Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Din lilla äckliga fitta, är nästan för välformulerat för att beskriva din person.
Flink sköt ihjäl 7 oskyldiga människor som inte hade krökt ett hår på hans huvud.
Han krossade sju familjer liv, han skämde ut sitt förband och hela den svenska officerskåren.
Han bidrog på egen hand till att skärpa en drakonisk vapenlagstiftning ytterligare.
Flink har och förorsakar dussintals människor smärta.
För mig är det främst uppsåtet, omständigheterna, gärningspersonens CV och de bakomliggande orsakerna som är relevanta när det gäller att bedöma graden av allvar i en förvisso vidrig kriminell gärning, inte enkom det faktiska utfallet, resultatet av galenskapen. Hur mycket mindre hemsk hade Flink varit om han "bara" lyckats mörda 5 människor? 4? 2? Hur mycket mer vidrig hade han varit om han hunnit skjuta 3 till?
Det rör sig trots allt om en enda utdragen enskild händelse och det var i hög grad slumpen som gjorde att dödssiffran blev just den det blev. Ponera att de första han träffade på den där kvällen istället var polispatrullen som konfronterar och nedkämpar honom när han viftar med sitt vapen. Han hade då på sin höjd dömts till något års fängelse men hans intentioner och sinnestillstånd under kvällen hade varit exakt de samma. Återigen, det är inte att han är en kompetent skytt, eller att han hade tillgång till en automatkarbin, han skall straffas för.
Rättsväsendet skall inte låta sig påverkas av känsloargument. Domstolar måste kunna förhålla sig lika kyligt professionella inför 1000 sörjande anhöriga som en enda, tyvärr gör de sällan det och Flinkfallet är ett tragiskt exempel på hur rättsväsendet faller till föga under det oerhörda trycket från anhöriga och medias opinion. Det var politiskt omöjligt att fria Flink (med hänvisning till att han var psykiskt störd under gärningen men frisk då domen föll) och uppenbarligen fortsatt politiskt omöjligt att ge honom sitt tidsbestämda straff.
Huruvida han skämde ut I13 eller inte eller påverkade svensk vapenlagstiftning är inte så lite irrelevant när det gäller att bedöma hans gärning men att en liten fyllenasse som du tycker detta är minst lika upprörande som att sju människor dog förvånar väl ingen.
Citat:
Att Flink hade en dålig dag? vad vet du om det, om Flink super till eller drabbas av ytterligare någon motgång så kan han återigen spåra ur och låta sin frustration få utlopp mot sina inbillade fiender.
Du sitter som så många andra här och gissar och tror, någon kunskap om Flinks mentala hälsa eller vad han egentligen tänker och tycker har du inte.
Med anledning av hans äckliga självömkande i dokumentären så är min uppfattning att han bara tycker synd om sig själv att han drabbas av just det här, offren skiter han fullständigt i.
Den ende som sitter här och gissar, tycker och tänker är du din tröge jävel. Jag förlitar mig bara på fakta. Rättsmedicinalverkets samlade psykologiska expertis skriver i sitt utlåtande från februari i år att risken för att han återfaller i någon form av brottslighet är mycket låg. Han bedöms ha "stabil psykisk hälsa", "positiv attityd och en förmåga att samarbeta". Man har även vid tidigare utredningar kommit till samma resultat och stödjer Flinks yrkande om tidsbestämt straff.
Det är fullt förståeligt och högst mänskligt att han finner sin situation svår, det är den.
Citat:
Din analysförmåga är i klass med en hasselmus och dina argument är samma liberala smörja som vi hört i snart 50 år.
Din analysförmåga är således klart under den av en hasselmus och politiskt står jag långt till höger om dig. Jag är dock en tänkande individ med förmåga till konsekvensanalys och empati, inte en omogen, högaffelsviftande populist som bara reflexmässigt brölar om hårdare straff och en brutalisering av samhället utan att förstå vad det skulle leda till för detta land. Jag är rent allmänt för en skärpning av straffen för vålds- och sexualbrott såväl som egendomsbrott, men det skall ske med eftertanke och vi skall vara noga med att inte släppa ut människor mer brottsbenägna än de var när de låstes in.
Jag tror på piska och morot. Det skall löna sig för en intern att sköta sig och komma till rätta med sina problem, det skall svida så inihelvete att missköta sig.