, tyvärr gör de sällan det och Flinkfallet är ett tragiskt exempel på hur rättsväsendet faller till föga under det oerhörda trycket från anhöriga och medias opinion. Det var politiskt omöjligt att fria Flink (med hänvisning till att han var psykiskt störd under gärningen men frisk då domen föll) och uppenbarligen fortsatt politiskt omöjligt att ge honom sitt tidsbestämda straff.

Huruvida han skämde ut I13 eller inte eller påverkade svensk vapenlagstiftning är inte så lite irrelevant när det gäller att bedöma hans gärning men att en liten fyllenasse som du tycker detta är minst lika upprörande som att sju människor dog förvånar väl ingen.

Citat:
Att Flink hade en dålig dag? vad vet du om det, om Flink super till eller drabbas av ytterligare någon motgång så kan han återigen spåra ur och låta sin frustration få utlopp mot sina inbillade fiender.
Du sitter som så många andra här och gissar och tror, någon kunskap om Flinks mentala hälsa eller vad han egentligen tänker och tycker har du inte.
Med anledning av hans äckliga självömkande i dokumentären så är min uppfattning att han bara tycker synd om sig själv att han drabbas av just det här, offren skiter han fullständigt i.

Den ende som sitter här och gissar, tycker och tänker är du din tröge jävel. Jag förlitar mig bara på fakta. Rättsmedicinalverkets samlade psykologiska expertis skriver i sitt utlåtande från februari i år att risken för att han återfaller i någon form av brottslighet är mycket låg. Han bedöms ha "stabil psykisk hälsa", "positiv attityd och en förmåga att samarbeta". Man har även vid tidigare utredningar kommit till samma resultat och stödjer Flinks yrkande om tidsbestämt straff.

Det är fullt förståeligt och högst mänskligt att han finner sin situation svår, det är den.

Citat:
Din analysförmåga är i klass med en hasselmus och dina argument är samma liberala smörja som vi hört i snart 50 år.

Din analysförmåga är således klart under den av en hasselmus och politiskt står jag långt till höger om dig. Jag är dock en tänkande individ med förmåga till konsekvensanalys och empati, inte en omogen, högaffelsviftande populist som bara reflexmässigt brölar om hårdare straff och en brutalisering av samhället utan att förstå vad det skulle leda till för detta land. Jag är rent allmänt för en skärpning av straffen för vålds- och sexualbrott såväl som egendomsbrott, men det skall ske med eftertanke och vi skall vara noga med att inte släppa ut människor mer brottsbenägna än de var när de låstes in.

Jag tror på piska och morot. Det skall löna sig för en intern att sköta sig och komma till rätta med sina problem, det skall svida så inihelvete att missköta sig.
Citera
2010-07-06, 10:11
Medlem
kriminal.ses avatar
Imorgon kommer beskedet!

Ja imorgon ska väl Örebro TR komma med sitt besked om Mattias Flink får tidsbegränsat straff. Vartåt tror ni att det lutar? Sedan 2006 har 86 livstidsstraff prövats och runt hälften har fått straffet bestämt, en del är dessutom redan ute.
Citera
2010-07-06, 17:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminal.se
Imorgon kommer beskedet!

Ja imorgon ska väl Örebro TR komma med sitt besked om Mattias Flink får tidsbegränsat straff. Vartåt tror ni att det lutar? Sedan 2006 har 86 livstidsstraff prövats och runt hälften har fått straffet bestämt, en del är dessutom redan ute.

Jag tror att han har en chans att få straffet tidsbestämt nu. Jag hoppas det, för hans skull. men förstår också om offrens familjer skulle uppleva det obehagligt och fel. En lång "utslussningstid" på några år skulle jag dock inte se som fel.

Får han negativt besked i morgon, kommer fler chanser. Jag hoppas han får ordentligt med stöd och hjälp den dagen han får lämna anstalten.
Citera
2010-07-06, 18:15
Medlem
kriminal.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror att han har en chans att få straffet tidsbestämt nu. Jag hoppas det, för hans skull. men förstår också om offrens familjer skulle uppleva det obehagligt och fel. En lång "utslussningstid" på några år skulle jag dock inte se som fel.

Får han negativt besked i morgon, kommer fler chanser. Jag hoppas han får ordentligt med stöd och hjälp den dagen han får lämna anstalten.

Ja det lär väl bli ett herrans liv, framförallt i Falun, om han kommer ut om ett-två år som advokaten hoppades på. Undrar var han tar vägen den dagen han kommer ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in